اگرچه کارشناسان بازار سرمایه در ابتدای سال وضعیت این بازار را در سال جاری یک روند صعودی با شیب ملایم پیش‌بینی می‌کردند اما این بازار عجیب‌ترین و پرشتاب‌ترین رشدها را شاهد بود و به دنبال آن بیشترین ریزشها را تجربه کرد.

دلار، اصلی‌ترین پارامتر تعیین روند و قیمت سهام

همزمان با آزادسازی سهام عدالت بازار سرمایه مورد استقبال شدید خریداران حقیقی قرار گرفت در حالی که بستری برای آموزش این افراد از بازار خطرناک سرمایه به مردم داده نشد و روی همین اصل بسیاری در ریزش‌های اخیر بورس هستی خود را از دست دادند، و به همین دلیل رئیس سازمان بورس هفته گذشته ناچار به استعفا شد. حال سوال بسیاری از مردم این است که وضعیت این بازار تا پایان سال و در این 50 روز باقی مانده چه می‌شود.

کامران قزل گل کارشناس بازار سرمایه، در این باره به قدس آنلاین گفت: بعید می‌دانم در زمان باقی مانده تا پایان سال اتفاق خاصی رخ بدهد. شاید در بهترین حالت بورس در همین وضعیت باقی بماند و اگر پایین‌تر نرود رشد صعودی هم نخواهد کرد. چرا که عمده شرکتها به ویژه هلدینگ‌ها و شرکت‌های بیمه در ماه‌های پایانی سال به نقدینگی نیاز دارند و سریع‌ترین راه، فروش سهامشان است؛ بسیاری از حکم‌های دادگاه‌ها تا اسفند تعیین تکلیف می‌شوند و بیمه‌ها باید پرداخت داشته باشند یا شرکت‌ها برای عیدی و سنوات کارکنان خود نیازمند منابع مالی هستند از این رو هر تقاضایی هم برای سهام شرکت‌ها باشد با این وضعیت خنثی خواهد شد.

وی دلار را یکی از اصلی‌ترین پارامترهای تعیین روند و قیمت سهام عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر دلار نیز رو به پایین حرکت می‌کند و احتمال ریزش بیشتری برای این بازار می‌رود و همین امر بر بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد. حتی اگر ریزش هم نداشته باشد از آنجا که بازار چنین پیش‌بینی می‌کند دست به خرید نمی‌زند و دلار با مازاد عرضه مواجه می‌شود. همین امر موجب ریزش ارزش دلار می‌شود لذا پیش‌بینی می‌کنم دلار حول و حوش همین رقم فعلی کف‌سازی کند.

قزل گل در ادامه در پاسخ به این سوال که درآمدهای نفتی آزاد شده چه تاثیری بر دلار و بازار سرمایه خواهد گذاشت، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است یک سری گشایش‌ها در درآمدهای ارزی نفت اتفاق افتاده و منابعی آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته که رقم آن کم نیست؛ از یک میلیارد دلار تا روزی 8 میلیون دلار شنیده می‌شود و همین امر احتمال ریزش دیگری در بازار ارز را پررنگ‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.