جعفریه می‌گوید نمایشگاه مجازی کتاب کاری کرده که مخاطبان بالقوه کتاب به فعلیت درآمده‌اند و جالب است که می‌بینیم مردم حتی نیمه‌های شب هم از نمایشگاه خرید می‌کنند.

نمایشگاه مجازی کتاب خوانندگان بالقوه را بالفعل کرده است/ خرید کتاب در نیمه شب اتفاق جدیدی است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث با اشاره به تجربه حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: من از ابتدا با برپایی نمایشگاه مجازی که در واقع یک فروشگاه است، مخالف بودم. اما به دلیل اینکه شرایط فروش و عرضه کتاب در کشور ما طبیعی نیست، قطعاً برپایی نمایشگاه می‌تواند هم به ناشران و هم خوانندگان کتاب کمک کند.

وی در ادامه با تاکید بر این که برپایی نمایشگاه مجازی کتاب با مشکلاتی که در حوزه نشر، کاغذ و کمبود مکان‌های عرضه کتابفروشی و شرایط ناشی از شیوع کرونا وجود دارد، همزمان شد، گفت: در واقع این نمایشگاه امکانی را برای ناشران و کسانی که عرضه کتابشان کمتر است و فروشگاه ندارند فراهم کرد که بتوانند کتاب‌هایشان را به مردم ارائه کنند و به نظرم تا به حال هم خوب پیش رفته است.

تصور چنین استقبالی از نمایشگاه مجازی را نمی‌کردم

جعفریه با اشاره به استقبال مخاطبان از غرفه نشر ثالث در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: با بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه حضور داریم و بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب چاپ اول است. استقبال بسیار خوبی هم از غرفه ما شده و تا روز گذشته حدوداً ۵۰۰۰ نفر از غرفه ثالث خرید کردند و من هم تصور چنین استقبالی را نمی‌کردم.

مدیر نشر ثالث نمایشگاه مجازی کتاب را واجد امتیازاتی دانست و گفت: این نمایشگاه ویژگی‌هایی دارد که ما ناشران هم تا بحال با آن روبه‌رو نشده بودیم و طی این چند روز اخیر متوجه آن شدیم که به نظرم قابل توجه است. ببینید ما تجربه برپایی سی و دو دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در طول این سال‌ها پشت سر گذاشتیم و من تاکنون در بیش از صد نمایشگاه داخلی و خارجی کتاب شرکت کردم و براساس تجربیاتی که طی این سال‌ها به دست آوردم می‌بینیم که یک سری از افرادی که همیشه از فضای نمایشگاه کتاب بری بودند و به دلیل شرایطی مانند ترافیک و شلوغی و ... از حضور در نمایشگاه امتناع می‌کردند و خیلی از افراد هم اصلاً از نمایشگاه بازدید نمی‌کردند، و از سویی دیگر کسانی که در شهرستان‌ها حضور داشتند و این امکان برایشان میسر نبود که به تهران بیایند امروز به واسطه همین نمایشگاه مجازی، کتاب می‌خرند.

نمایشگاه مجازی کتاب خواننده بالقوه کتاب را بالفعل کرده است

این ناشر یادآور شد: ما همیشه یک سری خواننده بالقوه داشتیم که امروز به بالفعل تبدیل شده است و می‌بینیم که مردم در خانه‌هایشان هستند و ساعت ۱۲ شب از نمایشگاه کتاب می‌خرند. براساس اطلاعاتی که روی پنل برای ما ارسال می‌شود می‌بینم که مردم ساعت ۱ و ۲ بامداد هم خرید می‌کنند، اتفاقی که تا پیش از این هیچ‎گاه تجربه نشده بود و امروز شرایطی فراهم شده که مردم می‌توانند در منزلشان بنشینند، کتاب بخرند و از تخفیف و ارسال پستی رایگان هم استفاده کنند و در مجموع اتفاق بسیار خوبی است.

جعفریه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در نمایشگاه کتاب تهران مردم این امکان و فرصت را ندارند که از تمام غرفه‌ها و بخش‎های نمایشگاه بازدید کنند اما در نمایشگاه مجازی به راحتی و با یک کلیک می‌توانند به هر غرفه‌ای که می‌خواهند سر بزنند و کتاب‌ها را رصد کنند. شاید برایتان جالب باشد بگویم این روزها کسانی از ما کتاب می‌خرند که تابحال نمایشگاه نیامده بودند و من اصلاً توقع نداشتم چنین استقبالی از سوی مردم صورت بگیرد.

استقبال مردم از کتاب پس از شیوع کرونا بیشتر شد

وی با اشاره به دلایل موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: اولاً این نمایشگاه با شرایط ویژه‌ای برگزار شده و تخفیف و ارسال رایگان را برای مخاطبان در نظر گرفته است، اما در کنار آن نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که پس از کرونا وضعیت کتاب و استقبال مردم خیلی بهتر شده است و قطعاً این روند ادامه‌دار خواهد بود و فرهنگ کتابخوانی رشد می‌کند. البته ما در سایت نشر ثالث هم طی دوره‌های مختلف تخفیف‌هایی را برای مخاطبانمان در نظر می‌گیریم و از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و همچنین ایام عید نوروز سال جاری هرطور شده کتاب‌ها را به دست مردم می‌رساندیم. ضمن این که طی این دوران فروش ما نه تنها افت نکرده بلکه بهتر هم شده اما حاشیه‌هایی مانند بحث کاغذ وجود دارد که قدری آزاردهنده است.

وی متذکر شد: درست است که هنوز به کاغذ ارز دولتی تعلق می‌گیرد اما در حال حاضر محموله کاغذی که وارد شده همچنان در گمرک معطل مانده و باعث شده که قیمت کاغذ طی ماه‌های اخیر در بازار رشد داشته باشد. نکته دیگر اینکه نمی‌توان کتاب را با کاغذ آزاد چاپ کرد، زیرا از یک طرف ناشران نقدینگی ندارند و از طرف دیگر چاپ کتاب با کاغذ آزاد باعث افزایش قیمت می‌شود که مردم توان خریدش را ندارند و در نتیجه باعث می‌شود تیراژ کتاب پایین بیاید. بنابراین اگر دولت در حل این مسئله همراهی و آن را حل نکند، سال آینده ورشکستی در انتظار ناشران و صنف نشر خواهد بود.

تلفیق نمایشگاه مجازی کتاب و نمایشگاه کتاب تهران

جعفریه با اشاره به تداوم برپایی نمایشگاه مجازی کتاب به موازات برگزاری نمایشگاه سالانه کتاب تهران اظهار کرد: بحث فروش مجازی کتاب سال‌هاست که از سایت‌های بسیاری از ناشران پیگیری می‌شود اما برپایی نمایشگاه به صورت مجازی امتیازاتی دارد که می‌توان به مهمترینش اشاره کرد. از یک سو برخی سایت‌ها که با کتاب‌سازی و تخفیف‌های ۷۰ درصدی به صنعت نشر ضربه می‌زنند در نمایشگاه مجازی کنترل می‌شوند. البته از سویی دیگر این سایت‌ها باید پالایش شود و اتحادیه ناشران و کتابفروشان و وزارت ارشاد باید روی این مسئله نظارت داشته باشد اما نمایشگاه مجازی می‌تواند در کنار نمایشگاه کتاب تهران فعالیت داشته باشد ولی در نهایت باید نمایشگاه فیزیکی کتاب برگزار شود، هرکدام از این دو امتیازات و ویژگی‌هایی دارند که می‌توان در کنار هم از آنها بهره گرفت و  به نظرم حتی می‌توانند با هم تلفیق شوند.

وی با اشاره به نقاط ضعف نمایشگاه مجازی کتاب گفت: یک سری از ضعف‌ها به متولیان برگزاری و وزارت ارشاد برمی‌گردد که طبیعتاً اولین تجربه آنهاست و یک سری اشکلات هم متوجه ناشران است که باید برطرف شود؛ البته ما هر روز مشکلات را بررسی کرده و درصدد حل آنها برمی‌آییم. اما به نظرم یک مشکل بزرگی که در نمایشگاه مجازی کتاب وجود دارد این است که کتاب‌هایی که از اول دی ماه چاپ شده و اکثراً هم کتاب‌های روز است در سایت موجود نیست، در صورتی که در نمایشگاه حضوری ناشر کتاب را از چاپخانه مستقیم به نمایشگاه می‌آورد و در اختیار مخاطب قرار می‌داد. این مشکل هم به این دلیل است که آخرین اعلام وصول کتاب‌ها از سوی خانه کتاب آذرماه بوده و دیگر کتاب‌های چاپ شده در دی ماه را پوشش نداده است.

به گفته جعفریه، مشکل دیگر هم به زیرساخت‌های اینترنت برمی‌گردد که به نظرم یک مشکل کلی است و ربطی که به نمایشگاه ندارد اما شاید وزارت ارشاد هم انتظار چنین استقبالی از سایت نمایشگاه را نداشت.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    سلام با کمک شما بتوانیم نوشته های 25 ساله ای را کتاب کنیم باسپاس