۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 737452

مدتی است که به دنبال نوسان‌های نرخ ارز، تحریم‌ها و به‌تازگی محدودیت‌های کرونایی، قیمت لوازم یدکی وسایل‌نقلیه هم مانند دیگر کالاها افزایش‌های متعددی را تجربه کرده است. به دلیل بالا بودن قیمت، عرضه لوازم یدکی تقلبی در بازار مشهد، همچون دیگر نقاط کشور رواج فراوان یافته و مردم عموماً به دلیل ضعف بنیه مالی و عده کمتری هم بی‌آنکه از تقلبی بودن آن باخبر باشند، ناچار به خرید این لوازم می‌شوند.

این روزها علاوه بر واردات قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد - که از چند سال پیش رواج داشته- در بسیاری از کارگاه‌های زیرزمینی استان و کشور، تولید لوازم یدکی تقلبی بی‌وقفه در حال انجام بوده و شنیده‌ها حاکی است در این کارگاه‌ها حتی برخی پا را فراتر گذاشته و لوازم مستعمل و معیوب جمع‌آوری شده از تعمیرگاه‌ها را با تغییر رنگ و نوسازی ظاهری، در بسته‌بندی‌های جعلی، با نام و برند تجاری خودروسازان خوشنام کشور، روانه بازار می‌کنند. به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران، تشخیص تقلبی بودن این قطعات توسط مشتریان تقریباً غیرممکن و گاه حتی برای تعمیرکاران هم سخت و دشوار است.

در این میان اما آنچه به بازار لوازم یدکی تقلبی رونق بخشیده، حضور و فعالیت گسترده دلالان و سودجویانی است که بدون توجه به خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیر استفاده از قطعات تقلبی، با اغوا و اغفال مشتریان، تنور تولید و عرضه این قطعات را همچنان داغ نگه داشته‌اند. بدون تردید مشکلات اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم نیز مزید بر علت شده و بسیاری را که توان خرید لوازم یدکی اصلی با قیمت‌های نجومی را ندارند، به مشتریان پروپاقرص قطعات بی‌کیفیت و تقلبی تبدیل کرده است.

به عبارتی قطعات بی‌کیفیت و تقلبی، موجب بالا رفتن هزینه‌های مردم شده است و مصرف‌کنندگان آن همچون بیماری که هم از بیماری خود و هم از هزینه‌های درمان، رنج می‌کشد، با خرید این قطعات علاوه برآنکه قطعه بی‌کیفیت خریده، در مدت کوتاهی مجدد با خرابی خودرو خود مواجه شده و متحمل هزینه مضاعف می‌شوند. با این شرایط، همین مشتریان، زیان‌دیدگان اصلی هستند؛ هرچند فعالیت متقلبانه و سودجویی عده‌ای اندک، علاوه بر به خطر انداختن سلامت و جان قشر وسیعی از شهروندان، موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به شرکت‌های صاحبنام، اخلال در چرخه اقتصادی، تولید و توسعه استان شده است.

درحالی که بسیاری از تولید و عرضه‌کنندگان لوازم یدکی خودرو معتقدند دولت و دستگاه‌های مسئول در این حوزه، از گمرک گرفته تا سازمان صمت و استاندارد، درصورت عمل به وظیفه، همکاری و همراهی، می‌توانند زمینه‌ساز جمع‌آوری بساط قطعات تقلبی باشند، اما شاهد نوعی انفعال و بی‌تفاوتی دولتمردان در این زمینه هستیم.

ازجمله مواردی که در این ارتباط باید مدنظر دستگاه‌های مسئول قرار داشته باشد، می‌توان به جلوگیری از واردات کالاهای کم‌کیفیت خارجی در مبادی گمرکی، الزام فروشگاه‌ها به ارائه نشانی مبدأ کالا، بازرسی مستمر از فروشگاه‌های لوازم یدکی سطح شهر و جمع‌آوری قطعات معیوب و مجعول و شناسایی و برخورد قاطع با متخلفان اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.