رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خبرهایی که از دولت به گوش می‌رسد در ارتباط با گزینه های پیشنهادی ریاست سازمان بورس نگرانی ما را در خصوص بازار سرمایه دو چندان کرده است.

پورابراهیمی: نگرانی مجلس از گزینه دولت برای ریاست سازمان بورس

قدس آنلاین: محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: پس از خبر استعفای رئیس سازمان بورس موضوعاتی مطرح شد که طبیعتا هم افکار عمومی جامعه، هم فعالان بازار سرمایه و مجلس و به ویژه ما در کمیسیون اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که فرد جایگزین برای حوزه بازار سرمایه بتواند در حوزه نیازهای کنونی بازار در حوزه‌های مختلف را برای حل مشکلات و پوشش نقاط ضعفی که در عملکرد مدیریتی در طول ماه‌های اخیر داشتیم، اقدام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبیعتا انتظار ما از مجموعه دولت و متولیان بخش اقتصادی به ویژه وزیر اقتصاد این است که در خصوص معرفی فرد جدید نهایت دقت و مراقبت انجام شود تا بتوانیم آنچه به عنوان دغدغه‌های کنونی مردم در حوزه بازار سرمایه و مشکلات و مسائلی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده را با انتخاب یک مدیر کارآمد، ‌ توانمند و قوی بتوانیم پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  ادامه داد: خبرهایی که از دولت به گوش ما می‌رسد در ارتباط با پیشنهادهایی که درباره گزینه جایگزین مرتبط یعنی نیروی جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده، نگرانی ما را در خصوص موضوعات به بازار سرمایه دو چندان کرده و نگرانی جدی در فضای نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی ایجاد کرده است.

پورابراهیمی همچنین خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما حائز اهمیت است این است که فردی که برای این مسؤولیت قرار است از طرف دولت نهایی شده و در شورای عالی بورس معرفی شود باید چند مؤلفه و ویژگی داشته باشد، درجه اول اینکه حداقل چند سال در حوزه بازار سرمایه، حداقل در سطوح مدیریتی میانی در بازار سرمایه کار انجام داده باشد تا بتواند بازار را بشناسد و عملکرد فعالیت‌های بازار را شناسایی کند، آن هم با توجه به گسترش فعالیت‌های بازار سرمایه در طی سال‌های اخیر؛ اشراف به این موضوع یک ضرورت است و کسی نمی‌تواند در این حوزه وارد شود و با عملکرد بازار سرمایه بیگانه باشد، آنگاه بخواهد آن را هم مدیریت کند لذا این یک خطای راهبردی در تصمیماتی است که می‌خواهند اتخاذ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در درجه دوم سوابق تحصیلی و تخصص مرتبط فردی که می‌خواهد جایگزین شود نیز حائز اهمیت است و انتظار می‌رود فردی که انتخاب می‌شود حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا و مرتبط با حوزه بازار سرمایه داشته باشند چرا باید که تخصص لازم را در حوزه مربوطه باید دارا باشد و با یک دلیل محتوایی مفاهیم و چارچوب‌ها و همچنین مکانیزم‌های تخصصی مرتبط با بازار سرمایه با توان ملی اشراف داشته باشد و حداقل از چندین سال سوابق اجرایی در بازار سرمایه برخوردار باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در درجه سوم نیز یک مدیر توانمند و مقتدر باشد که جسارت تصمیمات مهم و اساسی را در مقابله با مواردی که تضییع حقوق مردم است، ‌را داشته باشد و در عین حال با صراحت تصمیم‌گیری کرده و بدون رودربایستی حرف بزند و در مقام تصمیم شجاعانه در بازار سرمایه بدون وابستگی به جریان و گروهی بگیرد و جلوی جریان‌های مافیایی که در حال حاضر در بازار سرمایه بعضا اخلال ایجاد می‌کنند را بگیرد و با جسارت مقابل آنها بایستد. این بازار یک فرد توانمند، مقتدر و جسور نیاز دارد.

وی تصریح کرد: طبیعتا سوابق فردی که برای ریاست سازمان بورس بر سر کار می‌آید، نشان‌دهنده سلامت وی باشد و خدایی ناکرده سوء سابقه‌ای در فعالیت او وجود نداشته باشد و طبیعتا یکی از مهمترین مؤلفه‌های اساسی در تصمیم‌گیری برای حضور در یک جای مهم همانند بازار سرمایه که حساس است و اگر آنجا مدیر ناسالم قرار گیرد تبعاتی برای مردم وجود خواهد داشت و عدم آلودگی در مسائل اقتصادی مهم است.

وی تصریح کرد: موارد مذکور کمک می‌کند به اینکه فرد شایسته‌ای انتخاب شود و قطعا بر اساس این ویژگی‌ها هر شخصی را انتخاب کند ما نمایندگان حوزه اقتصادی از او حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ خبرهایی که داریم نگرانی ما را در خصوص افرادی که واجد این شرایط نیستند، ‌بیشتر می‌کند؛ افرادی را می‌خواهند پیشنهاد دهند که یک روز سابقه اجرایی در بازار سرمایه را هم ندارند و این واقعا نگرانی جدی است چرا که ما نمی‌توانیم بازار سرمایه را به عهده کسی بسپاریم که حتی کوچک‌ترین سابقه اجرایی ندارد و حالا بخواهد برای کل بازار سرمایه با این ابعاد در بورس تهران فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا و دیگر مجموعه‌ها بخواهد در این ساختار تصمیم‌گیری کند.

وی گفت: طبیعتا نگرانی ما جدی است و از دولت می‌خواهیم از معرفی افرادی که بدون سابقه تخصصی می‌خواهند وارد یک فضای کلان اقتصادی کشور شوند، جلوگیری کند چرا که اثرات آن در بازارهای مختلف نمود دارد و فقط در بازار سرمایه نیست و طبیعتا رئیس سازمان بورس باید از توانمندی و جسارت در تصمیم‌گیری برخوردار باشد.

وی گفت: قطعا مجلس این موارد را مورد رصد قرار می‌دهند؛ البته اگر دولت در این خصوص علیرغم تأکیدات ما و شاخصه‌ها یعنی سابقه مدیریتی، تحصیلات تخصصی، جسارت در تصمیم‌گیری و قدرت اجرا بر اساس عملکرد و همچنین سلامت در تعیین مدیر نباشد حتما بر عهده دولت خواهد بود و ما از همین الان این موضوع را به دولت وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس هم متذکر می‌شویم که انتخاب فردی که خارج از این شاخصه‌ها باشد حتما صدمه می‌زند و در این ماه‌های پایانی بازار به این مهمی که به منابع مردم گره خورده و میلیون‌ها نفر منتظر هستند تصمیم مهم و منطقی بگیریم را دچار چالش می‌کند، لذا ما هشدار می‌دهیم نسبت به کسانی که قرار است وارد این چالش شوند.

وی گفت: اگر دولت اصرار کند و بر موضوع خود با رویکرد مشخص پیش نرود قطعا بازار آسیب خواهد دید. انتظار ما این نیست که ساختار بازار سرمایه دولتی باشد به هر حال باید شورای عالی بورس و ساختار سازمان بورس یک سازمان غیردولتی باشد تا بتواند منافع ملی را تأمین کند. روش و رویکرد انتخاب بر اساس ضوابط و مقررات بر این اساس بود که گزینه در نظر دولت انتخاب شود و این نباید تبدیل به ساختار کاملا دولتی شود که اثرات آن منجر به این شود که تحت حاکمیت یک قوه قرار بگیرد و با این رویکرد آنچه را که به عنوان منافع ملی است را تحت شعاع قرار دهد.

نماینده مردم راور و کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ‌درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که با تأمل و دقت بیشتری نسبت به افرادی که ویژگی‌هایی که ما معرفی کردیم، اعلام کند. هر کسی را که دولت با این ویژگی‌ها معرفی کند مجلس از او حمایت می‌کند.

پورابراهیمی ادامه داد: نام افراد برای ما اهمیتی ندارد و آنچه که مهم است این است با این ویژگی‌ها بتواند شرایط کنونی بازار سرمایه که اکنون دچار چالش و مشکلات است ارتقا پیدا کند و ما قطعا مطمئن و امیدوار به بهبود بازار سرمایه هستیم.

وی بیان کرد: قطعا هر گزینه‌ای با هر اسم و نامی با داشتن ویژگی‌های مذکور حمایت می‌کنیم و اگر دولت بخواهد خارج از این ویژگی‌ها افرادی را معرفی کند که سابقه یا تخصص و سلامت و جسارت در تصمیم‌گیری ندارد، تبعات آن بر عهده دولت خواهد بود و ما مسؤولیت آن را نمی‌پذیریم. طبیعتا مجلس نبست به این تصمیمات واکنش‌های قانونی خود را انجام خواهد داد و ما این موضوع را فقط به دولت و وزیر اقتصاد گوشزد می‌کنیم که در این راستا کاری انجام دهد که به نفع کشور و نظام است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس آن شاخصه‌ها از هر فردی که شورای عالی بورس معرفی کند، ما حمایت می‌کنیم و اگر کسی با این مولفه‌ها نباشد مسوولیت پس از آن و اقدامات قانونی بر اساس تکالیف مجلس و کمیسیون اقتصادی بر عهده نظام قانون‌گذاری کشور خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.