دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: علیرغم تجربه دوران های گذشته ما امروز در شرایط سختی قرار داریم و تجربه آن دوران دیگر برای ما کاربرد ندارد و ناچار بودیم همه چیز را از صفر شروع کنیم و همین باعث شد تا مسائل این دوره سخت و غیرقابل پیش بینی باشد.

برای برپایی تئاتر فجر ۳۹ همه چیز را از صفر شروع کردیم/ ۲۴ ساعت نمایش آثار در فضای مجازی؛ یک فرصت تبلیغاتی

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور حسین مسافرآستانه دبیر این دوره جشنواره صبح امروز هشتم بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.

مسافرآستانه در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت و ضرروت و نقش هنر خاصه تئاتر در جریان های مختلف زندگی بشری، گفت: تئاتر در کنار سایر هنرها همیشه برای آرامش بخشیدن به جامعه نقشی اساسی و مهم داشته است. تئاتر از دل جریانی شکل گرفته که آرامش اجتماعی ایجاد کند و هرچه جلوتر آمدیم در وقایع سخت روزگاران گذشته نقش مهم تری ایفا کرده است و متفکران و اندیشمندان تئاتر با طرح‌های اندیشمندانه برای برگرداندن شور و نشاط به جامعه وارد عرصه و میدان عمل شدند.

به گفته دبیر سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، امروز در شرایط بسیار سختی هستیم که کل جهان را درگیر کرده و در این دوران علیرغم اینکه تئاتر نتوانسته به دلیل شرایط سخت کرونایی اجرای عمومی داشته باشد و در مواجهه با تماشاگرانش قرار بگیرد و به التیام جامعه بپردازد اما در عین حال بیکار ننشسته است و هنرمندانی که امکان اجرای عمومی پیدا نکردند اما از کار کردن دست نکشیده‌اند.

گروه‌های تئاتری ایثارگران فرهنگ و هنر هستند

وی در ادامه تأکید کرد: من به جد هنرمندان و گروه‌های تئاتری را ایثارگران فرهنگ و هنر می‌دانم که همچنان به تلاش و فعالیت خود ادامه دادند به امید این که اتفاقی بیفتد و اثرشان را در معرض دید مردم قرار بدهند. اینها قطعاً کم از ایثارگران در رشته های دیگر ندارند

مسافرآستانه با تأکید بر این که این جشنواره شاید به عنوان یکی از مهمترین فرصت هایی است که هنرمندان می‌توانند حاصل کارشان را ارائه بدهند، تصریح کرد: همین جا از همه کسانی که در این رویداد شرکت کردند اما نتوانستند در بخش نهایی حضور داشته باشند تشکر می‌کنم. متأسفانه ما بیشتر از این نمی‌توانستیم ظرفیت‌ها را بسط دهیم و نبود آنها دلیل بر ضعف اثرشان نیست.

در این دوره همه چیز را از صفر شروع کردیم

مسافرآستانه گفت: علیرغم همه تجربه دوران‌های گذشته ما امروز در شرایط سختی قرار داریم و تجربه آن دوران دیگر برای ما کاربرد ندارد و ناچار بودیم همه چیز را از صفر شروع کنیم و همین باعث شد تا مسائل این دوره سخت و غیرقابل پیش بینی باشد. شاید در ابتدا گمان نمی‌کردیم چه کار سخت و دشواری در پیش داریم و هر لحظه شرایط متغیر است. به نظرم تطبیق جشنواره با شرایط کنونی یکی از سختی هاست که تا پیش از این ندیده بودیم.

وی در ادامه افزود: پذیرش آثار شهرستانی به دلیل بحث رفت و آمد و اسکان گروه‌ها سخت بود. در برنامه ریزی‌های قبلی فکر می کردیم آثار در شهرستان‌ها ضبط خواهد شد اما وقتی قرار شد آنها اجرای فیزیکی داشته باشند تازه آغاز سختی ها بود. اما به همت همکارانم و مشارکت و همکاری تنگاتنگی که با وزارت بهداشت صورت گرفت، امکان حضور تعداد زیادی از گروه‌ها در جشنواره میسر شد. همه این مسائل ممکن بود به اتفاق های پیش یینی نشده ای ختم شود اما پایمردی وزارت بهداشت در برپایی و حمایت از جشنواره تا حد زیادی مشکلات ما را مرتفع کرد. با همکاری وزارت بهداشت از تمام گروه‌های شهرستانی به صورت رایگان تست کرونا گرفته خواهد شد و همچنین ۲۰۰ نفر از افراد ستادی و همکاران ما نیز تست داده‌اند.

دبیر جشنواره با اشاره به حامیان این دوره جشنواره گفت: متأسفانه ما حامی مالی نداشتیم و نتوانستیم جذب کنیم، اما حامیان معنوی در کنار ما بودند و همین جا باید از همکاری دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، متروی تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران، بنیاد شهید تشکر کنم. ضمن اینکه بنیاد شهید در اجرای بخش سرباز با محوریت سردار سلیمانی با ما همکاری داشتند و مرکز هنرهای نمایشی رادیو نیز در بخش نمایش های رادیویی با ما مشارکت دارد. همچنین طی برنامه ریزی‌هایی که شده قرار است سازمان صدا و سیما امسال به شکل ویژه‌تری به جشنواره تئاتر فجر بپردازد.

چه کسانی در سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر تجلیل می شوند

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به بزرگداشت‌های این دوره گفت: اختر تاجیک از عکاسان با سابقه تئاتر، همایون علی‌آبادی از منتقدان تئاتر و بهرام ابراهیمی از بازیگران پیشکسوت و جمشید داورپناه از چهره های موثر تئاتر استان خراسان ‌شمالی در مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان بودجه این دوره از برپایی جشنواره را ۵ میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام کرد و گفت: نقش انجمن هنرهای نمایشی بسیار متفاوت از هر دوره ای بوده است.

۲۴ ساعت نمایش آثار در فضای مجازی؛ یک فرصت تبلیغاتی

مسافرآستانه درباره امنیت آثار در فضای مجازی گفت: این آثار به صورت حفاظت شده حق پخش در ۲۴ ساعت را دارند و پس از آن از صفحه مجازی برداشته خواهند شد. عمدتاً نگاه ما این بود که این ۲۴ ساعت را بعنوان فرصت تبلیغاتی در نظر بگیریم و اگر فرض محال اثری ضبط شود مغایرتی با آنچه روی صحنه اجرا می‌شود نخواهد داشت و ما احساس خطر نمی‌کنیم چرا که همیشه ترجیح مخاطب بر تماشای زنده اثر بوده است. استفاده از فضای مجازی اولین تجربه ماست و تمام جوانب امر در آن سنجیده شده، اما امکان‌ خطا را از خودمان سلب نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را کردیم و تمهیدات لازم فراهم شده که اتفاقی برای کسی رخ ندهد و با حفظ فاصله اجتماعی و ضدعفونی سالن ها از سلامت مخاطبان حفاظت خواهیم کرد. اما اگر در این بین برای گروهی اتفاقی بیفتد طبیعتاً اجرا باید متوقف شود و تصمیم گیری درباره آن را به متخصصین امر در وزارت بهداشت واگذار می کنیم.

مسافرآستانه درباره تفاوت های این دوره جشنواره گفت: هر دبیری برای هر بخشی باید به یک مسئله توجه کند و آن این است که ظرفیت آن بخش در موجودیت تئاتر کشور چقدر است. ما امسال تله تئاتر را اضافه کردیم و بنا به ضرورت تعطیلی ها توجه بیشتری به آن شد. کرونا شرایطی را تحمیل کرده که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید از طریق وی او دی‌ها به دست مخاطب برسد.

تئاتر به اندازه کافی علاقمند و تماشاگر دارد

وی با اشاره به اینکه جشنواره فرصتی است برای آنهایی که سال گذشته روی صحنه بودند، گفت: همزمانی جشنواره فیلم‌ و سینما همیشه وجود داشته و تئاتر هم به اندازه کافی تماشاگر و علاقمند دارد و جای نگرانی نیست.

در ادامه حسن‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره با اشاره به اینکه امسال به دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارت مهمان و وی آی پی صادر نشده است، گفت: حضور در سالن‌ها تنها با ارائه بلیت امکان‌پذیر است و در سالن اصلی تئاتر شهر، تالار وحدت، ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ پذیرای تماشاگران به صورت محدود و با فروش در گیشه حضوری هستیم.

وی در ادامه افزود: پخش مجازی آثار جشنواره از ۱۴ بهمن و با ۳ روز تأخیر از آغاز جشنواره انجام می‌شود. تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران ۳ پلتفرم پخش مجازی اجراهای حاضر در جشنواره هستند و برنامه های آن به زودی اعلام خواهد شد.

در ادامه از پوستر و نشان جشنواره که توسط مهدی دوایی طراحی شده، توسط مرضیه پوراکبری همسر شهید مدافع سلامت غلامرضا فخری، حجت‌الاسلام بهداروند مشاور دبیر جشنواره و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی رونمایی شد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.