رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کنگره ملی خلق چین بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کردند

تاکید روسای مجلس ایران و چین بر استمرار همکاری در مبارزه با کرونا

قدس آنلاین: محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در دیدار وبیناری با الی جان شو رییس کنگره ملی جمهوری خلق چین درباره راههای تقویت و تحکیم همکاری‌های فیمابین به ویژه مراودات پارلمانی و چشم‌انداز تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، با تبریک فرارسیدن عید بهاره و سال نو چینی، به پیشینه تاریخی و طولانی مراودات دو ملت اشاره کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور وارد دوران نوینی از همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی - پارلمانی شد و دیدگاه‌های مشترک در قبال تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای موجب تحکیم و تقویت هرچه بیشتر روابط فیمابین شد.

قالیباف تصریح کرد: باور داریم که آینده از آن آسیا و کشورهای مستقل است و ما نگاه به حوزه مهم تمدنی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی قاره آسیا را فرصتی مهم برای مردم این قاره پهناور می‌دانیم.

وی تأکید کرد: روابط دوستانه تهران - پکن متأثر از روابط با سایر کشورها و شرایط بین‌المللی نبوده و نخواهد بود و براساس همکاری و منافع مشترک در همه حوزه‌ها پیش خواهد رفت. اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک موفقیت چین در مبارزه با بیماری کرونا و به ویژه تهیه واکسن آن از کمک‌های پکن به جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با این بیماری قدردانی کرد و به دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در تولید واکسن اشاره و تلاش‌های مشترک کادر درمانی - بهداشتی و علمی ایران و چین را ستود.

قالیباف همچنین در ادامه بر استمرار همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا و تولید واکسن تاکید کرد.

وی در ادامه، همکاری‌های پارلمانی فیمابین را بخش مهمی از روابط دو کشور خواند و افزود: مجالس ایران و چین در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و دوجانبه همکاری‌های سازنده و مؤثری دارند و در آینده نیز سطح همکاری پارلمانی متناسب با روابط دو کشور توسعه و گسترش خواهد یافت.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از راهکارهای تسهیل کننده و شتاب دهنده مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: ایران علاقمند به ارتقاء سطح همکاری‌ها در همه بخش‌های مورد علاقه طرفین است.

قالیباف همچنین از موضع قاطع چین در رد تحریم‌ها علیه ملت ایران قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین به صورت مستقل حائز اهمیت راهبردی است و متأثر از تحول در سایر کشورها نبوده و نیست، بر اهمیت احترام همه طرف‌ها به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین تأکید کرد.

تاکید بر اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات 

جان لی شو رییس کنگره ملی خلق چین با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: گفت وگو و رایزنی میان روسای مجالس ایران و چین در آغاز سال میلادی جدید نشاندهنده تعمیق روابط سازنده دو کشور است.

وی افزود: همانگونه که رهبری چین تاکید دارند، روابط دوستانه جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از پیشینه تاریخی همکاری‌های دو کشور در زمان‌های سخت و حمایت‌های بیدریغ در مسائل مهم فیمابین است.  

رییس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین ضمن اشاره به اهمیت مراودات و تبادلات پارلمانی در توسعه مناسبات دوستانه در کشور بر آمادگی مجلس چین بر تقویت و تحکیم همکاری‌های پارلمانی فیمابین تاکید کرد.  

جان لی شو خاطرنشان کرد: دولت و پارلمان چین سیاست آمریکا و اعمال تحریم علیه کشورها را محکوم و بر پایبندی و حمایت کشور متبوعش از توافقات بین‌المللی تاکید کرد.

رییس دائمی کنگره خلق چین برای تبادل تجارب در امر مبارزه با ویروس کرونا میان مراکز بهداشتی در کشور تاکید کرد و گفت: جمهوری خلق چین از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی جهت مبارزه با کرونا و تهیه واکسن کرونا استقبال می‌کند.

روسای مجالس ایران و چین در این گفت وگو بر تداوم و استمرار رایزنی و گفت وگوهای پارلمانی فیمابین در سطوح مختلف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی مجالس دو کشور برای پیشبرد روابط فیمابین دو کشور، همکاری برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم و تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه فعالیت‌های پارلمانی توافق کردند.  

همچنین طرفین توافق کردند با استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور از مصوبات و توافق دولت‌های چین و ایران حمایت کنند و دیدار بعدی را در پایتخت‌های دو کشور انجام دهند.  

در این نشست مجازی روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، اقتصادی، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین و معاونین وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی (رییس کمیسیون مشترک دولتی و معاون امور مجلس و مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات پارلمانی مجلس شورای اسلامی و مقامات عالیرتبه همتا از پارلمان، وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی چین حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.