کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هر چه قدر دامنه اختلافات آمریکا و عربستان بیشتر شود طبیعتاً عربستان به سمت ایران و کشورهای منطقه گرایش بیشتری می‌یابد و تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران قدرت خود را حفظ کند.

سعودی‌ها می‌ترسند بایدن پرونده‌جنایات بن‌سلمان را به جریان بیندازد

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص تلاش عربستان سعودی برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بعد از رفتن دونالد ترامپ از کاخ سفید گفت: بعد از شکست مفتضحانه رئیس جمهور پیشین آمریکا در عرصه انتخابات این کشور و انتخاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا رژیم‌های مرتجع عربی که در چهار سال گذشته تابع بی چون و چرای ترامپ بودند به دنبال برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ونزدیک شدن به ما هستند چرا که گمان می‌کنند از جوبایدن مانند ترامپ روی خوش نمی‌بینند و آنچنان مورد حمایت رئیس جمهور جدید آمریکا قرار نمی‌گیرند.

وی دراین باره افزود: با اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر آن بوده تا روابط دوستانه وخالی از تنشی با کشورهای همسایه خود داشته باشد ودر مسائل داخلی کشورهای دیگر کمترین دخالتی نکند اما عربستان سعودی همواره به دنبال مقابله وتنش افزایی با جمهوری اسلامی ایران بوده و از ظرفیت های اسلامی دو کشور برای مقابله با استکبار جهانی وایجاد وحدت اسلامی بین کشورهای مسلمان جهان بخصوص منطقه استفاده نکرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا دراین باره توضیح داد: در روزهای گذشته وزیر امور خارجه عربستان سعودی مدعی شده جمهوری اسلامی خواستار عدم ارتباط با عربستان سعودی است در حالی که سیاست خارجی ما اینگونه است که با کشورهای همسایه مشکلی نداریم بلکه خواهان حفظ ثبات و افزایش صلح و برادری هستیم وانتقادات ما به عربستان سعودی به جنایت در یمن وسوریه وحمایت از تروریست‌ها و همراهی با ترامپ در موارد اشاره شده به شدت به حق و صحیح است که دراین موارد همچنان بر مواضع انسان دوستانه و ضد تروریستی خود پایبند و قاطع هستیم.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سعودی‌ها ضمن اینکه مایل به برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند درباره تلاش برای برقراری با دولت جدید آمریکا نیز بیان داشت : حاکمان سعودی که از بردن وانتخاب ترامپ ناامید و مأیوس شدند در حال حاضر بر آن هستند تا به گونه‌ای بتوانند خود را به جو بایدن نزدیک کنند و با تیم بایدن ارتباط بگیرند چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا چتر حمایتی بسیار گسترده‌ای برای رژیم سعودی در منطقه ایجاد کرده بود و مانع رسانه‌ای و منتشر شدن اخبار جنایت‌های سعودی‌ها در یمن و سایر کشورها بود.

هانی زاده در پایان توضیح داد: با کنار رفتن ترامپ از عرصه قدرت آمریکا سعودی‌ها سعی می‌کنند خود را به بایدن نزدیک کنند چرا که از رو شدن و به جریان افتادن پرونده‌های جنایات محمد بن سلمان توسط بایدن در هراس هستند. بی تردید هر چه قدر دامنه اختلافات آمریکا و عربستان بیشتر شود طبیعتاً عربستان به سمت ایران  و کشورهای منطقه گرایش بیشتری می‌یابد و تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران قدرت خود را حفظ کند. قطعاً مسوولین جمهوری اسلامی باید دراین موضوع راهبردهای هوشمندانه‌ای اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.