۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 737711

تجربه تازه پست کتاب در نمایشگاه مجازی

علی‌الله سلیمی، نویسنده و منتقد

نمایشگاه کتاب تهران هر سال در زمان برگزاری معمولاً با مشکلات و حاشیه‌هایی همراه است که امسال با توجه به برگزاری غیرمتعارف آن نسبت به سال‌های گذشته، با انواع مشکلات و حاشیه‌های ریز و درشت مواجه شد. از تأخیر طولانی مدت در زمان برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی گرفته تا نحوه برگزاری آن که امسال به شکل مجازی برگزار شد و بسیاری از مشکلات زیرساختی آن را به رخ کشید و ناشران و خریداران کتاب را در روزهای اول برگزاری این نمایشگاه کلافه کرد. هر چند در روزهای پایانی برخی مشکلات روزهای اول برطرف شد اما خیلی‌ها از همان روزهای اول که با انبوه مشکلات روبه‌رو شدند عطای این نمایشگاه غیرحضوری را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند به شیوه‌های عادی و غیرنمایشگاهی، کتاب‌های مورد علاقه خود را در زمان‌های دیگر تهیه کنند. اما آنچه ‌توانست به رونق نمایشگاه مجازی کتاب تهران کمک کند و یکی از برگ‌های برنده این نمایشگاه بود، نوع تعامل و همکاری اداره پست با دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب بود. در واقع، ارسال رایگان کتاب برای خریداران، از نکات مثبت نمایشگاه مجازی بود که کمتر به آن پرداخته شد. البته این موضوع هم مانند برخی مشکلات نمایشگاه مجازی کتاب تهران با نکات و موارد پیش‌بینی نشده‌ای در زمان برگزاری نمایشگاه مواجه شد که همین مسئله سبب اختلال هر چند موقت در نحوه ارسال کتاب‌های خریداری شده توسط خریداران شد. پیش از آغاز به کار رسمی نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نقل از برخی عوامل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کردند ۵۰۰ هزار مرسوله در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب پیش‌بینی شده و در بخش خدمات پستی، زیرساخت‌های لازم برای هماهنگی توزیع یک‌میلیون بسته تأمین شده است. همچنین خبرهایی از فعالیت «سامانه پست کتاب» در نمایشگاه مجازی کتاب تهران رسانه‌ای شد و اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هر ناشر، یک دفتر مجازی پست در اختیار دارد که ۲۴ ساعته فاکتور شرکت‌های ملی پست را برای خریداران صادر می‌کند. خبرهایی از این دست در روزهای پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای آن‌هایی که به ارائه خدمات از راه دور دل خوش کرده بودند امیدوارکننده بود. از میان خبرها می‌شد فهمید که سامانه ارسال مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بر بستر پلتفرم دانش‌بنیان پست کتاب ایجاد شده که به همت شرکت دانش‌بنیان «تاپین» طراحی شده است. یک حساب کاربری برای همه ناشران در این پلتفرم تعریف شده بود تا به ‌صورت مجازی، عملیات پستی خود را انجام دهند. اما همه این طرح‌ها و زمینه‌سازی‌ها برای برگزاری بهینه نمایشگاه مجازی کتاب تهران در هنگام اجرا با مشکلات و موانعی مواجه شد که نشان می‌داد فرق بسیاری بین طرح و ایده از یک سو و اجرا و برگزاری از سوی دیگر وجود دارد و باید به مشکلات احتمالی هم در هنگام ارائه طرح‌ها و ایده‌ها توجه می‌شد که متأسفانه در این بخش کوتاهی شده است. با آنکه اعلام شده بود برای نخستین‌ بار پاکت‌های پستی ویژه ارسال کتاب با هدف ارسال سلامت بسته‌ها طراحی شده و لفاف‌های این پاکت‌ها، طراحی خاصی دارند که مانع از آب‌خوردگی و فشار مستقیم به کتاب می‌شوند. همچنین اعلام شده بود برای نمایشگاه، لفاف‌ها در دو اندازه تولید شده و در اختیار ناشران سراسر کشور قرار گرفته و آن‌ها برای تأمین این کارتن‌ها، می‌توانند به دفاتر پستی منتخب مراجعه کنند، اما در هنگام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران این پیش‌بینی هم درست از آب درنیامد و مشکلاتی در این زمینه پیش آمد که عملاً کار ارسال کتاب‌های خریداری شده در قالب بسته‌های پستی را با بحران تازه‌ای مواجه کرد. درست در بحبوحه برگزاری این نمایشگاه مجازی در برخی رسانه‌ها اعلام شد ناشرانی که صبح شنبه برای ارسال کتاب به اداره پست مراجعه کردند، با کمبود جعبه‌های ارسال مواجه و مجبور شدند از پاکت‌هایی که مناسب ارسال کتاب نیست، استفاده کنند. این موضوع دقیقاً در تضاد با صحبت‌های مسئولان پست در نشست‌های خبری نمایشگاه بود.  با این حال، در هنگام برگزاری نمایشگاه مجازی بود که معلوم شد برآورد شرکت پست به ‌اندازه روزهای نخست نمایشگاه هم نبوده و باید فکر اساسی در این زمینه می‌شد که متأسفانه نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.