داستان شرکت پدیده در چند سال گذشته همانند داستان‌های دنباله‌دار هزار و یک شب هرچندوقت قصه جدیدی دارد که بخش قابل توجهی از جمعیت ایران در نقاط مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پدیده بلاتکلیفی!

سال‌ها درگیر پروسه محاکمه متهمان این پرونده بزرگ بودند و پس از آن در مقاطع گوناگونی شاهد آمدورفت مدیران مختلفی شدند که هر یک به هنگام آغاز فعالیت خود وعده‌هایی برای پایان دادن به دغدغه سهامداران می‌دادند و از مدت‌ها قبل یکی از قصه‌های اصلی این کتاب قطور ماجرای ورود به بورس بوده و هست.

قرار بود یا حداقل اینکه این‌گونه وانمود می‌شد با ورود سهام پدیده به بورس مشکل سهامداران مرتفع خواهد شد، چراکه یکی از جدی‌ترین دغدغه سهامداران این شرکت در چند سال گذشته این بوده که قیمت واقعی سهام آن‌ها مشخص نبود. مدیران و متولیان بالادستی به استناد آمار و ارقام کارشناسان اقتصادی ارزش سهام را یک رقم اعلام می‌کردند و سهامداران هم بر این باور بوده و هستند که رقم اعلامی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی سهام است  ودلیل آن را به‌روز رسانی نکردن قیمت دارایی‌های شرکت می‌دانند.اما همان‌گونه که گفته شد در ماه‌های اخیر عرضه سهام شرکت در بورس به جای آنکه به نگرانی سهامداران پایان بدهد به عاملی برای نگرانی بیشتر تبدیل شده است.

پدیده بلاتکلیفی بورسی سهامداران پدیده

یکی از سهامداران شرکت پدیده می‌گوید: سال‌ها پیش مانند بسیاری از سهامداران خرد این شرکت تمام دار وندار زندگی‌ام را فروختم و سهام پدیده خریداری کردم و پس از مدت کوتاهی همه چیز به کابوس تبدیل شد.

این زن میانسال که سرپرست دو فرزند خودش هم هست، می‌افزاید: در این سال‌ها مکافات بسیار کشیدیم و دلمان خوش بود به وعده‌هایی که می‌دادند و درنهایت وقتی گفتند سهام در بورس عرضه می‌شود بیشتر خوشحال شدیم که دیگر مانند سابق به دلخواه چند نفر قیمت‌ها تغییر نمی‌کند.او ادامه می‌دهد: متأسفانه فقط در چند روز اول عرضه سهام در بورس اوضاع خوب بود و بعد از آن مدام شاهد سقوط قیمت‌ها هستیم و مدیران پدیده هر بار علت جدیدی برای این کاهش قیمت‌ها بیان می‌کنند؛ یک بار می‌گویند بازار گردان نداریم یک بار می‌گویند بازار گردان خوب عمل نمی‌کند بار دیگر صف فروش طولانی موجب شده تا خریدار رغبت پیدا نکند.

به اعتقاد سهامداران شرکت پدیده کم‌کاری حقوقی‌ها از یک سو و رفتار نامتناسب بازار گردان پدیده در معادله عرضه و تقاضا عامل اصلی کاهش شدید قیمت‌هاست. یکی از سهامداران در این باره می‌گوید: بازار گردان یک حوزه باید به نحوی عمل کند که از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری کند ولی وقتی در یک روز صف فروش ۱۰میلیونی باشد و بازار گردان در نهایت ۳۰۰ هزار سهم خریداری کند معلوم است که روز بعد قیمت‌ها کاهش می‌یابد چون صف فروش بیشتر می‌شود و خریداران جدید هم با دیدن این مسئله به سراغ سهامی می‌روند که صف خریداران بیشتری دارند تا فروشنده بیشتر.یکی از نمایندگان سهامداران با بیان اینکه شناوری سهام «گشان» زیاد است، اظهار می‌کند: در این وضعیت، اگر سهامداران حقوقی ورود پیدا کنند، می‌توانند به شناور بودن سهام خاتمه بدهند، اما درعمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. هم‌اکنون سهامداران حقوقی «گشان» با رفتارهای منفعل خود، سبب تشدید ریزش ارزش «گشان»  شده‌اند، از این‌رو باید اقدامی صورت بگیرد تا آن‎ها حضور فعالی در بازار داشته باشند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد دغدغه بلاتکلیفی چندین ساله سهامداران پدیده این بار بر تابلو بورس نقش بسته و باید منتظر قصه‌های دیگری از هزار و یک شب مصائب پدیده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.