کرمان-گرد و غبار و ریزگردها در استان کرمان حکایت جدیدی نیست به طوری که هرساله وزش تندبادها موجب برخاستن شن‌های روان در مناطق جنوبی و جنوب شرقی این استان می‌شود، پدیده‌ای که بیشتر بخش کشاورزی را تخریب می کند،این در حالی است که زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای هم از خسارت‌های طوفان شن بی‌نصیب نمی‌مانند.

دسترنج کشاورزان جنوب کرمان با خاک یکسان شد؛ جازموریان چشم انتظار کمک های دولتی

قدس آنلاین-گروه استانها-مهدی توحیدی:در حالی این روزها طوفان شن هزاران هکتار از مزارع کشاورزان جنوب کرمان را زیر خروارها شن مدفون کرده است که پیش از این سرمای بی سابقه و میلیاردها تومان خسارت، عرصه را بر کشاورزان و مردم جنوب کرمان تنگ کرده بود.

طوفان هفته گذشته که بساط کشاورزی را در این منطقه برچیده و سفره معیشت مردم جازموریان را با خود برده است حالا بسیاری از کشاورزان و مردم محروم این منطقه را حیران در میان تلی از شن و ماسه حیران گذاشته است که چگونه لقمه نانی برای خانواده خود مهیا کنند؟!

اگر چه گرد و غبار و ریزگردها در استان کرمان حکایت جدیدی نیست به طوری که هرساله وزش تندبادها موجب برخاستن شن‌های روان در مناطق جنوبی و جنوب شرقی این استان می‌شود، پدیده‌ای که بیشتر بخش کشاورزی را تخریب می کند،این در حالی است که زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای هم از خسارت‌های طوفان شن بی‌نصیب نمی‌مانند.

به گفته مسئولان بیشترین خسارت ها در جازموریان و رودبار جنوب  و بخصوص در شهر زهکلوت و به بخش کشاورزی با بیش از ۲هزار و ۱۰۰میلیارد ریال گزارش شده است. طوفان شن در استان کرمان علاوه بر بخش کشاورزی، مشکلاتی را هم در جاده‌های این استان ایجاد کرد و آنطور که مسئولان اعلام کردند، راه ارتباطی ۹۰ روستای شهرستان ریگان بر اثر سرعت بالای شن‌های روان و کاهش دید افقی، بسته شد؛ البته در شهرستان رودبار جنوب هم این مشکل را داشتیم و راه ارتباطی بسیاری از روستاهای این شهرستان بخصوص در حوزه زهکلوت بسته شد.

با این وجود به نظر می رسد  این میزان خسارت متغیر بوده و تعیین میزان خسارت‌های نهایی بعد از پایان جمع‌بندی و ارزیابی کارشناسان اعلام خواهد شد که مسلما چند روزی به طول خواهد انجامید، اما همین آمار، حاکی از ورود خسارت نسبتا سنگینی است.

اما نکته نگران کننده این است که کشاورزانی که از سیل گسترده ابتدای سال جاری دچار خسارات شده‌ بودند هنوز هیچ حمایتی دریافت نکرده‌اند و حالا باید نگران دریافت خسارت های وارده از طوفان شن و سرمای اخیر نیز باشند در این بین نگرانی‌ها از این افزایش یافته که به گفته برخی از کشاورزان دولت هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کشاورزان در فصل جاری هم نداشته باشد و مردم تنها بمانند.

دست مردم خالی است

سمیرا شاهوردی یکی از فعالان اجتماعی که بسیاری وی را به نام مادر آرزو ها می شناسند در حالی که برای کمک به مردم این منطقه به جازموریان سفر کرده است در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: متاسفانه

در جنوب کرمان به دلیل شدت طوفان تمام زندگی و حاصل دسترنج کشاورزان در زیر انبوهی از ماسه دفن شده است و در حال حاضر تامین یک لقمه نان به عنوان مهمترین دغدغه این مردم مطرح است که مسئولان و خیران نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

وی با بیان اینکه مردم این منطقه از ابتدایی ترین امکانات رفاهی از جمله آب، بهداشت و امکانات آموزشی محروم هستند افزود: حالا طوفان شن همان تنها روزنه امید برای معیشت را از آن ها گرفته است و باید اقدامی فوری برای کمک به مردم توسط دولتمردان در دستور کار قرار گیرد.

پرداخت خسارت توسط ستاد مدیریت بحران

در این خصوص نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب با بیان اینکه متأسفانه به مزارع کشاورزان در جنوب کرمان در پی طوفان شن وسرماآسیب های فراوانی وارد شده است،عنوان کرد: مستند سازی از خسارت های وارده به کشاورزان انجام شده و کارشناسان جهادکشاورزی در حال بررسی دقیق میزان خسارت هستند تا پس از جمع بندی نهایی،گزارش دقیق میزان خسارت را به مدیریت بحران و وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند.

منصور شکرالهی در گفت وگو با قدس آنلاین با اشاره به پرداخت خسارت طوفان و سرمازدگی به کشاورزان جنوب استان کرمان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ستاد مدیریت بحران عنوان کرد: برای جبران بخشی از ضرر کشاورزان در جلسه ستاد بحران تصمیماتی اتخاذ شده و به دنبال آن هستیم تا بخشی از خسارت وارده را به کشاورزان پرداخت کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه پرداخت خسارت وارده به کشاورزان با اشاره به مکاتبات و تشکیل نشست با معاونان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خسارت ناشی از طوفان و سرمازدگی به کشاورزان جنوب استان کرمان بیان کرد:کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کرده‌اند از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارت دریافت خواهند کرد؛اما خسارت ناشی از سرمازدگی به کشاورزانی که اراضی خود را بیمه نکرده‌اند توسط ستاد مدیریت بحران که نماینده ای از وزارت  جهاد کشاورزی ،نماینده ای از وزارت کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور دارند، پرداخت می‌شود.

شکرالهی با اشاره به دیداربا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در خصوص خسارت وارد شده به کشاورزان اظهار داشت: مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در حال برآورد خسارت اراضی کشاورزی ناشی از طوفان شن وسرمازدگی هستند.

حمایت بیمه فقط تاسقف ۶میلیون تومان!

وی با بیان اینکه مسئولان مربوط در سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در حال برآورد خسارت اراضی کشاورزی ناشی از طوفان شن وسرمازدگی هستند، عنوان کرد:عمده خسارت وارد شده به واسطه طوفان و سرمازدگی به کشاورزان در جنوب استان کرمان ورودبار بوده است که ما در مجمع نمایندگان استان کرمان پرداخت خسارت به کشاورزان را تا رسیدن به نتیجه  برای کشاورزان پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به ورود مجلس به موضوع خسارت به کشاورزان جنوب کرمان در خصوص اینکه صندوق بیمه فقط تا سقف ۶میلیون تومان خسارت به کشاورزان پرداخت می کند ،اظهار داشت: متأسفانه این موضوع که به هر میزانی که کشاورزان محصولات خود را بیمه کرده باشند صندوق بیمه هم تا میزان تعهد پرداخت می کند،وجود دارد،اما ستاد مدیریت بحران کشور نیز برای پرداخت خسارت به کشاورزان پس از تعیین میزان خسارت اعلام آمادگی کرده است.

قول وزیر برای بازدید از منطقه

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی هم قول مساعد داده است که برای بازدید از منطقه به کرمان سفر کند، عنوان کرد:در نشستی که روز یکشنبه با استاندار وطی یک کارگروهی که تشکیل شده است بررسی میزان خسارت به کشاورزان و نحوه پرداخت خسارت به کشاورزان جنوب کرمان انجام خواهد گرفت و امیدواریم بتوانیم مقداری از آلام کشاورزان را التیام بدهیم.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم با اشاره به اینکه سرمازدگی هفته ۲هزار میلیارد تومان به کشاورزان جنوب کرمان خسارت وارد کرده بود و بخش قابل توجهی از محصول از بین برده است،گفت:این داستان با طوفان شدید شن ادامه یافت و طوفان فقط در شهرستان رودبار جنوب بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورد.

سعید برخوری با بیان اینکه فقط در جازموریان ۸۰ درصد محصولات از بین رفته است و ۷ هزار هکتار مزرعه گوجه از بین رفته است،عنوان کرد:باید بسته های حمایتی از کشاورزان تعریف شود در غیر این صورت مردم با فقر شدید مواجه می شوند.

وی افزود: در جازموریان ۸۰ درصد محصولات از بین رفته است به طوری که سیب زمینی، گوجه فرنگی، محصولات سیفی، گلخانه ها، هندوانه، پیاز و خیار جزو محصولات این فصل است که کاملا در برخی از مناطق از بین رفته و مشکلات مضاعف شده است.

هنوز میزان دقیق خسارت ها مشخص نیست؛اما عدم تمایل مردم به بیمه کشاورزی موجب شده است حمایت از کشاورزان با مشکل مواجه شود و حمایت مستقیم از کشاورزان، استهمال وامها و کمک به کشاورزان برای احیای زمین های کشاورزی و احیاء زیر ساختهای کشاورزی به خصوص قنوات، کانال های کشاورزی و گلخانه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.