سبک زندگی تغییر کرده است؛ شاید کمتر کسی سال گذشته در همین روزها پیش‌بینی می‌کرد که امسالمان و امروزمان این گونه بر تارک تقویم رقم بخورد؛ روزهایی که فقط گذشتند و برخی فقط دعا می‌کردیم که بگذرند و بروند فقط با "سلامت".

 احیاء، بازسازی و تعمیرات ‌صحن و سرای ‌بارگاه رضوی برای پذیرایی از زائران

به گزارش قدس آنلاین، کرونا که آمد ناگهان سبک زندگی‌مان تغییر کرد، دید و بازدید کم کم رخت بربست و حتی دست دادن معمولی در هنگام سلام نیز از ترس این ویروس منحوس گویا در شرف فراموشی است.

سبک زندگی تغییر کرده است؛ شاید کمتر کسی سال گذشته در همین روزها پیش‌بینی می‌کرد که امسالمان و امروزمان این گونه بر تارک تقویم رقم بخورد؛ روزهایی که فقط گذشتند و برخی فقط دعا می‌کردیم که بگذرند و بروند فقط با "سلامت".

در این میان بسیاری از مناسک اجتماعی نیز تغییر شکل و کارکرد دارند؛ ساختار آنها نیز از حالت عینی و ملموس و واقعی به حالت مجازی تغییر حالت دارد؛ فرصتی مجدد برای جولان فضای مجازی فراهم شد و حتی دید و بازدیدها نیز مجازی شد؛ امری که شاید هیچ کس آن را حتی در مخیله بلندمدت خود نیز پیش‌بینی نمی‌کرد.

اما در این میان روز به روز به دامنه دلدادگی و ارتباط معنوی افزوده شد؛ خلاءهای عینی و سختی زندگی روز به روز شهروندان و مردم را نه فقط در کشورمان که از اساس یک جامعه مذهبی است بلکه در سطح جهانی متوجه امر الهی نمود و بشر پی برد که در تمام این مدت از امر معنوی و خاستگاه اصلی که فطرتش به آن تعلق داشته تا چه میزان دور مانده است.

در کشور خودمان نیز متاثر از شیوع این مهمان ناخوانده منحوس، اماکن مذهبی نیز همواره ملجاء دلدادگی و تجمع مردم بودند تعطیل شدند و موج دلدادگی و غربت در این نهادها به چشم می‌خورد.

حرم غریب الغربا آقا امام رضا(ع) نیز از این قاعده مستثنی نشد و با هدف تامین سلامت شهروندان و زائران و مجاوران مدتی محدود تعطیل شد تا اقدامات و تمهیدات لازم برای مبارزه با این ویروس مهیا شود.

در سطح حرم رضوی بلافاصله تمهیدات اندیشیده شد زیرا روز به روز بر حجم دلدادگی و دلتنگی زائران و مجاوران افزوده می‌شود و دلدادگان چشم می‌کشیدند تا درب‌های نورانی حرم شمس الشموس بار دیگر باز شود تا به پابوس حضرت مشرف شوند؛ آنها تازه متوجه شده بودند که غریب واقعی آنها بودند که قدر نعمتی همچون حضرت رضا(ع) را آن چنان که باید و شاید ندانسته بودند.

اما در این بین اقدامات عمرانی و بهداشتی در حرم رضوی برای یک روز نیز متوقف نشد و از ضریح منور و شریف رضوی گرفته تا صحن‌ها و رواق‌ها بازسازی و نوسازی و بازپیرایی و پرداخت شدند و البته اقدامات از ضریح آغاز شد.

همزمان با اتخاذ تصمیم ممنوعیت موقت حضور زائران در اماکن متبرکه، گروهی در مجموعه مستقر شد تا آسیب‌ها، اصلاحات و تعمیرات را در لحظه شناسایی کند و با توجه به اینکه تاریخی برای رفع محدودیت‌های حرم مطهر رضوی به‌شکل رسمی اعلام نشده، حجم کار قابل ملاحظه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به این‌که محدوده پیرامون روضه منوره و رواق‌های مرکزی حرم مطهر رضوی همیشه مملو از زائر است، لذا این بخش در وهله نخست برای انجام اقدامات اساسی ساختمانی و تأسیساتی در دستور کار قرار گرفت.

اصلاح صوت رواق‌های مرکزی به‌ویژه پیرامون روضه منوره از جمله مواردی به‌شمار می‌رود که طی این مدت انجام شده است. همچنین می‌توان به انجام تست‌های شبکه‌های برق، سرویس و نگهداری سیستم‌های سرمایش و گرمایش، بازدید و اصلاح تابلوهای برق، کابل‌کشی و روشنایی در رواق‌های مرکزی حرم اشاره کرد، علاوه بر این، اقدامات تأسیساتی نیز در رواق‌هایی همچون دارالسیاده، دارالذکر و... انجام شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.