مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی گفت: آستان قدس رضوی تاکنون برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد، برنامه‌های متعددی را با همکاری نهادهای مسئول اجرایی کرده است.

برنامه های آستان قدس رضوی برای حاشیه شهر مشهد

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس ساختار جدید آستان قدس رضوی، «معاونت خدمات اجتماعی»، «مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی»، «مؤسسه موقوفه زائر»، «مرکز امور بانوان و خانواده»، «مؤسسه امور جوانان و تشکل‌های انقلابی»، «مرکز جامع مشاوره» و «مؤسسه تربیت بدنی»، هفت مرکز زیرمجموعه بنیاد کرامت رضوی است که قرار گرفتن آنها حول یک بنیاد، بستری را برای هم‌افزایی و منسجم بودن بیشتر فعالیت‌های اجتماعی آستان قدس فراهم کرده است.
حالا با ابلاغ سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، این بنیاد تحقّق ۴ اصل را دنبال خواهد کرد: «ارائه خدمات اجتماعی به زائران نیازمند، مجاوران مستمند و مستضعف، تهیدستان مناطق موقوفه‌دار و مناطق هدف»، «همیاری با نهادهای امدادی و خدمت‌رسان در حوادث، بحران‌ها و بلایای طبیعی»، «توانمندسازی و افزایش نقش‌آفرینی اجتماعی جوانان، زنان و خانواده با اولویت مناطق موقوفه‌دار و هدف»، «جلب و سازماندهی مشارکت‌های مردمی برای ارائه مطلوب خدمات اجتماعی به جامعه هدف».

تلاش برای گسترش پایگاه اجتماعی آستان قدس رضوی
محمدحسین استادآقا، مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی با اشاره به برخی از برنامه‌ها برای تحقق سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی گفت: بنیاد کرامت رضوی بر اساس وظایف خود، ماهیتی اجتماعی دارد که مهمترین وظیفه آن، گسترش پایگاه اجتماعی آستان قدس رضوی است؛ از این‌رو تلاش خواهیم کرد این مهم را با انجام متعهدانه وظایف در مراکز هفتگانه ذیل بنیاد محقق کنیم.
وی افزود: یکی از اصول مورد تأکید در سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، ضرورت توانمندسازی زائران و مجاوران نیازمند است که بر اساس آن، دیگر نباید فقط به اعطای بسته‌های معیشتی و درمانی به نیازمندان اکتفا کرد بلکه می‌بایست با هدف توانمندسازی آنها، یک بسته خدمت طراحی شود و هر هفت مرکز تابعه بنیاد کرامت رضوی، در حوزه وظایف خود بخشی از مسئولیت این توانمندسازی را بر عهده بگیرند. این جهت‌گیری قطعا به نفع نیازمندان و در جهت رشد آنها به شمار می‌آید. به گفته استادآقا، علاوه بر رفع نیازهای معیشتی و درمانی نیازمندان، خدماتی از جمله اشتغال‌زایی، تحصیل، تشکیل خانواده، کمک به زوج‌های جوان، ارائه مشاوره حقوقی، ارتقای وضعیت جسمانی و تقویت نشاط این جامعه مخاطب نیز در قالب بسته‌های جدید خدمت ارائه خواهد شد.

تسهیل زیارت زائران نیازمند
وی با اشاره به یکی دیگر از سیاست‌های تعیین شده در سند افزود: طرح زیارت اولی‌ها، زیارت محرومین و تسهیل زیارت عامه مردم در بین راه‌ها نیز از مسئولیت های مهمی است که باید در بنیاد کرامت رضوی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و از طریق شبکه خادمیاری، کانون‌های خدمت رضوی و مشارکت خیران و خیریه‌ها برای آن برنامه‌ریزی شود.

رسیدگی به حاشیه مشهد؛ در اولویت برنامه‌ها
استادآقا همچنین به سیاست تعیین شده برای بنیاد کرامت رضوی جهت نقش آفرینی در حل مشکلات حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی تاکنون برای رفع مشکلات حاشیه مشهد، برنامه‌های متعددی را با همکاری نهادهای مسئول اجرایی کرده است.

وی افزود: از این پس نیز برای تحقق سند سیاست‌های کلان، حاشیه مشهد در اولویت برنامه‌های بنیاد کرامت رضوی است و بسته‌هایی را برای توانمندسازی توأمان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان این مناطق ارائه خواهیم کرد.
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی تصریح کرد: سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی در موضوعات دیگری از جمله جلب مشارکت‌های مردمی برای ارائه خدمات اجتماعی بهتر و همچنین همیاری با نهادهای امدادرسان کشور در زمان بحران‌ها، سیاست‌هایی را برای این بنیاد مشخص کرده که تلاش خواهیم کرد با همراهی همه خادمان حضرت رضا(ع) در هفت مرکز تابعه این بنیاد، در انجام آن سربلند باشیم.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.