۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 737558

کانکس های سرویس بهداشتی کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ در هنگام رخداد سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله، به سرعت می‌توان از این نوع کانکس برای بهداشت محیطی استفاده کرد. همچنین در مواردی نظیر مسیر حرکت زائران و ... امکان استفاده از این کانکس وجود دارد.

 مزایای کانکس های سرویس بهداشتی چیست؟

کانکس‌های سرویس بهداشتی که با نام توالت پیش‌ساخته نیز شناخته می‌شوند، نقش بزرگی در تأمین بهداشت جامعه بر عهده دارند. کانکس سرویس بهداشتی در زمانی که نیاز به تأمین فوری سرویس بهداشتی وجود دارد، کاملاً مفید هستند. در مناطقی هم که امکان ساخت سرویس بهداشتی معمولی وجود ندارد و یا تنها برای مدت کوتاهی به آن احتیاج است، این کانکس بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانکس سرویس بهداشتی

این نوع کانکس کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ در هنگام رخداد سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله، به سرعت می‌توان از این نوع کانکس برای بهداشت محیطی استفاده کرد. همچنین در مواردی نظیر مسیر حرکت زائران و ... امکان استفاده از این کانکس وجود دارد.

مزایای کانکس سرویس بهداشتی

شاید برای شما هم این پرسش پیش بیاید که چرا به جای هزینه کردن برای ساخت و خرید یک کانکس سرویس بهداشتی، با استفاده از مصالح در دسترس یک سرویس بهداشتی جمع و جور نسازیم. در ادامه مزایای این نوع کانکس را به شما خواهیم گفت تا مطمئن شوید که یک توالت پیش ساخته به مراتب گزینه بهتری است.

- سرعت بالای ساخت

ساخت سرویس بهداشتی به‌صورت کانکس بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از ساخت یک سرویس بهداشتی سنتی است. از این رو در مواردی که سرعت عامل مهمی در تصمیم‌گیری‌هاست قطعاً نوع پیش‌ساخته مناسب‌تر خواهد بود.

- جابه جایی آسان

کانکس‌های پیش‌ساخته در دو نوع پرتابل و ثابت ساخته می‌شوند. هر دو نوع کانکس سرویس بهداشتی را می‌توان با استفاده از تریلر جابه جا کرده و به محل مورد نظر انتقال داد.

- قیمت ارزان

توالت پیش‌ساخته نسبت به سرویس بهداشتی معمولی هزینه ساخت پایین‌تری دارد و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر خواهد بود.

- امکان ساخت سفارشی

کانکس‌های پیش‌ساخته را می‌توان دقیقاً مطابق با نیاز مشتری تولید کرد. به‌طور مثال در صورتی که نیاز به دو سرویس بهداشتی برای آقایان و بانوان در یک کانکس باشد، به سادگی می‌توان نقشه کانکس را به گونه‌ای طراحی کرد که این حالت ایجاد شود.

- امکان ترکیب با حمام‌ پیش‌ساخته

در صورتی که علاوه بر توالت، نیاز به حمام نیز باشد به سادگی می‌توان دوش و مواردی از این دست را در نقشه عملیاتی کانکس سرویس بهداشتی لحاظ کرد تا نیاز مشتری کاملاً برآورده شود.

- امکان استفاده مجدد

فرض کنید که در یک منطقه زلزله‌زده، یک توالت پیش ساخته نصب شده و با اتمام بازسازی دیگر نیازی به آن نیست. در این حالت اگر یک توالت با مصالح ساخته شده باشد، به ناچار باید آن را تخریب کرد. اما یک توالت پیش ساخته به سادگی قابل انتقال به مکانی دیگر و استفاده مجدد است.

انواع کانکس سرویس بهداشتی چیست؟

کاربرد گسترده توالت‌های پیش ساخته باعث شده تا برای راحتی تشخیص و کاربرد، آن‌ها را دسته‌بندی کنند. این نوع کانکس‌ها بر اساس الگوهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند.

انواع کانکس سرویس بهداشتی

در ادامه انواع دسته‌بندی و گونه‌های مختلف کانکس بر اساس آن دسته‌بندی را خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

انواع کانکس بر اساس تعداد چشمه

مهم‌ترین بخش‌بندی در کانکس سرویس بهداشتی، بر اساس تعداد چشمه است. تعداد چشمه به نوعی اندازه کانکس را هم تعیین می‌کند و در واقع مهم‌ترین عامل در محاسبه قیمت کانکس است.

تعداد چشمه با توجه به نیاز تعریف می‌شود. یک چشمه یعنی واحد سرویس بهداشتی که می‌تواند با توجه به خواسته مشتری، توالت ایرانی یا فرنگی باشد. دو چشمه یعنی دو سرویس بهداشتی و ... .

کانکس‌های تک‌چشمه و دوچشمه جزو  پرکاربردترین انواع توالت پیش‌ساخته به حساب می‌آیند.

کانکس سرویس بهداشتی تک چشمه و دو چشمه

انواع کانکس بر حسب داشتن یا نداشتن راهرو

یکی از مواردی که باعث زیبایی بیشتر کانکس‌های سرویس بهداشتی می‌شود، تعبیه راهرو برای آن است. راهرو باعث می‌شود تا افراد پیش از ورود به فضای سرویس بهداشتی، ابتدا وارد راهرو شوند.

این موضوع از چند جنبه مفید است. اول این که امکان جدا کردن محل شستشوی دست از محل سرویس بهداشتی وجود دارد؛ که هم در بهداشت محیط و هم سهولت استفاده مفید است. دیگر این که راهرو امکان نصب امکانات اضافی نظیر گیره نگهدارنده وسایل، آینه، محل نشستن و ... را هم فراهم می‌کند؛ این موضوع به‌خصوص در مورد سرویس‌هایی که چشمه‌های متعدد دارند، صدق می‌کند.

انواع کانکس بر حسب جنس سازه

سازه‌های سرویس بهداشتی پیش‌ساخته را می‌توان با استفاده از مواد مختلفی ساخت. جنس مواد اولیه به‌کاربرده شده در سازه، هم در زیبایی آن و هم در قیمت آن بسیار مؤثر است. کانکس پیش‌ساخته ساندویچ پنل و کانکس‌ کامپوزیتی دو نمونه از توالت‌های پیش ساخته است که مواد اولیه متفاوتی در آن‌ها به کار برده شده است.

انواع توالت پیش‌ساخته بر اساس قابلیت حمل

گرچه کانکس های سرویس بهداشتی به دو دسته پرتابل (قابل حمل) و غیرپرتابل (غیرقابل حمل) دسته‌بندی می‌شوند، اما واقعیت این است که تقریباً همه آن‌ها را می‌توان جابه جا کرد. تفاوت اصلی این دو نوع کانکس در سهولت جابه جایی آن‌هاست.

کانکس‌های پرتابل معمولاً با هدف جابه جایی زیاد ساخته می‌شوند و بیشتر برای استفاده‌های موقت در مواقع خاص نگهداری می‌شوند. این کانکس‌ها به کانکس چرخدار هم معروف هستند. برای جابه جایی این کانکس‌ها کافی است کانکس را با یک وسیله کشنده منتقل کنیم، اما برای نقل و انتقال کانکس‌های غیرپرتابل نیاز به جرثقیل و کفی است تا  کانکس را از جای فعلی برداشته و با تریلی یا کامیون کفی به جای جدید منتقل کنند.

حرف آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع کانکس سرویس بهداشتی و مهم‌ترین مزایای آن را برای شما فهرست نماییم، امیدواریم این اطلاعات مورد استفاده کاربران عزیز قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.