خوزستان- شکستگی لوله های انتقال نفت را می توان یکی از اتفاقات بسیار تکراری در شهرستان رامهرمز دانست که با جاری شدن نفت سیاه در بسیاری از مناطق روستائی روزگار مردم و به ویژه دامداران و کشاورزان را هم سیاه کرده است.

نفت سیاه زندگی روستائیان رامهرمز را سیاه کرده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: روستای آبشدون یا آبژدان در دهستان ابوالفارس شهرستان رامهرمز یکی از همین روستاهایی است که بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر  و حدود ۳۳ خانوار بوده ‌است.

چندی پیش اهالی روستای آبشدون اعلام کردند که  تعدادی از دام‌های آن ها به دلیل خوردن آب آلوده به نفت تلف شدند.

این اهالی، جاری شدن نفت در آب‌های سطحی مجاور روستا را عامل مرگ دام‌های خود می‌دانستند.

گرچه بخشدار ابوالفارس در همان ماه گذشته اعلام کرد که این موضوع پیش از این هم صحت داشته است اما طبق معمول برخی از مسئولان هم چنان بر تکذیب این موضوع اصرار داشتند.

هوشیاری زاده در این رابطه اعلام کرد: متأسفانه ما در ابوالفارس دامپزشکی نداریم و  تنها یک دفتر دامپزشکی داریم  که آن‌هم به دلیل نبود نیرو همیشه بسته است اما همان زمان گزارش آن را برای فرماندار ارسال کردیم.

وی اذعان یم کند: مرگ گاوها به دلیل خوردن آب آلوده به نفت در این بخش سابقه داشته و پیش‌تر هم مواردی داشته‌ایم.

تائید خبر تلخ

گرچه خبر مرگ برخی از دام ها تاکنون مورد تکذیب بوده است اما حالا گزارش دامپزشکی رامهرمز مهر تائید بر این داستان می زند.

رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز، تلف شدن یک راس گاو بر اثر مصرف ضایعات نفتی در یکی از روستاهای رامهرمز را تایید کرده و می گوید: . حدود ۱۰ روز پیش موضوع تلف شدن یک راس گاو بر اثر مصرف ضایعات نفتی گزارش داده شد که با توجه به گذشت زمان، امکان تشخیص دقیق نوع مسمومیت وجود نداشت اما طبق اظهار نظر پزشک کلینیک بخش خصوصی شهر میداوود باغملک، علت تلف شدن این دام مسمومیت غذایی بوده است.

بهروز حقیقی با اشاره به خبرهای منتشر شده در فضای مجازی در خصوص تلف شدن دام‌های اهالی روستای آبشدان بخش ابوالفارس رامهرمز بر اثر مصرف آب آلوده به نفت، اظهار می کند:  در اطراف این روستا، شرکت نفت حفاری‌هایی داشته و به تبع، ضایعات آن در محیط اطراف رها شده است و باید این موضوع از سوی بخشداری و اداره حفاظت محیط زیست پیگیری شود.

رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز بیان می کند: حدود پنج سال پیش نیز یک راس گاو، بر اثر مسمومیت با ضایعات نفتی در این منطقه تلف شد که کارشناس اداره دامپزشکی بلافاصله به منطقه مراجعه و تلف شدن دام بر اثر ضایعات نفتی را تایید کرد.

حقیقی گفت: در مورد اخیر، در فضای مجازی اعلام شده بود که دام‌های متعددی در منطقه بر اثر مسمومیت نفتی تلف شده‌اند اما به جز این مورد، موارد دیگری از تلف شدن دام‌ها به ما اعلام نشده است.

وی در خصوص نبود پزشک در بخش ابوالفارس رامهرمز نیز پایخ می دهد: این اخبار تکذیب می‌شود. در بخش ابوالفارس نمایندگی دامپزشکی و اکیپ آن، کلیه خدمات دولتی دامپزشکی از جمله واکسیناسیون بیماری‌های مختلف و پایش بیماری‌ها را انجام می‌دهند و در صورت لزوم حضور اکیپ کارشناسی، شبکه دامپزشکی شهرستان و حتی اداره‌کل در آن بخش حضور فعال دارند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.