مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: میانگین سنی جمعیت استان ۲۹/۷ سال و سن ۲۶/۹ درصد خراسان رضوی کمتر از ۱۴ سال ، ۲۵/۱ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله که جوان محسوب می شوند و ۴۲/۴ درصد نیز ۳۰ تا ۶۴ سال و میانسال هستند و ۵/۶درصد از جمعیت ۶۵ سال به بالا و سالمند می باشند.

 ۲۵درصد جمعیت خراسان رضوی جوان هستند/۷۳درصد استان شهرنشین هستند

سیده طاهره طهماسبی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد:  بر اساس شاخص های جمعیتی و آمارهای سرشماری سال ۱۳۹۵  ، استان خراسان رضوی  از نظر تعداد جمعیت رتبه دوم کشور را بعد از استان تهران  در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی بیش از ۸ درصد از جمعیت کل کشور را دارا می باشد، افزود: شاخص نسبت جنسی  در استان ۱۰۲ می باشد،  یعنی به ازاء هر ۱۰۰ نفر زن ۱۰۲ نفر مرد در خراسان رضوی وجود دارد  و نرخ متوسط رشد سالانه جمعیت استان طی سالهای ۹۵-۹۰ برابر با ۴۳/۱ درصد می باشد. 

*۷۳درصد جمعیت استان شهرنشین هستند

طهماسبی در مورد جمعیت شهری و روستایی خراسان رضوی نیز گفت:  جمعیت شهری بالغ بر ۷۳ درصد جمعیت استان را شامل می شود و  بررسی تحولات جمعیتی استان در فاصله سرشماری  های ۹۰ و ۹۵  نشانگر نرخ رشد متوسط جمعیت  ۴۳/۱ درصدی در فاصله ۵ ساله می باشد، این در حالی است که نرخ رشد کشور در این بازه زمانی برابر ۲۴/۱ درصد بوده است که بالاتر بودن نرخ استان نسبت به کشور  در این زمینه  به دلیل بالاتر بودن نرخ موالید استان می باشد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: طی سرشماری های عمومی جمعیت شهرنشین استان در سالهای ۹۰ تا ۹۵  حدود ۷۵/۱درصد رشد داشته است که از رشد جمعیت شهری کشور پایین تر بوده ولی در درون استان سهم بالاتری از نرخ رشد را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر علی رغم وجود نرخ رشد طبیعی بالاتر روستاها نسبت به شهرها به علت روند مهاجرت روستاییان  به شهرها  ، رشد جمعیت روستایی ۶/درصد بوده است. از این رو  علی رغم  شرایط توسعه ای روستاها و امکانات بالقوه ، همچنان روند مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها ادامه داشته که البته عمده این مهاجرت، سرریز جمعیت رشد یافته روستاها می باشد.

وی افزود: میانگین سنی جمعیت استان ۲۹/۷سال  و سن ۲۶/۹درصد خراسان رضوی کمتر از ۱۴ سال ، ۲۵/۱ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله که جوان محسوب می شوند و ۴۲/۴درصد نیز  ۳۰ تا ۶۴ ساله یا به عبارتی میانسال هستند، همچنین ۵/۶ درصد از جمعیت ۶۵ سال به بالا و سالمند می باشند.

*بعدخانوار استان

 طهماسبی در مورد متوسط تعداد فرزندان خانواده های استان نیز گفت: بعد خانوار استان در سال  ۹۵  ،  ۳/۳ نفر  می باشد که  این شاخص منطبق بر شاخص متوسط کشوری است.

وی در مورد اشتغال مادران استان نیز اظهار داشت: طبق آمار رسمی نرخ اشتغال زنان استان در حدود۴۷  درصد می باشد اما عدد دقیقی وجود ندارد  که چه تعداد از این بانوان،  مادر هستند.

 طهماسبی در مورد میانگین سن ازدواج برای دختران و پسران استان نیز گفت: میانگین سن ازدواج پسران در استان   ۲۸/۵۷ سال  و میانگین سن ازدواج دختران استان نیز   ۲۳/۱۸  سال می باشد.

*رتبه چهاردهم

 وی درباره  آمار ازدواج خراسان رضوی نیز گفت: آمار ازدواج استان در سال ۹۸  تعداد  ۴۷۳۷۹ مورد بوده است  که از این حیث خراسان رضوی  رتبه چهاردهم کشور  را دارا می باشد.

 طهماسبی در مورد تسهیلاتی که  برای زنان سرپرست خانوار در استان در نظر گرفته شده است نیز گفت: برای این قشر از جامعه برنامه های مختلفی در استان در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می توان به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال و معیشتی برای زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و همچنین  کاهش ساعت های  کاری زنان سرپرست خانوار در طول سال اشاره کرد.    

وی در مورد  وضعیت رشد جمعیت  در خانواده ها در حاشیه شهر مشهد نیز گفت: با توجه به این که مدتی است دفاتر تسهیلگری در حاشیه شهر مشهد شکل گرفته و درحال جمع آوری اطلاعات خانواده ها از جمله جمعیت می باشند تا زمانی که اطلاعات در این باره تکمیل نشود نمی توان اظهار نظر قاطعی ارائه کرد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.