روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: اتحادیه اروپا که از زمان تصویب استفاده واکسن کرونا در دسامبر (آذر) گذشته با مشکلاتی روبه رو بود، با توجه به کمبود واکسن در برنامه گسترده ایمن سازی، به یک بحران تمام عیار برخورده است.

بحران کمبود واکسن کرونا در اتحادیه اروپا

این روزنامه آمریکایی نوشت: در حالی که نگرانی درباره کمبود واکسن در سراسر اروپا احساس می‌شود، اسپانیا روز چهارشنبه (دیروز) به اولین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شد که برنامه ایمن سازی را به دلیل فقدان دوز واکسن ها متوقف کرد. این کشور اعلام کرده که برنامه واکسیناسیون در مادرید -پایتخت- را برای دو هفته متوقف می‌کند و هشدار داد کاتالونیا -دومین شهر پرجمعیت این کشور- نیز از این رویه پیروی خواهد کرد.

جوزف ماریا آرگیمن مقام بهداشتی کاتالونیا با اشاره به کاهش عرضه واکسن گفت: «از فردا یخچال های ما خالی خواهد شد»

تنش ها بر سر اختلافات اتحادیه اروپا با  شرکت واکسن سازی آسترازنکا نیز افزایش یافته است. این شرکت اعلام کرده که عرضه واکسن ها را تا ۶۰ درصد به دلیل کمبودهای ناشی از تولید کاهش خواهد داد.

 اتحادیه اروپا اولین واکسن شرکت های آمریکایی فایزر و بیون تک را در دسامبر گذشته تصویب کرد اما حتی همان موقع نیز هفته ها از شروع واکسیناسیون در کشورهایی همچون آمریکا و بریتانیا می گذشت.  

به رغم نقدینگی فراوان، نفوذ و قدرت مذاکره ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا این کشور در عملیات تهیه و توزیع واکسن نه تنها از آمریکا و بریتانیا بلکه از سایر کشورها همچون کانادا و امارات و رژیم صهیونیستی هم عقب افتاده است.

هفته گذشته کمیسیون اروپا واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت این اتحادیه را تا تابستان امسال وعده داد، اما چهار روز بعد شارل میشل رئیس شورای اروپا  آن را «دشوار» توصیف کرد.

بر اساس آمار گردآوری شده در نشریه علمی «جهان ما بر اساس آمار (Our World in Data) که به بررسی مشکلات جهانی نظیر بیماری ها و فقر می پردازد، تاکنون تنها دو درصد از شهروندان اتحادیه اروپا دستکم یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند. این درحالی است که این آمار در رژیم صهیونیستی ۴۰ درصد، بریتانیا ۱۱ درصد و در آمریکا اندکی بیش از ۶ درصد است.

کمبود واکسن در اتحادیه اروپا پشت پرده یک بحران را نشان می دهد. موج دوم کرونا همزمان با محدودیت ها در بسیاری از کشورها و دو ویروس جهش یافته کادر سلامت و بهداشت کشورها را به زانو در آورده است.

شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی روز چهارشنبه اعلام کرد که از تابستان امسال به تولید بیش از ۱۰۰ میلیون واکسن فایزر و بیون تک کمک خواهد کرد اما این تعداد دوز از واکسن به احتمال زیاد نمی تواند برنامه های واکسیناسیون را در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ نجات دهد.

برخی منتقدان کمیسیون اروپا را در این افتضاح مقصر می دانند. این کمسیون از طرف اعضای اتحادیه اروپا قراردادی را برای تهیه ۲.۳ میلیون دوز واکسن از چند شرکت امضا کرد اما برخی از قراردادهای آن تا چند هفته بعداز قراردادهای امضا شده توسط آمریکا و بریتانیا منعقد شدند.

شرکت آسترازنکا و برخی از سیاستمداران مخالف اتحادیه اروپا می گویند این تاخیر ها باعث شد که این بلوک از صف تحویل واکسن عقب بیفتد.

«استلا کریاکیدس» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا روز چهارشنبه  ودر ادامه کشمکش‌ها با شرکت تولید واکسن کرونا آسترازنکا با صدور بیانیه ای هشدار داد که این شرکت سریع‌تر به تعهدات اخلاقی و حقوقی خود در تحویل به موقع واکسن کرونا عمل‌کند.

او با اشاره به مجوز آسترازنکا برای تحویل محموله‌های دارویی به انگلیس هشدار داد که در این وضعیت، منطق «اولویت با کسی است که اول سفارش دهد» درست نیست زیرا هیچ بندی در قرارداد درباره تخصیص اولویت ذکر نشده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.