فراخوان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اعلام شد.

فراخوان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نشست خبری اعلام فراخوان این جشنواره که  در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، با تأکید بر اهمیت معاد در قرآن کریم و ادیان ابراهیمی بیان کرد: اعتقاد به معاد بخشی از فرهنگ بسیاری از ملت‌ها و تمامی انسان‌ها محسوب می‌شود که در این بین مزارات، جایگاه ویژه‌ای در تمدن‌های ریشه‌دار و عمیق دارد.

وی با اشاره به وجود مزارات و مقابری با قدمت دیرینه در اقصی نقاط دنیا همچون عراق، افغانستان و ایران افزود: مزارات تنها مکانی برای دفن اموات نبوده و نیست بلکه بر محوریت مزار یک شخصیت الهی و مورد توجه مردم، حرکت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای هم شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد.

معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: در حدود ۸۰ سال اخیر گروه‌های افراطی همچون وهابیون براساس برداشت‌های نادرست از معارف اسلامی و با تمسک به برخی از جملات بکار گرفته در آموزه‌های خود سعی در تخریب نمادها و ذخیرهای تمدنی حائز اهمیت در جهان اسلام و بشریت داشته و دارند.

حجت الاسلام ذوالفقاری با بیان اینکه عکس‌های محدود برجای مانده از قبرستان بقیع جریان‌ساز شده است، گفت: عکاس‌ها با ثبت تصویرهای تاریخی و حرفه‌ای می‌توانند حافظ تاریخ و این سرمایه معرفتی و تمدنی برای نسل‌های آینده باشند.

وی با اشاره به اهمیت عکس‌های کهن برجای مانده از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در زنده نگه‌داشتن خاطرات بزرگ و از بین بردن ادعاهای پوچ افزود: ارزش دادن و توجه کردن به این نمادهای تمدنی می‌تواند در آینده ما را از بسیاری از آسیب‌هایی که ممکن است دچار آن شویم، حفظ کند.

ذوالفقاری تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره علاوه بر شناسایی مزارات، ثبت آثار تمدنی این مزارات و ثبت برش‌های نیایشی، معماری و تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی آنها و ایجاد «اتحادیه بین‌المللی از مزارات مؤثر جهان» در میان مدت است که امیدواریم با همکاری دست‌اندرکاران این جشنواره در آینده ابتدا در حوزه جهان اسلام و سپس کل دنیا رقم بخورد.

محورهای جشنواره

در ادامه، امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های این مؤسسه در حوزه عکاسی همچون برگزاری هفت دوره جشنواره ملی عکس «خانه دوست»، چاپ کتاب‌های عکس متعدد و رابطه گسترده با جامعه عکاسان گفت: این جشنواره به پیشنهاد معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در این مؤسسه در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره عکس مزارات پس از شکل‌گیری شورای سیاستگذاری آن، از هشتم دی ماه سال جاری فعال شده است، افزود: این جشنواره در دو موضوع «نیایش» و «معماری مزارهای اسلامی» از امروز تا دهم اسفند ۹۹ پذیرای آثار عکاسان در گستره بین‌المللی است.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: داوری آثار توسط اعضای هیئت داوران شامل رها بیلر از ترکیه، محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی و احمد خطیری، در ۱۵ اسفندماه سال جاری انجام خواهد شد. 

حکیمی گفت: به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران مقابله با بیماری کرونا، مراسم اختتامیه در این دوره جشنواره برگزار نخواهد شد و صاحبان هفت اثر برگزیده جشنواره اواخر اسفندماه معرفی می‌شوند. در هر بخش جشنواره از سه اثر برگزیده تقدیر خواهد شد و به یک اثر نیز جایزه ویژه جشنواره تعلق می‌گیرد.

وی با تأکید بر انتشار کتابی از آثار منتخب جشنواره گفت: برپایی نمایشگاه از آثار منتخب نیز در برنامه جشنواره دیده شده است که برگزاری آن به شرایط کرونا در کشور بستگی دارد.

امین ابراهیمی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» نیز با بیان اینکه از ظرفیت‌های فضای مجازی برای معرفی جشنواره به عکاسان جهان استفاده شده است، افزود: سایت جشنواره عکس مزارات به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی و به نشانی photo.mazaar.net در دسترس مخاطبان قرار دارد.

ابراهیمی با اشاره بر اینکه طبق بررسی‌های انجام گرفته از سوی دبیرخانه جشنواره، عکاسان غیرایرانی بسیاری در جهان وجود دارند که از مزارات دنیا عکاسی می‌کنند، بیان کرد: هر عکاس می‌تواند ۱۰ اثر شامل پنج اثر در هر یک از دو بخش جشنواره را بدون محدودیت خاصی از طریق وب‌سایت جشنواره ارسال کند.

در پایان این نشست خبری، از پوستر جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» که توسط مسعود نجابتی طراحی شده بود، رونمایی شد.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.