کمبود سیمان در بازار، قیمت این محصول را تا ۵۰درصد افزایش داد این در حالی است که وزارت صمت هیچ مجوزی برای افزایش قیمت سیمان از تیرماه امسال به بعد صادر نکرده است.

سیمان گران نخرید،افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد موقتی است

در این خصوص عبدالرضا شیخان دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان به قدس‌آنلاین گفت: قیمت سیمان همچنان دستوری است و از تیرماه سالجاری که وزارت صمت مجوز ۲۰درصدی صادر کرده تا کنون افزایش قیمت نداشتیم. 
وی افزود: انچه که به عنوان افزایش قیمت از ان یاد می‌کنید به دلیل کاهش تولید سیمان است که به دنبال قطع کردن گاز کارخانجات از ۲۳ ابان است و کاهش تولید به کاهش عرضه سیمان به بازار انجامیده است. 
شیخان در ادامه با اشاره به اینکه ما به عنوان تولیدکننده ناچار به تولید هستیم تا هزینه‌های ثابت و متغیر خود را بتوانیم جوابگو باشیم و به‌روز پرداخت کنیم اظهار کرد: اینکه شایعه شده کارخانجات سیمان برای افزایش قیمت تولید را کاهش داده‌اند را به شدت تکذیب می‌کنم.
دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان در پاسخ به این سوال که کارخانجات سیمان هر سال با موضوع قطع گاز به دلیل تامین گاز مورد نیاز مردم و نیروگاه‌ها قطع می‌شود چرا امسال منجر به این افزایش قیمت شده، تصریح کرد: بله گاز کارخانه‌ها هر سال قطع می‌شود ولی از ابتدای سال وزارت نفت هشدار لازم را به کارخانجات می‌دهد که مازوت مورد نیاز خود را در مخازنی که توسط خود وزارت  نفت پلمپ می‌شود تا در زمان مورد نیاز استفاده شود، ذخیره کنیم. اما امسال به ما اعلام کردند مازوت را به قیمت فوب خلیج فارس می‌دهند  که هر لیتر ۶هزارتومان بود در حالیکه گاز مورد نیاز کارخانه هر مترمکعب ۱۱۸ تومن برای تولیدکننده تمام می‌شد. لدا بسیاری از تولیدکنندگان سیمان نتوانستند با این قیمت سوخت مورد نیازشان را تامین کنند. 
شیخان ادامه داد: بعد از مذاکراتی وزارت نفت اعلام کرد مازوت را با نرخ یارانه‌ای ۳۰۰تومان برای هرلیتر تامین کند که به دلیل تغییر مصوبه دولت این کار هم انجام نشد. از ۲۴ دیماه ۹۹ نیز دولت مصوب کرد قیمت مازوت به نرخ گاز به کارخانجات سیمان تحویل داده شود که هنوز این مصوبه از طریق وزارت نفت به مراکز پخش ابلاغ نشده است. ضمن اینکه کارخانجات سیمان بابت خرید مازوت ۳۰۰ تومانی و اختلاف قیمت آن تا ۱۱۸ تومان هم مبالغی از دولت طلبکار است. 
دبیر انجمن سیمان همچنین گفت: با قطع برق کارخانه‌های سیمان که به تازگی رخ داده تولید در کارخانجات متوقف شده و باعث کاهش عرضه سیمان به بازار و افزایش قیمت شده است و به محض تامین سوخت کارخانجات و برق تولید را به سرعت از سر خواهیم گرفت و بازار به تعادل می‌رسد.
وی با بیان اینکه امکان انبارش سیمان در کارخانجات ما نیست اظهار کرد: اگر سیمان را پاکت کنیم و نگاه داریم سنگ می‌شود و در سیلوهای کارخانه هم نمی‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد.
شیخان ادامه داد: کاهش عرضه سیمان موقتی است و توصیه من به مردم این است که فعلا خرید نکنید تا قیمتها کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.