ابوذالفقار فرمانده یک گردان زرهی و توپخانه بوده که کل گردان را با تمام تجهیزات و نفراتش تسلیم ایران می‌کند. او درباره انگیزه خود از این کار می‌گوید زمانی که عازم جبهه شده بودم پدرم به من وصیت کرد اگر جلوی سربازان سید روح الله خمینی بجنگی تو را نفرین می‌کنم و هیچ وقت نمی‌بخشمت. این اتفاق نشان از تأثیرات شگرف حضرت امام(ره) در دوران جنگ و پشت خاکریزهای دشمن دارد.

وقتی تأثیرات امام(ره) به پشت خاکریزهای دشمن هم می‌رسد/ روایت یک فرمانده عراقی از ارادتش به حضرت امام

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، مجموعه مستند «ابوطه» با محوریت تاثیر انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) در هشت سال دفاع مقدس پشت خاکریزهای دشمن ساخته شده و به تازگی روی آنتن شبکه افق رفته است. این مستند مخاطب را پای حرف‌های یکی از فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیا می‌نشاند که مسئولیت عملیات روانی را برعهده داشته است. یکی از وظایف این فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا رسیدگی به امور تبلیغات و عملیات روانی اسرای جنگی ارتش عراق در اردوگاه های ایران بوده و در این اثر، پس از سال‌ها، سرنوشت اسرایی که با این کهنه سرباز سپاه پاسداران، دیدار و هم نشینی داشته‌اند به نمایش گذاشته می‌شود.

در بخشی از این مستند به تهیه کنندگی بهنام گنجه و کارگردانی حسن قهرمانی آمده؛ «زمانی که عراق با کشورمان وارد جنگ شد، عراقی‌ها خودشان درگیری‌هایی با حزب بعث داشتند که در نوع خود متفاوت از هر اتفاق دیگری بود، به طوری که بسیاری از مردم عراق در جنگ با ایران، رژیم بعث را همراهی نمی‌کردند و مخالف جنگ با ایران بودند. آنها به امام خمینی ارادت داشتند و نمی توانستند بپذیرند که در مقابل ایران بایستند ...»

روزهای جنگ آن طرف خاک‌ریزها چه خبر بود؟

قهرمانی درباره انگیزه ساخت این مستند می گوید: ایده اصلی «ابوطه» از جایی شروع شد که طی تحقیقات و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که علیرغم  رشادت‌ها و فداکاری‌هایی که در دوران جنگ توسط سربازان و رزمندگان ما انجام شده و اتفاقاً مستندهای بسیاری هم درباره آن وجود دارد اما بد نیست به این بپردازیم که روزهای جنگ آن طرف خاک‌ریزها چه خبر بود.

این کارگردان در ادامه افزود: به همین دلیل سعی کردیم نگاهمان متفاوت‌تر از آثار دیگری باشد که در این حوزه ساخته شده و ببینیم زمان جنگ ایران و عراق در آن طرف مرز و پشت خاکریزهای دشمن چه اتفاقاتی در حال رخ دادن بوده و نگاه و انگیزه رزمنده عراقی برای جنگ با ایران چه بوده است. این زوایه دید جدید ذهن ما را به خودش مشغول کرد و تصمیم گرفتیم ناگفته‌هایی از جنگ و هشت سال دفاع مقدس را برای مخاطب امروزی  روشنگری کنیم.

قهرمانی ادامه داد: این مستند ترکیبی از گفت‌وگو، تصویر و آرشیو است و بخشی از آرشیوها در طول سفرمان به بغداد، نجف، کوفه، کربلا و ... جمع آوری شد و برخی دیگر نیز براساس تصاویر آرشیوی از خود این افراد و یک سری اطلاعات از اسرا در کمپ‌هایی مانند کمپ سپنتا در اهواز  به دست آمد.

این کارگردان تاکید کرد: بنابراین ما سوژه‌ای می‌خواستیم که فضای آن طرف را بهتر بشناسد و زمان جنگ آنجا بوده باشد. در تحقیقاتمان به فردی به نام «مرتضی بشیری» ملقب به ابوطه برخوردیم که مسئول عملیات جنگ روانی علیه دشمن در دوران جنگ بود. وقتی با او صحبت کردیم متوجه شدیم اتفاقات جذابی آن زمان آنجا رخ داده بود که روایت آنها مستند «ابوطه» را شکل داد.

به گفته قهرمانی، در واقع روایت ما از زبان آقای بشیری به عنوان یک بازجوی اسرای عراقی زمان جنگ است. در زمان جنگ او با فرماندهانی که به اسارت درمی آمدند گفت‌وگو می‌کرده و با اطلاعاتی که از آنها می‌گرفته در جنگ علیه حزب بعث استفاده می‌کرده است. اکثر این افراد که آن زمان وارد ایران می‌شدند، با توجه به فضایی که در ایران می‌بینند و حقانیت ایران در این جنگ به آنها اثبات می‌شود سپاه بدر عراق را تشکیل می‌دهند و درواقع پایه و اساس سپاه بدر همین آدم‌ها هستند.

وقتی یک فرمانده عراقی گردانش را تسلیم ایران می‌کند

وی در ادامه افزود: ما در این مستند به قصه این افراد ورود کردیم و به این پرداختیم که چه اتفاقی افتاده فردی که زمانی در عراق سمت مهمی مانند قائم مقام وزیر دفاع را دارد خودش یک روزی اسیر بوده است و حالا در این مستند علت اینکه چرا اسیر شده و بر او چه گذشته را می‌شنویم. به طور مثال در بخشی از این مستند می‌بینیم ابوذالفقار فرمانده یک گردان زرهی و توپخانه بوده که کل گردان را با تمام تجهیزات و نفراتش تسلیم ایران می‌کند. او درباره انگیزه خود از این کار می‌گوید زمانی که عازم جبهه شده بودم پدرم به من وصیت کرد اگر جلوی سربازان سید روح الله خمینی بجنگی تو را نفرین می‌کنم و هیچ وقت نمی‌بخشمت. این اتفاق نشان از تأثیرات شگرف حضرت امام(ره) در دوران جنگ و پشت خاکریزهای دشمن دارد.

قهرمانی تصریح کرد: یا در جایی دیگر می‌بینیم که یکی از فرماندهان عراقی می‌گوید شما نمی‌توانستید عراق را شکست بدهید زیرا اگر تمام نیروهای عراقی یک دست جلوی شما می‌جنگیدند به دلیل تجهیزات بسیاری که داشتند در همان بیست روزی که صدام وعده داده بود ایران را می‌گرفتند اما به دلیل اینکه آنها  می‌دانستند جنگ ناحقی است و ارادت ویژه‌ای به حضرت امام(ره) داشتند هیچ وقت جلوی ایران نجنگیندند.

وی با اشاره به این که اصل این کار مستندگونه است، گفت: به دلیل این که شاید مخاطب باور نکند یک مقام عراقی چنین اراداتی به حضرت امام(ره) داشته و امروز عکس امام(ره) و رهبر معظم انقلاب روی دیوار خانه‌اش است. ما این مستند را ساختیم تا خودش چنین چیزی را به وضوح ببیند. این یک مستند جست‌وجوگر است که بازجوی عراقی پس از سی سال که جنگ تمام شده دنبال آدم‌هایی می‌گردد که یک زمانی از آنها بازجویی کرده است و نوع برخورد با این آدم و گفت‌وگوهایی که طی ملاقاتشان با یکدیگر رد و بدل می‌شود در طول تاریخ جنگ ما بی‌نظیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.