بنظر می رسد آنچه که می تواند شرایط فعلی شهرهای زرد و آبی را در دوران کرونا متزلزل سازد عادی انگاری مردم خواهد بود.

هجوم تغییر رنگها بر سرمدافعان سلامت/تغییر رنگها عامل کاهش رعایت پروتکل هاست/این آبی را قرمز اعلام کنید!

به گزارش قدس آنلاین آمار مربوط به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در بیشتر نقاط کشور در حال کاهش است اما کارشناسان امر با تاکید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری و شتاب در بازگشایی‌ها، بر احتمال افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در ماه‌های آینده هشدار دادند.

*مردم از شیوع مجدد کرونا غافل هستند

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس، با بیان اینکه کاهش میزان ابتلا به کرونا در یک ماه گذشته باعث عادی‌سازی این بیماری شده گفت: خوشبختانه کرونا به خوبی کنترل شده است و آمار مبتلایان به این بیماری در یک ماه اخیر به شدت کاهش یافته اما کاهش تعداد مبتلایان به کرونا باعث شده که مردم به زندگی عادی خود بازگردند و در این زمینه به نوعی عادی‌سازی شده است.

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:هم‌اکنون یک بی‌توجهی نسبت به شیوع کرونا وجود دارد، کما اینکه بازارها، تالارهای عروسی و رستوران‌ها همچون گذشته به فعالیت پرداخته و میزان تردد افراد به نقاط پرازدحام افزایش یافته است و مردم از تمام پروتکل‌های بهداشتی تنها به زدن ماسک اکتفا می‌کنند. 

این نماینده مجلس  یادآور شد: مشکلات معیشتی مردم را ناچار به حضور دائم در اماکنی که کانون ازدحام هستند، کرده است، اما نباید فراموش شود که این ویروس پیوسته در کمین است و باید در هر شرایطی تا ریشه کنی این بیماری پروتکل‌های بهداشتی به طور دقیق رعایت شوند.

*موج جدید یعنی تلفات بیشتر

در  همین باره رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متاسفانه مشاهدات اخیر نشان می دهد، جامعه به سمت عادی انگاری در حال پیشرفت است و این بسیار خطرناک می باشد.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: نتایج این سهل انگاری و غفلت ها را در مهر و آبان دیدیم و بسیاری از خانواده ها، لطمات جبران ناپذیری خوردند.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان داده با چرخش هرباره ویروس، قدرت تهاجمی آن نیز بیشتر می شود، بنابراین می توان به جرات گفت اگر با عادی انگاری موجود، موج دیگری از این بیماری شکل بگیرد، آمار تلفات و مرگ و میر به مرتب بیشتری از پیک ها و موج های قبلی خواهد داشت.

دکتر جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: تجربه حدوداً یک ساله این بیماری به ما نشان داد هرگاه دچار ساده انگاری شده و در برداشتن محدودیت ها تعجیل داشتیم، این ویروس قوی تر از قبل شده و ایجاد مشکل کرده است.

دکتر جمالیان تصریح کرد: به همین خاطر از مردم می خواهیم با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و به خاطر اینکه تعطیلات سال جدید را با محدودیت آغاز نکنیم، کماکان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

تغییر مداوم رنگها کم توجهی مردم را به دنبال دارد

دکترعباس علی پور یک اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه تغییر مداوم تعاریف وضعیت هشدار اپیدمی در کشور نقصی در سیستم است گفت: تعاریف و مبانی سطوح هشدار دائما در حال تغییر است که همین مساله به سلب اعتماد مردم و محققین منجر می‌شود، از طرف دیگر سطح بندی وضعیت اپیدمیولوژیک شهرها با رنگ‌های زرد و آبی و قرمز و تغییر مداوم آن‌ها از میزان بازدارندگی هشدارها می‌کاهد، بنابراین دقت در تعریف مشخص و واحد برای سطوح هشدار، تعیین مقررات و آگاه‌سازی مردم و همچنین بیان دقیق مؤلفه‌های تاثیرگذار بر ورود و یا خروج از وضعیت قرمز، زرد و نارنجی، به افزایش سطح مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی منجر می‌شود.

وی افزود:این رنگ‌بندی‌ها صرفا بر اساس بروز تجمعی بوده و به میزان رعایت پروتکل‌ها، خوشه‌های بیماری در جامعه و راه‌های کسب عفونت در افراد مبتلا توجهی ندارد. از طرفی دیگر  هر سطح هشدار باید حداقل ۲ هفته تداوم یابد و نه اینکه در فاصله چند روزه رنگ بندی و به تبع آن مقررات آن محدوده جغرافیائی تغییر کند؛  از نظر اجرائی نیز پروتکل‌های هر منطقه به درستی اجرا نمی‌شود و امکان اطلاع رسانی سریع توسط شهروندان و بررسی سریع موارد نقص توسط ناظران عملا در جامعه دیده نمی‌شود.

احتمال بازگشت محدودیت‌ها به شهرهای زرد

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، گفت: بر اساس آخرین بررسیهای انجام شده تا اول بهمن ماه ۱۳۹۹، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور به ۸۳.۸۸ درصد رسیده است. این میزان تقریبا بیشترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی از ابتدای سال تاکنون محسوب می شود.

وی افزود: اکثر استانهای کشور در محدوده رعایت مناسب پروتکلهای بهداشتی قرار دارند و فقط میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران در محدوده ۷۲ تا ۷۵ درصد قرار دارد.

لاری با بیان اینکه همچنان ادارات و سازمانها بیشترین درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در اماکن عمومی را در اختیار دارند، گفت: این درحالی است که کمترین میزان رعایت پروتکلها مربوط به دفاتر پیشخوان دولت است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره وضعیت سفرهای بین استانی، گفت: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه تا هفت درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

لاری همچنین درباره احتمال تشدید محدودیت ها با توجه به نزدیک بودن نوروز ۱۴۰۰، اظهار کرد: در زمینه اعمال محدودیت برای عید نوروز هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است. البته باید روند فعلی در کاهش موارد ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹ را با تمام توان حفظ کنیم و همراهی و همکاری مردم و مسئولان در این زمینه ادامه داشته باشد. در عین حال مباحثی در زمینه تعمیم محدودیتهای وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.