قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد حدود یک ماه است که روند صعودی یافته و موجب نارضایتی مردم شده است اما این مهم از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد که نیاز به واکاوی و ضابطه مند کردن این بازار دارد.

رمزگشایی از گرانی گوشت در بازار مشهد

به گزارش قدس آنلاین، گوشت یکی از مهمترین کالاهای مورد نیاز است که با انواع و قیمتهای متفاوت عرضه می‌شود بطوریکه گوشت با استخوان،  بی استخوان، بدون چربی، باچربی، بی گردن، باگردن، ران و سردست از سوی هر فروشنده به قیمتهای متفاوت به فروش می‌رسد و فروشندگان دلایل مختلف برای قیمت‌گذاری خود مطرح می‌کنند.

گوشت بسته بندی شده با برچسب قیمت را نیز فقط می‌توان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت اما قیمت گوشت در آنها، چندان کارشناسی شده نیست زیرا آنچنان که بارها دستگاه‌های نظارتی گزارش داده‌اند، موارد بسیاری از تخلفات فروشگاه‌های زنجیره ای مشاهده شده است و به همین سبب این فروشگاه‌ها همواره در ارایه تخفیف‌های غیرواقعی و گران فروشی مورد اتهام قرار داشته‌اند.

تحلیل ارایه شده بخش بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت گوشت طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد، از چهارم دی ماه تا چهارم بهمن ماه امسال در مشهد، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی (لاشه) ۲۰.۴ درصد، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۴.۳ درصد و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۴ درصد افزایش یافته است.

براساس همین گزارش، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی (لاشه) در بازار مشهد برای مصرف کننده یک میلیون و ۹ هزار ریال، هر کیلوگرم گوشت گوساله یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همواره دغدغه جدی برای اعضای کارگروه تنظیم بازار مشهد و خراسان رضوی بوده، آنچنان که گزینه‌های بسیار در این خصوص از سوی اعضای کارگروه مطرح شده است.

دلایل گرانی گوشت

جانشین رییس و دبیر کارگروه تنظیم بازار مشهد به استناد موارد مطرح شده در این کارگروه پیرامون دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: حضور دلالان در خرید و فروش دام و طیور را می‌توان یکی از دلایل اصلی در افزایش قیمت گوشت قرمز دانست.

شکوه میرشاهی افزود: در بررسی هزینه‌های مترتب بر کشتار دام، گزینه‌هایی وجود دارد که به قیمت تمام شده دام کشتار شده می‌افزاید، در حالی که ضرورتی بر وجود این موارد نیست و سود حاصل از این موارد اضافی در کشتار دام نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: بازار دام زنده در خراسان رضوی یا مشهد از نظارت کافی برخوردار نیست و این موضوع هزینه‌های مترتب بر کشتار دام را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز برای مصرف کننده می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد گفت: افزایش خروج دام زنده یا گوشت از خراسان رضوی و این شهر را می‌توان دلیل دیگری برای گرانی گوشت قرمز دانست زیرا این استان قطب تولید گوشت قرمز در کشور است و نباید قیمت این ماده غذایی در استان بالاتر از سایر نقاط کشور باشد اما هم اینک قیمت گوشت در استان از میانگین قیمت آن در کشور بالاتر است.

وی افزود: خروج دام زنده یا گوشت از خراسان رضوی و مشهد به صورت قاچاق یا رسمی باعث کاهش عرضه در بازار شده و قیمت آن را افزایش داده است، از سوی دیگر با تغییر وضعیت خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا و بازگشایی رستورانها و تالارهای پذیرایی، مصرف گوشت قرمز در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

میرشاهی ادامه داد: در نهایت عدم توازن بین تقاضا برای گوشت قرمز با عرضه آن در بازار مشهد زمینه افزایش قیمت و گران شدن این ماده غذایی را فراهم کرده است.

ورود و خروج دام از خراسان رضوی

براساس آمار موجود، کل جمعیت دام موجود در خراسان رضوی هشت میلیون و ۱۴۱ هزار راس است که ۱۰ درصد جمعیت دامی کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به این استان می‌باشد و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود.

خراسان رضوی همواره رتبه برتر کشور را در میزان دام و تولید گوشت دارد و تامین کننده گوشت و دام سایر استانها نیز بوده است.

از آنجا که یکی از دلایل گرانی گوشت در مشهد خروج دام زنده از این شهر عنوان شد، مسوول قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در این باره گفت: در ۱۰ ماه امسال ۱۷۴ هزار و ۷۷۵ راس دام سبک و چهار هزار و ۲۹۸ راس دام سنگین به استان وارد شده است.

حامد طاهریان افزود: در همین مدت ۴۲۵ هزار و ۳۱۸ راس دام سبک و ۱۶ هزار و ۹۱۶ راس دام سنگین از خراسان رضوی خارج شده است.

وی ادامه داد: در دی ماه امسال میزان ورودی دام سبک به استان ۲۱ هزار و ۳۵۱ راس و ورودی دام سنگین ۵۳۰ راس بوده است.

مسوول قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در دی ماه امسال ۲۵ هزار و ۹۲۳ راس دام سبک و ۹۹۴ راس دام سنگین از استان خارج شده است.

تاثیر قاچاق بر قیمت گوشت

کارشناس مسوول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز  وجود قاچاق دام در استان را تایید کرد و گفت: عمده قاچاق دام از این استان به صورت انتقال خارج از شبکه رسمی به استانهای دیگر و خروج غیرقانونی از آن استانها به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌گیرد.

سعید سبزه محمدی افزود: قاچاق دام از این استان به ۲ صورت قاچاق از مرزهای استان به کشورهای همسایه و انتقال دام از این استان به استانهای دیگر و قاچاق از آن استانها به کشورهای جنوبی و غربی است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت دام در استان از کشورهای افغانستان و ترکمنستان بیشتر است، قاچاق به آن کشورها توجیه اقتصادی ندارد اما قیمت دام در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق بیشتر از قیمت آن در خراسان رضوی است که قاچاق آن از استان را دارای توجیه اقتصادی کرده است.

کارشناس مسوول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: دام این استان خارج از شبکه رسمی به سایر استانها از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و استانهای غربی انتقال می‌یابد و از آنجا به این کشورها قاچاق می‌شود.

وی افزود: شبکه رسمی و مجاز برای دام، یک سامانه تحت نظارت سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است که فرد صاحب دام برای انجام هرگونه اقدام در خصوص حمل و نقل، خرید و فروش، نگهداری و توزیع دام باید مشخصات آن را در سامانه ثبت کند و در بخش حمل و نقل، مبداء و مقصد را مشخص نماید.

سبزه محمدی در خصوص خروج دام از خراسان رضوی ادامه داد: میزان تولید دام و گوشت قرمز در این استان همواره بیشتر از نیاز مردم بوده و این استان تامین کننده دام زنده یا گوشت قرمز سایر نقاط کشور نیز می‌باشد و قاچاق دام به صورت عرضه خارج از شبکه رسمی نیز انجام می‌گیرد.

وی گفت: در صورتی که مبداء و مقصد حمل و نقل دام توسط فرد در سامانه ثبت نشود و مجوز آن از سازمان دامپزشکی اخذ نگردد، دام در صورت کشف به عنوان قاچاق ضبط و برای آن پرونده تشکیل می‌شود.

این کارشناس افزود: براساس آخرین آمار در نیمه نخست امسال هزار و ۷۲۸ راس دام سبک، ۸۱ راس دام سنگین، پنج هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ و هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گوشت دام مظنون به قاچاق در این استان کشف شد.

عدم قیمت‌گذاری علت اصلی گرانی

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: گوشت قرمز جزو کالاهای گروه یک و اولویت دار است و باید قیمت‌گذاری شود اما این محصول پروتئینی قیمت‌گذاری نشده و نداشتن قیمت نظارت بر آن را نیز دشوار می‌کند.

عباس اخوان افزود: واحدهای بسته بندی گوشت در استان خراسان رضوی ایجاد شده و باید فعال شوند تا گوشت به صورت بسته بندی با قیمت مشخص عرضه شود اما این مهم بسیار محدود بوده و نظام سنتی در عرضه گوشت در بازار غالب است.

وی ادامه داد: زمانی که گوشت به اشکال مختلف از سوی قصابها عرضه می‌شود، قیمتها نیز متفاوت خواهد بود و این موضوع نظارت بر عرضه گوشت و جلوگیری از گران فروشی را نیز دشوار می‌کند.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: زمانی که گوشت به صورت بسته بندی در نوع و وزن مشخص با قیمت درج شده بر روی آن عرضه شود، خرید آن توسط مصرف کنندگان آسانتر بوده و به همان نسبت نظارت را نیز بهتر می‌کند.

وی پیشنهاد کرد دستگاه‌های اجرایی متولی قیمت گوشت قرمز را با احتساب ضرایب سود آن برای واحد صنفی مشخص کنند و به بخش بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اعلام نمایند تا بتوان نظارت بهتری بر آن داشت.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.