اوایل آبان سال جاری بود که سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: چهار فراورده طبیعی با اجزای گیاهی برای بهبود علائم کووید۱۹ از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو مصوبه گرفتند. دو مورد آن‌ها توانستند مجوز تولید موقت ۶ ماهه را دریافت کنند و دو داروی دیگر هنوز مجوز تولید نگرفته‌اند.

داروهای گیاهیِ کرونا در انزوا

کیانوش جهانپور افزود: نخستین داروی گیاهی از این مجموعه یک اسپری دهانی با پی‌اچ‌آر ۱۶۰ که حاوی ۶ اسانس گیاهی است و با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی ارائه شده در صورت مصرف به بهبود عوارض ریوی کووید۱۹ شامل تنگی نفس، سرفه و اکسیژن‌رسانی شریانی کمک می‌کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: داروی دوم شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه است که با توجه به مدارک کارآزمایی بالینی ارائه شده، در صورت مصرف به بهبود علائم خستگی و بی‌اشتهایی در بیماران مبتلا به کووید١٩ کمک می‌کند، این دو دارو مجوز تولید موقت ۶ ماهه را دریافت کرده‌اند و وارد بازار شده‌اند.

داروهای کمیاب ناشناس

اما حالا با گذشت نزدیک به سه ماه از آن روز که جهانپور خبر این داروهای پیشگیری‌کننده یا اثربخش قابل قبول در پروسه درمان بیماران کرونایی را داده بود، آنچه در عمل شاهد آن هستیم این است که اسپری و شربت اعلامی هنوز برای بسیاری از مردم و حتی داروخانه‌داران ناشناس است و تنها تعداد انگشت‌شماری از داروخانه‌داران از وجود محدود اسپری خبر می‌دهند. یکی از داروخانه‌داران می‌گوید: تعداد انگشت‌شماری اسپری یکی از شرکت‌های دارویی تحویل داده ولی نه در نسخه پزشکان اثری از این اسپری می‌بینیم ونه مردم عادی متقاضی آن هستند و کاملاً برای همه ناشناخته است. متصدی داروخانه دیگری می‌گوید: نام این دو محصول را تنها در رسانه‌ها خوانده‌ام ولی هیچ شرکتی این دو داروهای گیاهی را برای فروش به ما عرضه نکرده است.

نسخه‌پیچ یک داروخانه هم می‌گوید: زمانی یک دارو در بازار بیشتر می‌شود که نسخه پزشکان زیادی حاوی آن دارو باشد و داروخانه‌ها ترغیب شوند آن را تهیه کنند.

نتیجه اینکه کنکاش خبرنگار ما برای یافتن این داروهای مؤثر در بهبود بیماران کرونایی به ادعای متولیان وزارت بهداشت و درمان نشان داد در کلانشهری مانند مشهد که یکی از قطب‌های درمانی اصلی شمال شرق کشور محسوب می‌شود و کانون جمعیتی دوم کشور پس از تهران است داروهای اعلامی بیشتر از آنکه مورد اقبال قرار بگیرند ناشناخته هستند و به دلیل همین ناشناخته بودن کمیاب هستند.

روی دیگر سکه

آنچه گفته شد یک روی سکه است و روی دیگر آن به موضوع اقدام‌های وزارت بهداشت و درمان ارتباط دارد هرچند نمی‌توان توقع تبلیغ مستقیم یک دارو را داشت، ولی می‌شود انتظار داشت به سبب شرایط خاص همه‌گیری این ویروس و در صورت اطمینان از مؤثر بودن این داروها در بهبود حال مبتلایان، این بار به شیوه‌ای دیگر عمل کرد و اطلاع‌رسانی گسترده نمود تا جان افراد کمتری در خطر قرار بگیرد.

مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان ابلاغیه خاصی در این خصوص صادر نکرده و وظیفه‌ای برای استان‌ها تعریف نکرده است.

علی روحبخش می‌افزاید: براساس روال معمول داروهای دارای مجوز از طریق شرکت‌های دارویی بین داروخانه‌ها توزیع می‌شوند و به استناد همان اصل عرضه و تقاضا در بخش دارو نیز وقتی میزان ارجاعات پزشکان به یک دارو بیشتر باشد تأمین آن هم سرعت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص دو داروی گیاهی مورد نظر نیز به نظر می‌رسد به دلیل آنکه پزشکان بنا به هر علتی به سراغ تجویز آن‌ها نرفته‌اند، داروخانه‌ها هم ریسک نمی‌کنند و به سراغ خرید و سفارش دارویی که متقاضی کمتری دارد نمی‌روند.

با استناد به آنچه گفته شد و تأکید بر این نکته که انتشار این مطلب نه از باب تبلیغ یک دارو بوده و نه به دنبال بیان کم‌کاری متولیان است و هدف، طرح این پرسش است که اگر متولیان وزارت بهداشت براساس ادعایی که مطرح می‌کنند و بر اثربخش بودن این دو دارو در بالا بردن میزان اکسیژن خون مبتلایان یا بهبود شرایط تنفس بیماران باور دارند، چرا تمهیداتی نداشته و ندارند تا حداقل جامعه پزشکان هم به این باور برسند و با ترویج منطقی و مبتنی بر دستاوردهای علمی آن، اقدام‌های پیشگیری مؤثرتری برای مقابله با این ویروس مرگبار برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.