۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 737685

حمله راهبردی مقاومت عراق به ریاض

دکتر علیرضا تقوی‌نیا؛ کارشناس مسائل منطقه

شنبه هفته جاری بود که فرماندهی ائتلاف عربستان سعودی از فعال شدن سامانه‌های پدافندی در آسمان ریاض خبر دادند که نشان می‌داد این یگان با اهدافی درگیر شده است. پس از این خبر بود که ذهن‌ها به سمت جنبش انصارالله یمن به عنوان عامل این اقدام و طرفی که ائتلاف متجاوز سعودی طی سال‌ها با آن درگیر بوده، متمایل شد. ساعاتی بعد، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن ضمن اشاره به حق همیشگی ملت یمن درباره دفاع از خود، اعلام کرد این کشور در ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه عملیاتی علیه عربستان نداشته است.

تیپ گمنام و تازه تأسیس عراقی «وعد الحق» مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته و آن را واکنشی به حمله تروریستی اتباع سعودی در بغداد که منجر به کشته و زخمی شدن ۱۰۱ نفر از شهروندان عراقی شد، اعلام کرد. این گروه ناشناخته در بیانیه خود تصریح کرد: کاخ یمامه (مقر اقامت و دفتر رسمی پادشاه سعودی) را هدف گرفته و در آینده بندر تجاری دبی نیز در لیست اهداف آن‌ها قرار خواهد داشت. این برای نخستین بار است که یک گروه عراقی این قابلیت را پیدا کرده  پایتخت عربستان سعودی را با استفاده از تسلیحات هوایی هدف قرار دهد. رسانه‌های سعودی از رهگیری یک موشک کروز خبر دادند اما در بیانیه تیپ وعدالحق، سلاح به کار رفته در عملیات، پهپاد ذکر شده که در نتیجه احتمالاً پیشرانه این هواپیمای بدون سرنشین از نوع پیشرفته توربوفن بوده و به همین علت شباهت زیادی به موشک کروز داشته است. این نکته زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم کمترین فاصله مرزهای عراق تا شهر ریاض ۵۰۰ کیلومتر است. بنابراین برد عملیاتی پهپاد تیپ وعدالحق بالای ۷۰۰ کیلومتر بوده که به مناطق اشغالی فلسطین نیز می‌رسد. از سوی دیگر، حدس اینکه چنین سلاح پیشرفته و دقیقی چگونه در اختیار مقاومت عراق قرار گرفته، کار سختی نخواهد بود. نکته مهم اینجاست که بدانیم تأسیسات پیشرفته نفتی سعودی نیز به راحتی می‌تواند توسط نیروهای عراقی مورد حمله قرار گیرند.

پیام راهبردی این حمله برای بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از این قرار است که دوره مصونیت اقدامات خرابکارانه برای دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس پایان یافته و از این پس هر کشوری که در همکاری با ایالات متحده در ضربه به محور مقاومت دخیل شود، ناگزیر باید هزینه آن را نیز بپردازد. اعلام علنی هدف قرار گرفتن بندر تجاری دُبی در آینده در راستای راهبرد یاد شده است. از سوی دیگر، پایگاه‌های ایالات متحده در عراق که تاکنون توسط سلاح‌های نه چندان دقیق مانند راکت‌های ۱۰۷ میلیمتری مورد حمله واقع می‌شدند نیز باید خود را مهیای کارزاری جدید با تسلیحات پیشرفته نمایند.

از شواهد این‌گونه برمی‌آید که رئیس‌جمهور جدید آمریکا به دنبال ابقای حضور نظامی خود در عراق است. تجهیز گروه‌های مقاومت به سلاح‌های پیشرفته، ورود آن‌ها به مرحله جدید مقابله با محور غربی - عربی را نوید می‌دهد که هزینه‌های این محور برای ابقا در عراق بسیار بالا خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.