محققان اعلام کردند : ایمنی واکسن کرونای «اسپوتنیک وی»، پنج برابر پایدارتر از واکسن های خارجی مانند واکسن فایزر است و تضمین می‌کند ۹۶ درصد از کسانی که واکسینه شوند کرونا نخواهند گرفت.

جزئیات واکسن روسی کرونا؛موفق روی ۹۶ درصد دریافت کنندگان

به گزارش قدس آنلاین ، «اسپوتنیک وی برپایه همان واکسن ابولای روسیه، ساخته شده است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این واکسن دست کم دو سال محافظت ایجاد می‌کند».

محققان درباره واکسنی که، شرکت آلمانی بیوان تک و فایزر شریک آمریکایی اش، تولید کرده است معتقدند که دشوار است بگوئیم تا چه مدت ایجاد محافظت می‌کند. اما این مدت نباید بیشتر از پنج ماه باشد.

به گفته الکساندر گینتزبورگ مدیر مرکز میکروبیولوژی و ایمونولوژی گامالیا Gamaleïa در روسیه ، «با توجه به سازو کار عملکرد چنین واکسن هایی، مدت ایجاد محافظت آن‌ها حداکثر چهار یا پنج ماه خواهد بود. اما باید باز هم بررسی شود».

این محقق افزود: «اسپوتنیک وی تضمین می‌کند ۹۶ درصد از کسانی که واکسینه شوند کرونا نخواهند گرفت. این در حالی است که چهاردرصد باقی نیز احتمالا شکل بسیار خفیف تری از این بیماری را در مقایسه با کسانی که واکسینه نشوند خواهند گرفت.

مدیر مرکز میکروبیولوژی و ایمونولوژی گامالیا Gamaleïa در روسیه گفت: «واکسن تا ۹۶ درصد تضمین می‌کند که شما بیمار نخواهید شد. نزد کسانی که واکسینه می‌شوند، کووید ۱۹ به احتمال بسیار زیاد به شکل آبریزش بینی، سرفه و تب خفیف ظاهر می‌شود و ویروس وارد ریه‌ها نخواهد شد».

وزارت بهداشت روسیه شهریور ماه نخستین واکسن کرونا را با نام اسپوتنیک وی در جهان ثبت کرد.

این واکسن در مرکز گامالیا ساخته شد. در حال حاضر این واکسن وارد مرحله سوم آزمایش‌های بالینی در بلاروس، امارات عربی متحده، ونزوئلا و دیگر کشورها شده است.

بیش از ۵۰ کشور درخواست‌هایی را برای در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دز واکسن ارسال کرده اند و این واکسن قرار است در برزیل، چین، کره جنوبی، هند و دیگر کشورها تولید شود.
برای گروه‌های آسیب پذیر از جمله پزشکان، مدرسان و مددکاران اجتماعی، برنامه واکسیناسیون مجانی با واکسن اسپوتنیک وی در مسکو از سه ماه قبل آغاز شد و به تدریج گسترش یافت.

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «اسپوتنیک‌وی» روسیه در ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه در ایران خبر داد.
دکتر کیانوش جهانپور، گفت: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص(صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال های تک دوز/5 دوز در ایران صادر شد.
بنابر اعلام وبدا وی افزود: روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبداء هند، چین، روسیه و ... کماکان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.