رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری پنج عامل کلاهبرداری از شرکت توزیع برق خراسان‌رضوی خبر داد.

کشف کلاهبرداری ۱۲ میلیاردی از شرکت برق

سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر گفت: با اعلام گزارش حراست شرکت برق مبنی بر کلاهبرداری ۱۲میلیارد ریالی از این شرکت، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ادامه داد: طبق گزارش واصله به پلیس فتا، مشخص شد که با هدف هوشمندسازی شبکه برق، در تعدادی از پست برق‌ها برای ارسال و دریافت گزارش، تعدادی سیم‌کارت با داده نامحدود بارگذاری شده است که فرد یا افرادی مطلع از این اقدام، با سوءاستفاده از این طرح بار مالی بیش از ۱۰ میلیارد ریالی را به شبکه برق تحمیل کرده‌اند.

این مقام انتظامی گفت: با توجه به اهمیت ماجرا موضوع به صورت ویژه‌ای در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و در نهایت آن‌ها در پی یک سلسله تحقیقات فنی و پلیسی موفق به شناسایی دو متهم در همین رابطه شدند.

سرهنگ جواد جهانشیری تصریح کرد:  پس از انجام هماهنگی لازم قضایی و برخی عملیات فنی و پلیسی، هر دو متهم در محل اختفای خود دستگیر و به اداره پلیس انتقال داده شدند.

متهمان که از افراد مطلع در حوزه کاری خود بودند در مواجهه با ادله غیرقابل انکار، ارتکاب جرم خود را پذیرفتند.این مقام ارشد انتظامی افزود: کارشناسان پلیس فتا استان در ادامه سه نفر دیگر را هم که در این امر دخیل بودند شناسایی و بازداشت کردند. در حال حاضر هم هر پنج متهم برای کشف دیگر جرایم احتمالی در اختیار پلیس قرار گرفته‌اند.

خرید اینترنتی در ثانیه‌های آخر اعتبار رمز موقت

وی همچنین در تشریح یک پرونده دیگر هم بیان کرد: در ماه گذشته ۱۰ سایت فیشینگ شناسایی شد که به بهانه به‌روز کردن اطلاعات حساب افراد یارانه‌بگیر، آن‌ها را به سایت‌های جعلی هدایت و تمامی اطلاعات کارت بانکی طعمه را سرقت می‌کردند.

در این پرونده نکته مهم و قابل توجه این است که کلاهبرداران اینترنتی با روش‌های گوناگون موجب می‌شوند پیامک انتقال وجه برای طعمه ارسال شود.

باید کار طوری پیش برود تا آن‌ها به پیامک رمز موقت که زمان استفاده محدودی دارد، دسترسی داشته باشند. بررسی پرونده حاکی از آن بود که اغلب افرادی که در همان لحظات اولیه دریافت پیامک اطلاعات بانکی را در سایت فیشینگ شده وارد کرده بودند، مورد سرقت اینترنتی واقع شده بودند؛ چرا که کلاهبرداران در بازه زمانی باقیمانده اقدام به انتقال وجه کرده بودند.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: اما افرادی که در ۱۰ ثانیه آخر اقدام به وارد کردن رمز موقت در درگاه خرید کرده بودند کمتر مورد خسارت واقع شده‌اند. از همین رو به شهروندان توصیه می‌کنیم در مرحله نخست مراقب باشند اطلاعات بانکی را در سایت‌های نامعتبر تا حد امکان وارد نکنند و در مرحله دوم هم پس از دریافت پیامک رمز موقت انتقال وجه، در ثانیه های آخر اعتبار آن اقدام به خرید اینترنتی و... بکنند تا فرصت سرقت‌های احتمالی اینترنتی از کلاهبرداران گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.