یزد- شهر متدین و مذهبی یزد به زعامت علمای اعلام به‌ویژه شهید صدوقی در کنار دیگر شهرهای کشورمان به‌عنوان شهری اثربخش درروند کلی انقلاب محسوب می‎‎شود.

انقلاب اسلامی و نقش آن در شایستگی یزد به عنوان شهر جهانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: مردم دارالعباده یزد در جریان انقلاب اسلامی به‌ویژه در جریان سال‎‎های اوج‌گیری نهضت اسلامی یعنی سال ۵۶ که با شهادت آقا مصطفی خمینی، اعتراض برعلیه انتشار مقاله‌ اهانت‌آمیز اطلاعات در ۱۷ دی ۱۳۵۶ و قیام مردم قم و قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن در حمایت از مردم قم، روند مبارزاتی جدیدی به خود گرفت به‌ویژه دردهم فرودین ماه ۱۳۵۷ به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین مردم تبریز، رشادت‌های جانانه‌ای به نمایش گذاشتند و خون ۲۲ شهید خود را تقدیم انقلاب کردند.

البته این مبارزات با درایت و تدبیر علمای بهنامی مانند شهید آیت‌الله صدوقی، مرحوم آیت‌الله خاتمی و مرحوم آیت‌الله اعرافی و دیگر علمای برجسته این دیار و همراهی مردم باخدای یزد به نحوی پیش رفت که عملاً مردم این دیار از ۲۰ دی‌ماه ۱۳۵۷ و یک ماه مانده تا پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، طعم شیرین پیروزی را چشیدند.

شایستگی‌های یزد پس از انقلاب

استان یزد با توسعه صنعت گردشگری موفق شده در کنار استان‌های فارس و اصفهان در زمره مثلث طلایی گردشگری ایران قرار گیرد.این استان، دو هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که بناهای موجود در این بافت، دوره‌های مختلف تاریخی از ایلخانی تا صفوی و قاجار را شامل می‌شود.

 وجود بادگیر، آب‌انبار، ساباط، حسینیه، گنبد و خانه‌های خشتی در بافت تاریخی یزد مجموعه‌ای بی‌نظیر و بکری از معماری ایرانی اسلامی را به وجود آورده است اگرچه که این آثار باستانی از گذشته تاکنون موردتوجه گردشگران ایرانی و خارجی بوده است اما پس از انقلاب تلاش برای جهانی‌شدن آن در سازمان‌هایی مانند یونسکو پیش از گذشته در دستور کار قرار گرفت.

شهر جهانی  

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آنچه یزد را به مردم مناطق دیگر کشور شناسانده بود، وجود چهره‌های شاخص و نامی این دیار بود و آن زمانی کسی گمان نمی‌کرد روزگاری فرابرسد که نه‌تنها مردم ایران، که مردم جهان، یزد را با بافت تاریخی و باغ دولت‌آباد و باغ خان و … بشناسند.

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که بعد از انقلاب اسلامی در استان یزد افتاد، توجه به آثار تاریخی و میراث فرهنگی و به دنبال آن توسعه گردشگری بود.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، افرادی که از آثار و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری یزد دیدن کرده بودند، پرشمار نبودند و اصلاً یزد به‌جز فعالیت در حوزه نساجی و کشاورزی آن‌هم در مناطقی از استان، شاخصه چشمگیر دیگری نداشت.

تعداد بناهایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در فهرست آثار تاریخی ثبت‌شده بود، انگشت‌شمار بود اما همین آثار نیز وضعیت چندان مناسبی نداشت و کسی هم به معرفی آن‌ها نمی‌پرداخت.

اهمیت بخشیدن به آثار باستانی

پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان نقطه عطفی در ثبت جهانی و معرفی آثار باستانی در سازمان یونسکو عنوان کرد.

باوجوداینکه تا قبل از انقلاب تعداد اندکی از آثار باستانی  و طبیعی این استان به ثبت رسیده بود اما انقلاب بستر مساعدی را برای جهانی‌شدن این آثار فراهم کرد تا آنجا که در حال حاضر افزون بر تعداد یک هزار و ۶۲۴ اثر تاریخی و طبیعی استان یزد در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در همین رابطه اظهار می‌کند: هجدهم تیرماه سال ۹۶ بود که سازمان علمی فرهنگی ملل متحد " یونسکو" بافت تاریخی یزد را به‌عنوان بافت تاریخی زنده دنیا به رسمیت شناخت و بدین ترتیب شهر یزد با همه داشته‌های خشت و گلی‌اش به ثبت جهانی رسید.

سید مصطفی فاطمی اظهار می کند: اکنون یزد اولین شهر خشتی جهان که با عناوینی، چون «شهر بادگیرها»، «عروس کویر»، «دارالعباده» و «شهر دوچرخه‌ها» هم شناخته می‌شود  و به شهر جهانی شهرت یافته است.

وی در این رابطه اظهار می‌کند: به‌جرئت می‌توان گفت که یزد قبل از پیروزی انقلاب هیچ جایگاهی درزمینهٔ گردشگری نداشت اما امروز یزد به یکی از سه ضلع مهم گردشگری ایران یعنی مثلث اصفهان، شیراز، یزد تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به بناهایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط چندان مناسبی نداشتند اما با مرمت و بازسازی به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبدیل‌شده‌اند، بیان کرد: باغ خان، باغ دولت‌آباد، مجموعه امیر چخماق و … ازجمله آن‌ها هستند.

فاطمی، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را نیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی استان یزد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانسته و تصریح می‌کند: اگر بعد از پیروزی انقلاب، تنها همین ثبت جهانی‌شدن بافت تاریخی در حوزه گردشگری استان رخ‌داده باشد، برای تاریخ گردشگری ایران کافی است.

توسعه گردشگری با راه‌اندازی روستاگردی پس از انقلاب

توسعه گردشگری مهم‌ترین اتفاقی است که برای استان یزد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افتاد و این روند همچنان در حال تکمیل است به‌نحوی‌که امروز با راه‌اندازی واحدهای بوم گردی، گردشگری تا عمق روستاهای یزد نیز نفوذ کرده و در بسیاری از مناطق استان، توسعه بر مبنای گردشگری برنامه‌ریزی‌شده است.

باغ خان نیز ازجمله بناهای ارزشمند و تاریخی یزد است، باغی که از عمارت آن قبل از انقلاب، جز بنایی فرسوده که برخی بخش‌های آن به تخریب‌شده بود، نبود اما امروز به یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی یزد تبدیل‌شده است.

مجموعه باغ خان که امروز از آن به‌عنوان بوستان ولایت یاد می‌شود، چند سالی است که به یک مجموعه زیبا و به‌یادماندنی تبدیل‌شده و علاوه بر عمارت، درختان زیبای سر به فلک کشیده و فضایی شبیه به کاروانسراهای قدیمی در برخی نقاط باغ، یکی از اقامتگاه‌های مهم استان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.