مدرس حوزه علمیه قم گفت: توهین و تخریب نباید مصونیت داشته باشد و افراد هتاک باید توسط دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار گیرند.

توهین و تخریب نباید مصونیت داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی با اشاره به توهین اخیر به مسئولان کشور، افزود: بخش‌هایی از این مسائل را باید دستگاه قضایی تعقیب کند و این‌طور نباشد که هر کسی هر چه خواست بگوید، ‌مصون باشد و هیچ کس هم کاری نداشته باشد.

وی بیان کرد: فضای عمومی کشور به این بلیه مبتلا شده که مرز بین نقد و انتقاد و توهین و هتک به هم ریخته است، ‌این مساله منحصر به این مورد اخیر و یا به یک فرد، جناح و گروه هم نیست؛ اساسا بیماری اخلاقی است که خیلی از عرصه‌ها را در محیط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور دربرگرفته، لذا باید فکر اساسی و چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی نقد و انتقاد دارد با دلیل، مدرک و استدلال بر اساس حکم عقل، عقلا و شرع می‌تواند مطرح کند و ‌قطعا سازنده خواهد بود و باعث پیشرفت امور می‌شود، ولی توهین و هتک شرعا مذموم است و از نظر عقلا نیز پسندیده نمی‌باشد.

نورمفیدی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده توهین آثار عکس و چه بسا آثار تخریبی در جامعه دارد؛ مخصوصا از کسانی که انتظار می‌رود معلم اخلاق، ‌ رفتار پسندیده و مربی گفتار صحیح باشند.

وی ادامه داد: نفس این کار به هیچ وجه قابل‌قبول نیست، مخصوصا از ناحیه کسانی که مردم آن‌ها را به‌عنوان چهره‌ها، مربیان و مروجان اخلاق و شریعت می‌شناسند.

وی گفت: به نظر می‌رسد هم صدا و سیما باید مراقبت بیشتری در دعوت از کارشناسان نماید و هم متصدیان امور باید این مساله را بیشتر مراقبت کنند؛ توهین و هتک ناپسند است و فکر نمی‌کنم کسی حاضر باشد از این نحو سخن گفتن دفاع کند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این‌که قطعا ضعف مسئولان با توهین حل نمی‌شود و هیچ منطقی ندارد، گفت:‌ توهین باعث پوشیده شدن ضعف‌ها می‌شود و اگر کسی با منطق، دلیل و برهان انتقادها را بیان کند، ‌ضعف‌ها آشکار می‌شود و به دنبال رفع این نقص‌ها تلاش میکنند و این مساله می‌تواند به مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی افزود: ولی اگر توهین، هتک و بی‌احترامی صورت گیرد، به‌نوعی جنجال ایجاد می‌شود و اصل ضعف و مشکلات نادیده گرفته می‌شود و ‌نه تنها هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه به دلیل این‌که در این هیاهوها مشکلات تحت شعاع قرار می‌گیرد، نهایتا باعث انباشته‌تر شدن مشکلات می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار ما از همگان به‌خصوص کسانی که به نام روحانی شناخته می‌شوند و مردم آن‌ها را در جایگاهی می‌بینند که باید رفتار و گفتارشان برای دیگران درس باشد، ‌ مراقبت بیشتری نمایند.

نورمفیدی افزود: این گروه باید تحمل و صبوری بیشتر و خویشتنداری افزون تری داشته و با همان سلوک و روشی که پیامبر و ائمه اطهار(ع) با مشکلات و مسائل جامعه برخورد می‌کردند، ‌اینها نیز با همان روش اصلاح‌گرایانه همراه با شفقت و دلسوزی برخورد کنند.

وی با بیان این‌که نباید از سخنان و رفتار ما بوی انتقام استشمام شود، ‌ گفت: در مواجهات داخلی باید با شفقت، دلسوزی و خیرخواهی مطالب مطرح شود و قطعا اگر به این روش باشد، ‌در خود افرادی که مخاطب انتقادها هستند موثرتر است و طبیعتا نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید مراقبت شود تا کاری نکنیم و حرفی نزنیم که در معرض دیدگاه‌هایی قرار بگیریم یا در معرض سخنانی قرار بگیریم و یا سوءبرداشت شود و آسیب به لباس و جایگاه روحانیت بزند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.