معاون دادستان مشهد در جمع مدیران مؤسسات خیریه‌ی مراکز شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی بر رعایت دقیق قوانین مربوط به حقوق کودکان در این مراکز تأکید کرد.

برقراری کشیک اجتماعی برای اقدام قضایی فوری در حوادث مربوط به کودکان مراکز شبه خانواده

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از بهزیستی خراسان رضوی ، نیره عابدین زاده در جمع مدیران این مراکز در بهزیستی  استان ضمن اشاره به اهمیت کودکان در نظام جمهوری اسلامی گفت: کودکان در نظام ما آنقدر اهمیت دارند که قسمت مهمی از وظایف دادستان به حقوق کودکان و حمایت از آنان اختصاص دارد.
وی ادامه داد: کودکان بی‌دفاع هستند و آینده‌سازان کشور می‌باشند و حمایت از حقوق آنها، وظیفه‌ی حاکمیت و مدعی‌العموم است.
وی با بیان اینکه «من برای تشکر از شما که سرپرستان قانونی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مشهد هستید به اینجا آمده‌ام» گفت: ما، شما و بهزیستی همه در یک مجموعه کار می‌کنیم و باید نقایص و مشکلات یکدیگر را ببینیم و در رفع آنها بکوشیم تا نتیجه‌ی بهتری در تربیت و پرورش کودکان داشته باشیم.
کودکان باید از حقوق خودشان آگاه باشند
عابدین‌زاده گفت: کودکان باید ساختارهای حقوقی خود را بشناسند و از حقوق خود آگاه باشند زیرا اینکه ما آنها را مراقبت و نگهداری می‌کنیم وظیفه‌ی ماست و هیچ منتی بر آنها نداریم.
وی با تأکید بر اینکه دادستانی در وظایف تخصصی بهزیستی دخالت نمی‌کند گفت: ما موظف به اجرای قانون هستیم و به همین جهت مواردی را که رعایت آنها وظیفه و عدم رعایت‌شان جنبه‌ی مجرمانه دارد را یادآوری می‌کنیم.
معاون دادستان مشهد گفت: سرپرستی کودکان از طرف مدعی‌العموم به شماداده شده و همراه با این مسؤولیت، هم حقوق و هم تکالیف کودکان به شما تفویض شده است.
سرپرست مجتمع قضایی ناحیه ۵ مشهد گفت: من و همکارانم در دادسرا به مراکز سرکشی می‌کنیم و نحوه‌ی کار و فعالیت آنان را رصد می‌نماییم که حقوق کودکان محافظت شود.
وی با یادآوری این نکته که کار این مرکز صرفا تأمین غذا و نیازهای مادی نیست گفت: وضعیت عاطفی و روانی کودکان مرکز ایده‌آل نیست و باید دقت و مراقبت بیشتری از سوی مددکاران و روان‌شناسان مراکز برای رفع این مشکلات اعمال شود.
محصور کردن فرزندان در مراکز هنر نیست
وی با بیان این نکته که «ما دست همه‌ی شما را به خاطر زحمات‌تان می‌بوسیم» خاطر نشان کرد: برنامه‌ی اوقات فراغت کودکان مراکز را به صورت مکتوب به ما اعلام کنید تا ما هم بتوانیم نظارت قانونی را بر این برنامه‌ها اعمال کنیم.
عابدین‌زاده با تأکید بر اینکه «محصور کردن کودکان در یک محیط فیزیکی هنر نیست» گفت: ما حتی در زندان و برای زندانیان بزرگسال هم برنامه‌های شغلی و فرهنگی اوقات فراغت داریم زیرا هدف ما تغییر روانی افراد حتی بزهکاران است.
وی افزود: بچه‌های مراکز یا باید از نظر درسی پیشرفت کنند و وارد دانشگاه در رشته‌های خوب شوند و یا اینکه از نظر شغلی و اجتماعی آموزش و مهارت لازم را فرا بگیرند تا زمینه‌ی زندگی مستقل اجتماعی برایشان فراهم شود.
وی گفت: مجموعه‌ای موفق است که بتواند کودکان فعال، مستقل و مؤمن را تحویل جامعه بدهد.
وی با تأکید بر اینکه بازدیدهای من و همکارانم از مراکز به صورت سرزده خواهد بود گفت: وضعیت بهداشتی مراکز ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد چون حتی در خانواده‌هایی که شرایط اقتصادی خوبی ندارند محیط زندگی، تمیز، مرتب و منظم است بنا بر این باید محیط مراکز از نظر بهداشتی و نظافت، همیشه مرتب و منظم و پاکیزه باشد.
عابدین‌زاده با اشاره به بازدیدهای بی‌برنامه‌ی افراد از این مراکز گفت: مراقب باشیم بازدیدهای اشخاص از این مراکز، کودکان را دچار انعکاس‌های هیجانی و احساسی نکند و به کسانی که مایلند به کودکان کمک مادی داشته باشند بگویید که در کار و مدیریت مراکز دخالت نکنند.
حتی الامکان کودکان را از خانواده جدا نمی‌کنیم
وی اضافه کرد: بچه‌ها به ما گفته‌اند که از این رفتارها ناراحت می‌شوند و برخوردهای ترحم‌آمیز را دوست ندارند.
سرپرست مجتمع قضایی ناحیه ۵ مشهد گفت: ما تلاش می‌کنیم حتی‌الامکان کودکان را از خانواده جدا نکنیم بلکه تلاش داریم خانواده را توانمند نماییم که کودک را بتوانند نزد خود تربیت و مراقبت کنند.
وی با بیان اینکه ۱۰ مددکار در دادسرای شماره ۵ مشهد برای بررسی برنامه‌های توانمندسازی مراکز در مورد کودکان بکارگیری شده‌اند گفت: قبل از تحویل کودک به خانواده، میزان اقدامات مراکز بررسی می‌شود تا ببینیم چقدر در توانمندسازی کودکان و خانواده‌ها مؤثر بوده‌اند.
عابدین‌زاده با تأکید بر اینکه با افرادی که قوانین حمایتی از کودکان را رعایت نکنند برخورد قانونی می‌شود تصریح کرد: برخی اقدامات در مراکز ممکن است باشد که جنبه‌ی مجرمانه دارد و قابل تعقیب قانونی است که مسؤولان مراکز و مددکاران و روان‌شناسان باید این موارد را به دقت رعایت کنند.
وی ادامه داد: تهدید، ترغیب یا تشویق یا هر عمل دیگری که موجب فرار کودکان شود یا زمینه‌ی این امر را فراهم کند جرم است و همچنین اگر بی‌توجهی یا سهل‌انگاری اشخاصی غیر از والدین کودک، باعث فوت، فقدان منافع، بیماری یا اختلال روانی کودک شود جنبه‌ی مجرمانه دارد.
قبل از حاد شدن شرایط، مسؤول مربوطه را خبر کنیم
وی با اشاره به سایر مواد قانون حمایت از کودکان گفت: آزارهای جنسی غیر تماسی مانند در دسترس گذاشتن تصاویر مبتذل یا مستهجن، جرم تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین وادار به کار کردن، افشای اطلاعات هویتی به اشخاص غیر و اختفای اطلاعات کودکان در نزد قانون نیز جنبه‌ی مجرمانه دارد.
وی تأکید کرد: اگر روان‌شناس و مددکار فعالیت تخصصی خود را به درستی انجام دهند شاهد خطر شدید و قریب‌الوقوع در مراکز نخواهیم بود و اگر به نحوی در جریان قرار بگیریم که در مرکز امکان اقدام به خودکشی در یک کودک وجود دارد باید قبل از حاد شدن شرایط آن را به مسؤول مربوطه گزارش کنیم و اگر این مسؤول در دسترس نبود خود مددکار یا روان‌شناس اقدام به پیشگیری از وقوع حادثه نماید.
عابدین زاده با بیان اهمیت موضوع امنیت و حقوق کودکان گفت: این مطلب آنقدر اهمیت دارد که استان خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، کشیک اجتماعی را در دادسرای ناحیه ۵ برقرار کرده که به صورت شبانه‌روزی در دسترس باشد و در حوادث احتمالی، اقدام قضایی فوری انجام شود.
وی از بهزیستی خواست دستورالعمل تخصصی مراکز را به صورت خلاصه، کاربردی و مفید برای مراکز ارسال کند تا موارد مورد نیاز به صورت شفاف اعلام گردد و افراد متخلف عذری برای ندیدن قانون نداشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.