مخترع مشهدی گامی بلند و مهم در مسیر خودکفایی و استقلال کشورش برداشته و موتور حرارتی استرلینگ را بومی سازی کرده است.

گام مهم مخترع مشهدی در مسیر خودکفایی/"موتور حرارتی استرلینگ" بومی‌سازی شد

به گزارش قدس آنلاین، مهم‌ترین سرمایه‌های یک جامعه، یک نهاد و به صورت کلی هر جمعی، نیروی انسانی آناست که از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد، حال آن که جمعیت و نیروی انسانی نخبه، مبتکر و مخترع جایگاهی خاص در این میان دارند و می‌توانند با استفاده از قوه تفکر و ایده‌های خود هر دری را باز کرده و به پیشرفت آن مجموعه کمک نمایند و با توجه به شرایط کنونی کشور و وجود تحریم‌های سنگین، یک جانبه و ناجوانمردانه علیه کشور، اهمیت این افراد برای جامعه بیش از پیش مطرح می‌شود تا بتوان از این گذر نیز به سلامت عبور کرد.

در بسیاری از مواقع هستند افرادی نخبه و مبتکر که به دلیل نشناخته بودن و عدم توجه به انزوا می‌روند و پتانسیل و ظرفیتشان مغفول می‌ماند که در این اثنا وظیفه رسانه معرفی آنها به مردم و جامعه می‌باشد.

به همین بهانه به گفت‌وگو با یک نخبه بسیجی می‌نشینیم که با سرمایه و ابتکار خود دست به کارهای بزرگی در زمینه خودکفایی زده است.
 
محمود تیغعلی متولد ۱۳۷۰ فارغ التحصیل دانشکده مکانیک دانشگاه فنی و مهنسی بیرجند است. وی به دلیل اشتغال پدرش در زمینه تعمیرات ماشین‌آلات سنگین، از بچگی به تعمیر ابزارآلات علاقه زیادی داشت و از دوران نوجوانی چندین ربات اختراع کرد.

وی می‌افزاید: تاکنون اختراعات زیادی در زمینه صنعتی داشتم که تعدادی از این اختراعات نمونه خارجی داشته و تکنولوژی آن در ایران موجود نبود و تعدادی هم ثبت اختراع شد که یکی از این اختراعات ثبت شده، سیستم بازیافت حرارتی است که با نصب آن در اماکنی با سقف‌های بلند ۸۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

این مخترع مشهدی به ساخت موتور حرارتی استرلینگ برای اواین بار در ایران خبر داد و گفت: سازنده اصلی این موتور یک فرد انگلیسی  بود و ایران چنین تکنولوژی نداشت لذا بنده با ساخت چنین موتوری این تکنولوژی را بومی کردم.

وی درباره کاربرد این موتور بیان داشت: موتور استرلینگ ۷۰ درصد راندمان دارد و با هر سوختی از جمله نفت، گاز، بنزین، زغال کار می‌کند و به عبارتی برای بکار افتادن فقط نیاز به گرما دارد.

تیغعلی اظهار کرد: ساخت دستگاه تولید نهاده دامی یکی دیگر از اختراعات بنده است که به صورت مکانیزه و تمام اتوماتیک میکس نهاده‌های دامی را انجام می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به مشکلات فراوان مخترعین در کشور، نبود سرمایه اولیه را بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل عنوان و افزود: با ورود هر تکنولوژی، شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود و حمایت مالی از مخترع  نه تنها هزینه نیست بلکه  رسیدن کشور به استقلال و رهایی از وابستگی به کشورهای بیگانه است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.