از حدود یک ماه پیش به دنبال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی واحدهای مرغداری خراسان جنوبی، علاوه بر کمبود، جهش قیمتی دوباره و در یکی دو هفته اخیر حتی نایاب شدن تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها، گلایه‌مندی مردم این استان را بیش از پیش فراهم کرده است.

بازار تخم‌مرغ در سایه آشفتگی اقدام‌های مسئولان

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه ضعف نظارتی مسئولان، سبب گران‌فروشی و کمبود این کالا شده است، می‌گوید: در چند روز گذشته برای خرید تخم‌مرغ به ناچار به تعداد زیادی از سوپرمارکت و فروشگاه‌های مواد پروتئینی مراجعه کرده‌ام اما در معدود مواردی که تخم‌مرغ وجود داشته به دلیل گرانی بیش از حد آن، از خرید منصرف شده‌ام.

علی یونسی ادامه می‌دهد: به همین خاطر چند بار با شماره تلفن ۱۲۴ بازرسی (سازمان صنعت، معدن و تجارت) تماس گرفته‌ام که هیچ یک از تماس‌هایم ثمری نداشته است؛ در حالی که مسئولان هر بار در پاسخ به گلایه‌های مردمی، می‌خواهند تخلفات صنفی را به این شماره اطلاع دهیم و وعده می‌دهند با متخلفان به سرعت و قاطعیت، برخورد می‌کنند.

جواد غفوری، یکی دیگر از شهروندان نیز سودجویی تولیدکنندگان و صادرات تخم‌مرغ تولیدی خراسان جنوبی به سایر استان‌ها و کشورهای همجوار را عامل اصلی آشفته بازار کنونی می‌داند.

او تصریح می‌کند: این استان ده‌ها واحد تولیدی تخم‌مرغ دارد که ۹ واحد در جریان شیوع بیماری آنفلوانزا از چرخه تولید خارج شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بیشتر تولیدکنندگان با سوءاستفاده از شرایط ناشی از این بیماری، تمام تولیدات خود را با قیمت بیشتری به خارج استان صادر کرده و می‌کنند.

در همین حال آمار اعلامی از سوی مسئولان مختلف هر چند حاکی از تولید چند برابری نسبت به مصرف سرانه تخم‌مرغ در این استان است اما این آمارها اختلاف زیادی با هم دارند. در حالی دادستان عمومی و انقلاب بیرجند، میزان تولید و مصرف روزانه تخم‌مرغ در خراسان جنوبی را به ترتیب ۶۳ و ۱۳ تن اعلام کرده است که مدیر کل دامپزشکی استان میزان تولید روزانه را ۲۵ تن در برابر ۱۱ تا ۱۲ تن مصرف روزانه مردم خراسان جنوبی می‌داند؛ معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان نیز گفته روزانه بیش از ۴۲ تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود که مصرف شهروندان بیش از ۱۸ تن بوده است.

اختلاف اظهارات مسئولان به نوعی بیانگر نبود هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های متولی و نبود انسجام و یکپارچگی و در نتیجه برنامه‌ای ناکارآمد برای رفع مشکلات مردم نیز هست. کما اینکه در نخستین روزهای بروز مشکل گرانی و کمبود تخم‌مرغ در بازار خراسان جنوبی، دادستان مرکز خراسان جنوبی در گفت‌وگویی با اشاره به اختلاف میزان تولید و نیاز داخلی تأکید کرد که با این شرایط نباید دلیلی بر کمبود و نوسان قیمت تخم‌مرغ در بازار وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام نسائی زهان با تأکید بر اینکه مدیران استانی در بحث نظارت‌ها ضعیف عمل کرده‌اند، هشدار داد: چنانچه عوامل تولید، توزیع‌کنندگان و نیز دستگاه‌های مسئول، نسبت به تأمین و جبران کمبود این کالا در بازار اقدام نکنند، دستور منع خروج تخم‌مرغ از استان را صادر می‌کند.

در پی این هشدار، برخی مسئولان از توقف صادرات تخم‌مرغ تولیدی خراسان جنوبی به خارج از کشور در روزهای اخیر خبر داده و برخی دیگر نیز مدعی شده‌اند که در حال حاضر بیش از نیاز مردم، تخم‌مرغ در بازار توزیع شده و به دلیل ظرفیت بالای استان، مشکلی در تولید تخم‌مرغ وجود ندارد.

گزارش‌های رسمی نیز حاکی است، در روزهای اخیر به دلیل گرانی و نایاب بودن این محصول، محموله‌های متعدد تخم‌مرغ بسته‌بندی از سایر استان‌ها به بازار خراسان جنوبی تزریق شده که البته به دلیل قیمت بیشتر، به نارضایتی‌ها دامن زده است؛ چراکه مردم معتقدند اگر ادعای مسئولان مبنی بر ظرفیت بالای تولید داخل استان، درست باشد، آن‌ها باید با مدیریت صحیح مانع ماهی‌گیری سودجویان و دلالان از این آب گل‌آلود شوند.

آنچه مسلم است اینکه هر چند به دنبال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعداد کمی از مرغداری‌های خراسان جنوبی، به بازار این محصول استرس و شوک شدید وارد شده است اما با استناد به آمار رسمی و اظهارات مسئولان، این اتفاق نمی‌توانسته دلیل اصلی کمبود شدید و گرانی تخم‌مرغ در این استان بوده باشد. به نظر می‌رسد آشفته بازار تخم‌مرغ در این استان نشان‌دهنده سوءتدبیر متولیان این حوزه است؛ تردیدی نیست که این مسئولان می‌بایست با همکاری و هماهنگی و صدالبته عزمی جزم، به سرعت نسبت به رفع کمبود تخم‌مرغ -که این روزها اصلی‌ترین ماده غذایی سفره بسیاری از خانواده‌هاست- چاره‌اندیشی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.