استاندار خراسان رضوی در ادامه سلسله سفرهای خود به شهرستانهای استان امروز به کاشمر در جنوب غربی خراسان رضوی رفت و همچون سفرهای پیشین، در ابتدای ورود به شهرستان با حضور در زیارتگاه شهید مدرس و گلزار شهدای آن در کاشمر به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

استاندار خراسان رضوی به کاشمر سفر کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان ظرف یک ماه اخیر برای بررسی میدانی وضعیت استان، آگاهی مستقیم از درخواستها و نظرات شهروندان روستایی و شهری خراسانی، بازدید از طرحهای عمرانی در حال اجرا، سرکشی به برخی روستاها، دیدار با خانواده‌های معزز شهدا  و همچنین افتتاح طرحهای به ثمر نشسته راهی شهرستانهای مرزی درگز و  سرخس در شمال و شمالشرق خراسان رضوی شده است.

مقصد استاندار خراسان رضوی در سومین سفر شهرستانی به جنوب غربی استان چهار شهرستان کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ است.

وی در سفر به کاشمر علاوه بر دیدار و گفتگو با خانواده شهدا در روستای اسحاق‌آباد بخش مرکزی این شهرستان، به بازدید از طرح ساخت راه روستایی، چند واحد صنعتی و همچنین جاده در دست ساخت شادمهر - کاشمر می‌رود.
شهرستان کاشمر ۶۵۴ شهید، هزار و ۸۲۱ جانباز و ۱۱۷ آزاده در راه آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

مرکز شهرستان ۱۳۸ هزار نفری کاشمر در فاصله  ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. این شهرستان مرکب از دو بخش و ۳۵ روستا است و ۳۸ هزار نفر از جمعیت آن ساکن روستاها هستند.

پنج واحد آموزش عالی با ۱۰ هزار دانشجو در کاشمر دایر است. از این تعداد ۳۰ هزار دانشجو در ۳۴ رشته دانشگاه آزاد واحد کاشمر تحصیل می‌کنند.

۸۶ پرونده بهره‌برداری صنعتی در کاشمر صادر شده که از این میان ۵۷ واحد فعالیت رسمی دارند و ۲۹ واحد تعطیل یا نیمه‌فعال هستند. ۶۹ واحد صنعتی با ۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای هزار و ۴۰۰ نفر در کاشمر وجود دارد. از مجموع واحدهای تولیدی فعال در این شهرستان ۳۱ واحد با کمبود نقدینگی مواجهند و بقیه آنها نیز به دلیل نبود بازار فروش با مشکل دسته و پنجه نرم می‌کنند. ظرف سالهای اخیر ۲۶ واحد صنعتی به دلیل مشکلات مالی در کاشمر تعطیل شده بودند.

کشاورزی شهرستان کاشمر با ۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار دارای ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین زراعی و ۳۲ هزار و ۴۰۰ باغ است.

همچنین ۵۱ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه و ۱۸۸ هزار دام سبک و سنگین در این شهرستان وجود دارد.

۵۰ درصد از ۱۵ هزار تن تولید سالیانه کشمش کاشمر به کشورهای اروپایی همچون فرانسه و انگلیس و نیز پاکستان و تاجیکستان صادر می‌شود. سالانه افزون بر ۸۰ هزار تن انگور در ۲۴ رقم از تاکستانهای کاشمر برداشت می‌شود. متوسط عملکرد انگور در هر هکتار از تاکستانهای کاشمر ۲۵ تن با اشتغالزایی برای چهار هزار و ۵۰۰ نفر است. این محصول به لحاظ لطافت، شیرینی، عاری بودن از آلودگیها و تماس نداشتن خوشه با خاک منحصر به ‌فرد است. تنها ۲۵ درصد انگور کاشمر به مصرف تازه‌خوری رسیده و ۷۵ درصد آن به کشمش تبدیل می‌شود. کشمش تولیدی کاشمر به دو صورت سبز و طلایی فرآوری شده و با عنوان "کشمش سبز قلمی کاشمر" شهرتی جهانی دارد.

بهترین ارقام انگور تولیدی کاشمر شامل "عسکری و پیکامی" تبدیل به کشمش می‌شود. "شیره انگور، آبغوره و غوره ترش" از دیگر فرآورده‌های انگور کاشمر هستند. بیشترین میزان انگور کاشمر در روستاهای "کسرینه، محمدیه و قلعه بالای" این شهرستان تولید می‌شود.

سه شهرستان کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد از خدمات ۹۲ پزشک عمومی، ۶۵ متخصص، ۲۱ دندانپزشک، ۲۶ داروساز، ۷۹ ماما و ۳۲ کارشناس بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج، فیزیوتراپ، کاردرمان و گفتاردرمان برخوردار هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.