نگارخانه‌های مشهد پس از حدود یک سال تعطیلی بار دیگر به چرخه فعالیت بازگشتند اما با توجه به طولانی شدن دوران قرنطینه، یکی از مشاغلی که در این برهه زمانی بسیار دچار مشکل شد، نگارخانه‌های شهرمان بود.

پایان گالری‌های آفلاین!

نگرانی تأمین هزینه‌های مالی نگارخانه‌ها در این دوران بحثی بود که سبب تعطیلی و یا تغییر کاربری تعدادی از آن‌ها شد و باوجود مطرح شدن تأمین و حمایت مالی از طرف دولت، این مبحث به نتیجه‌ای نرسید.

در این میان برخی نگارخانه و گالری‌دارهای شهرمان برای حل این مشکل بحث برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین را پیشنهاد و جایگزین کردند، اما این پرسش مطرح است که آیا این نوع برگزاری نمایشگاه در شهرمان از استقبال برخوردار است؟ و می‌توان آن را جایگزین مناسبی برای نمایشگاه‌های حضوری دانست؟ و این روزها با توجه به دنیای فضای مجازی چقدر ورود و حضور در این فضا برای نمایشگاه و فروش آثار هنری مؤثر و مفید است.

از طرفی گاهی بحث ورود واسطه و دلالان در هنر مطرح است و در این دوران واسطه‌ها چه برنامه‌هایی را برای هنرمندان داشتند؟ در این خصوص به گفت‌وگو با چند مدیرمسئول نگارخانه پرداختیم که ماحصل آن پیش روی شماست.

حمایت ها فقط شفاهی بوده است !

مدیرمسئول نگارخانه آذرنور می‌گوید: این روزها وضعیت خوبی برای نگارخانه‌ها وجود ندارد و در شرایط بسیار بدی به‌سر می‌برند. آذر انورحسینی می‌افزاید: هزینه‌های نگارخانه‌ را مدیران نگارخانه‌ها متحمل می‌شوند و تاکنون حمایت‌ها فقط شفاهی بوده و از نظر مالی حمایتی انجام نشده و این در حالی است که فقط در صورت برگزاری نمایشگاه، شهرداری قول حمایت داده است که با وجود کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه را نداریم.

این هنرمند پیشکسوت نقاشی خاطرنشان می‌کند: برای برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین ابتدا باید زیرساخت‌های آن به صورت علمی، بررسی و پایه‌گذاری شود تا این مهم انجام شود و آن نیز مستلزم سرمایه‌گذاری و حمایت است. در غیر این صورت بازخورد مناسبی ندارد.

 نمایشگاه‌های مجازی جایگزین مناسبی برای نمایشگاه‌های حضوری نیست

مدیرمسئول نگارخانه چارسوق نیز می‌گوید: برخی نگارخانه‌داران بحث نمایشگاه‌های مجازی را مطرح کردند که این دغدغه و علاقه آن‌ها را نشان می‌دهد، اما متأسفانه زیرساخت‌های این کار هنوز کامل نیست و مدیریت متمرکزی ندارد و اگر این اتفاق بیفتد، شاید این رویداد را بتوان به عنوان یک رویداد مهم در امر فروش و نمایش آثار هنری لحاظ کرد و همچنین بتواند در اقتصاد هنر نیز مثمر ثمر باشد.

کریم جشنی می‌افزاید: به اعتقاد من نمایشگاه‌های مجازی را نمی‌توان جایگزین مناسبی برای نمایشگاه‌های حضوری دانست، زیرا در نمایشگاه‌های حضوری هنرمند در کنار آثارش است و توضیحات لازم را در خلق اثر به مخاطب ارائه می‌دهد و این کار در خرید محصول تأثیر دارد و از طرفی چون ما از یک کمیته واحدی در نرخ‌گذاری بی‌بهره هستیم، آثار خلق شده در نمایشگاه‌های گوناگون باتوجه به شرایط مختلف با قیمت‌ها و با تفاوت نرخ، عرضه می‌شوند.جشنی تصریح می‌کند: حضوری بودن نمایشگاه برای خرید آثار قشر متوسط، تأثیر زیادی دارد گرچه فضای مجازی هم  می‌تواند کمک شایانی برای معرفی نمایشگاه‌ها باشد و حتی در امکان فروش آثار فرا استانی نیز گام خوبی بردارد.

شیوع کرونا شرایط نگارخانه ها را سخت کرد

مدیرمسئول نگارخانه حامی هم می‌گوید: متأسفانه شهر مشهد در حالت عادی فعالیت نگارخانه‌هایش نسبت به سایر کلانشهرها بسیار دچار فقر است و از آنجا که نگارخانه‌ها مکان ارائه و نمایش و به فروش گذاردن آثار هنری است، هنرمندان مشهدی با معضل بزرگی روبه‌رو هستند و با شیوع کرونا این شرایط با تعطیلی نگارخانه‌ها چندین برابر سخت‌تر شده است.مریم رحمتی تصریح می‌کند: اگرچه بحث حمایت‌های مالی در مدت شیوع ویروس کرونا از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از نگارخانه‌ها مطرح شده است که بهتر از هیچ بوده، اما نسبت به هزینه‌های نگارخانه‌ها این مبالغ بسیار ناچیز است.

مدیر نگارخانه حامی درباره جایگزینی نمایشگاه‌های آنلاین در این دوران می‌گوید: به نظر من برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین کمک بسیار زیادی به ادامه فعالیت‌های نگارخانه‌ای و عرضه آثار هنرمندان خواهد داشت و خوشبختانه نگارخانه ما در این زمینه از ابتدای شرایط قرنطینه اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد آنلاین کرد که با استقبال و حتی فروش آثار همراه بود و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای جامعه برای برگزاری این قبیل فعالیت‌ها است.

 مردم به نمایشگاه های مجازیهم رغبتی ندارند

مدیر مسئول نگارخانه ارغوان نیز می‌گوید: همه‌گیری کرونا غیر قابل پیش‌بینی بود و همچنان این مشکل ادامه دارد و هنوز هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه زمانی به روزهای پیش از کرونا می‌توان بازگشت و روند عادی را طی خواهیم کرد. زینب امت رضا می‌افزاید: متأسفانه با شرایط فعلی و تأثیرگذاری کرونا بر افراد، سبب شده بسیاری از مردم به نمایشگاه‌های مجازی نیز رغبت چندانی نشان ندهند. امت رضا می‌افزاید: از طرفی هنرمند نیز باید هزینه کند تا آثارش در فضای مجازی دیده شود، اما صفحات مجازی گالری‌دارها از سوی هیچ سازمانی حمایت نمی‌شوند، بنابراین بازخورد خیلی زیادی نخواهد داشت. به اعتقاد من اگر گالری‌دارها به صورت رایگان از طرف سازمان‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند، پیج‌هایشان حمایت شود، هنرمندان و هنردوستان زیادی می‌توانند کار را ببینند و به یک روند صعودی خوبی در برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و فروش آثار هنری دست یابیم.وی تأکید می‌کند: متأسفانه هیچ حمایت مالی از طرف دولت و یا سازمان‌های مرتبط درخصوص گالری‌دارها انجام نمی‌شود و همیشه مشکل مالی در نگه‌داشتن گالری‌ها بوده و هست. باوجود مطرح کردن این موضوع در جلسه‌های مختلف در ارشاد، هنوز مصوبه‌ای مبنی بر اینکه سازمان یا ارگانی مسئولیت حمایت از شرایط مالی گالری‌دارها را عهداردار باشد، تصویب نشده است و همچنان گالری‌ها با مشکلات مواجه‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.