یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حرکات بازار بورس مانند دونده‌ای است که به او فشار وارد می‌کنید تا با سرعت بیشتری بدود. در این میان هرچه کمتر استراحت کند، در زمان استراحت خود دیگر حال مساعدی نخواهد داشت. افت بازار بورس نیز به دلیل رشد غیرمنطقی در ابتدای سال جاری بود.

افت شاخص بورس ناشی از رشد افسارگسیخته آن در ابتدای سال است

به گزارش قدس آنلاین، علی خالق نیا در خصوص علت ریزش بورس در ماه‌های اخیر اظهار کرد: ریزش بازار بورس از چند منظر باید بررسی شود. به لحاظ تکنیکالی و ساختار، ریزش بازار بورس در امتداد رشد افسار گسیخته‌ای بود که در ابتدای سال جاری رخ داد. در ابتدای سال رشدی داشتیم که افزایش آن از یک حدی به بعد غیر منطقی بود. رشد غیر منطقی و رشد خارج از عرف، قطعا افتی در پی داشت.

وی افزود: حرکات بازار بورس را به فردی که در حال دویدن است تشبیه می‌کنم. فردی که در حال دویدن است اگر به او فشار وارد کنید که با سرعت بیشتری بدود، هرچه کمتر استراحت کند، در زمان استراحت خود حال مساعدی نخواهد داشت. بورس نیز همین گونه است و بدون استراحت و بدون دلایل منطقی رشد کرد و رشد آن ناشی از تزریق پول از سوی مردم بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ریزش بازار، نزدیک شدن به انتخابات آمریکا بود. بازار ترس داشت که ترامپ انتخاب نشود تا در پی انتخاب بایدن، دلار افت کند. در آن موقع معاملات بازار بورس و خودرو روی دلار ۳۵ تا ۴۰ هزار تومانی انجام می‌شد. تصور بازار این بود که با انتخاب بایدن، قیمت ارز کاهش و امیدها برای توافقات افزایش پیدا می‌کرد. این ترس عدم انتخاب ترامپ در انتخابات آمریکا باعث شد بورس یک حالت تدافعی به خود بگیرد.

خالق‌نیا با اشاره به دلایل دیگر افت بازار بورس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل افت بازار بورس عدم حمایت کافی از سوی دولت بود. دولت ابزار قانون را در دست دارد و می‌تواند قوانینی وضع کند که به شرکت‌ها کمک کند. در حال حاضر مصوبه‌ای در مجلس در حال بررسی است که بر علیه معادن کشور است. یعنی ذخایری که معادن دارند و در پروانه معدن‌داری‌شان ذکر نشده است مربوط به دولت است. ۹۵ درصد معادن، میزان ذخیره‌ای که در پروانه خود ذکر کرده‌اند بسیار کمتر از میزانی است که در معدن وجود دارد. وقتی چنین مصوبه‌ای رای بیاورد، تقریبا ۴۰ درصد بازار بورس کشور را در بر می‌گیرد. دولت و مجلس می‌توانند حداقل قانون ضدبازار و ضد صنعت وضع نکنند.  

وی اضافه کرد: البته به دلیل حجم نقدینگی غیرمنطقی بازار و کاهش نرخ ارز نمی‌توان از افت بازار جلوگیری کرد. یعنی اگر دولت هم به دنبال این بود تا از بازار حمایت کند، شاید توانایی آن را نداشت. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، افت بازار بورس به دلایل بنیادینی است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد و در کل این افت باید در بازار بورس رخ می‌داد. نقش عدم حمایت کافی از سوی دولت در ریزش بازار بورس کمرنگ است اما جا داشت که دولت حد و اندازه ریزش بازار را مشخص کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت پیش‌روی بازار بورس ایران تصریح کرد: ثبات، بهترین چیزی است که می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند. همچنین مهم‌ترین عاملی که در بازار بورس و ارزش‌گذاری شرکت‌ها نقش دارد نرخ ارز است. وقتی از نرخ ۱۵ هزار تومانی صحبت می‌شود، بازار خود را با شرایط نرخ ارز ۱۵ هزار تومانی تعدیل می‌کند اما اگر نرخ ارز در همین نرخ ثابت شود و نگاه امیدوارانه‌ای به بازار و سرمایه‌گذار در ایران داده شود که نرخ ارز در بازه ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان ثابت است، می‌تواند کمک بزرگی به سرمایه‌گذاران شود.

خالق‌نیا عنوان کرد: به عنوان مثال اگر می‌خواهند سهام حوزه معدن و فولاد را تحریم کنند، سرمایه‌گذار با دلار ۲۰ هزار تومانی، سود سال آینده آن را از هم اکنون برای خود مشخص می‌کند و می‌تواند تشخیص دهد که نسبت به سال آینده تا چه میزان ارزنده است. ثبات ساختار اقتصادی و نرخ ارز می‌تواند تلاطم را از بازار بورس دور کند.
وی بیان کرد: تمام ساختار شاخص بورس از قیمت‌گذاری سهم‌ها تشکیل شده است. مهم‌ترین عاملی که روی قیمت سود و ارزش دارایی‌های یک شرکت تاثیرگذار است، نرخ ارز است. شرکت‌های ما یا صادراتی هستند و یا مواد اولیه خود را وارد می‌کنند که به نرخ ارز وابسته است. بخش بزرگی از بازار با قیمت ارز تکان می‌خورد. وقتی ارز بالا می‌رود، عملا صادرات را نسبت به واردات سودآورتر می‌کند. قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث افزایش سود شرکت‌ها شود. بنابراین خیلی مهم است که نرخ ارز ثبات داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در خصوص پیش‌بینی خود از روند بازار بورس در دو ماه پایانی سال جاری اظهار کرد: اگر دولت و مجلس اجازه دهند و قوانین ضد صنعت وضع نکنند، فکر می‌کنم بازار بورس در دو ماه پایانی سال شیب ملایم صعودی داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.