استاد حوزه و دانشگاه گفت: شکی نیست که انقلاب اسلامی ایران در افزایش شوق و انگیزه زیارت با معرفت بین مردم بسیار موثر بوده است.

انقلاب اسلامی ایران برخاسته از مکتب قرآن و عترت است/موضوع زیارت یکی از فصل های مهم انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درخصوص افزایش شوق و انگیزه مردم برای زیارت امام رضا(ع) پس از انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد: همانطور که می دانیم، انقلابی که در ایران صورت پذیرفت، انقلاب اسلامی ایران لقب گرفت. بدین معنی که این انقلاب، انقلابی قرآنی و دینی است. انقلابی برخواسته از مکتب قرآن و عترت است. در این مکتب یکی از فصل های مهم که تاکید زیادی هم برآن انجام شده، موضوع زیارت است و هیچ شکی نیست که انقلاب اسلامی ایران در افزایش شوق و انگیزه زیارت با معرفت بین مردم بسیار موثر بوده است.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه شریفه ۳۵ از سوره مبارکه مائده می فرماید: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ" بدین معنی که: ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید. همچنین در آیات دیگر قرآن فرموده است که "وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ" بدین معنی که: این است (سخن حق) و هر کس شعائر (دین) خدا را بزرگ و محترم دارد این از صفت دلهای باتقواست. و یااین آیه که" قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَیٰ" بدین معنی که: بگو من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید.

این کارشناس مسایل دینی ادامه داد: در دین ما زیارت از چند جهت دارای اهمیت است. هم از جهت که محبت به ذوی القربی پیامبر(ص) است و هم از باب معرفت به اولیای خدا و الگوهای آسمانی ودینی وهم از باب ارزیابی و محاسبه آدمی است که خود را با انسان کامل ارزیابی کرده تا ببیند در تربیت خود در کجای مسیر قرار دارد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی چون انقلاب تکامل و تربیت انسان و جامعه وانقلاب رهایی انسان از طاغوت درون و بیرون و انقلابی است که براساس شعار لا اله الا الله بوده، لذا این انقلاب ما را به همه ارزشهای دینی و به الگوهای معرفتی و به اصول و ارزشهای دین دعوت می کند.

حجت الاسلام ماندگاری با ذکر این نکته که بانگاه مبنایی متوجه می شویم قطعا انقلاب اسلامی در تقویت شوق زیارت و انگیزه آن و زیارت با معرفت و تداوم زیارت و تاثیر گذاری زیارت در زندگی انسانها بسیار موثر بوده است بیان کرد: براساس واقعیت به وضوح قابل مشاهده است که پس ازانقلاب اسلامی حرم ها به شدت گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: سفرهای زیارتی نیز بسیار افزایش یافته است. برنامه های معنوی و فرهنگی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت حرمها به شدت زیاد شده است. اینها نشان دهنده آن است که شوق زیارت در مردم به شدت افزایش یافته و تعداد زائران بسیار زیاد شده است که متولیان مجبور شده اند حرم مطهر را گسترش و نیز امکانات رفاهی و خدماتی متناسب با این تعداد در مشهد ایجاد شود.

وی یادآور شد: درزمان طاغوت در حرم امام رضا(ع) تنها یک نماز برپا می شد به همراه یک دعای مختصر، در ماه رمضان هم یک سخنرانی کوتاه و معمولی برپا می‌شد که آنهم نباید سیاسی می بود وبه رژیم طاغوت ربطی می داشت.

این استاد حوزه اضافه کرد: اما پس ازانقلاب اسلامی می بینیم که شوق مردم به زیارت بامعرفت باعث شده است که دهها نماز جماعت در صحن های مختلف، برنامه های متعدد سخنرانی و پرسش و پاسخ و زیارت مجازی و برگزاری مسابقات و ارائه کتاب ها و جزوه ها و همایش ها و گفتگوهای تخصصی برگزار می شود. این تعداد زیاد از برنامه های حرم به صورت حقیقی و مجازی دلالت بر این است که انقلاب اسلامی هم درازدیاد شوق به زیارت و هم در زیارت با معرفت و هم در تاثیر گذاری زیارت برزندگی مردم بسیار موثر بوده است.

وی تاکید کرد: اکنون آستان قدس رضوی برای پاسخگویی به نیازهای معرفتی و دینی زائران، برنامه های گسترده و متنوعی را ایجاد کرده است. حلقه های معرفت و کرسی های پرسش و پاسخ،  برگزاری مراسم اعتکاف و ایجاد ارتباط با شبکه های تلویزیونی صداوسیما و همچنین ایجاد شبکه رضوی تی وی از دیگر اقدامات موثر آستان قدس است. این موارد بیانگر ازدیاد شوق و انگیزه برای زیارت به خاطر بهره برداری بهتر و بیشتر از معنویات است. این همه به برکت انقلاب اسلامی و نَفَس قدسی امام و خون شهدای عزیز است.

حجت الاسلام ماندگاری ابراز داشت: یکی از توفیقات آستان قدس در این سالها این بوده است که توانسته زائرشهر رضوی ایجاد کند. در واقع بدلیل افزایش بسیار زیاد تعداد زائران، زائر شهر رضوی ایجاد شده است تا به مانند یک شهر جدید، امکاناتی کامل داشته تا خدمات رفاهی و سکونتی مناسبی را به زائران ارائه دهد. شوق زیارت در تمامی سنین و قومیت ها و ملیت های مختلف مشهود است و حضور این افراد درحرم مطهر رضوی بیانگر اشتیاق زیاد مردم به زیارت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.