کرمانشاه- راه‌آهن یک‌خطه غرب کشور نوروز ۹۷ از طریق اراک، ملایر، کنگاور، صحنه و هرسین به شهر کرمانشاه رسید و اکنون قرار است با عبور از اسلام‌آباد غرب، گیلان غرب و قصر شیرین به مرز خسروی برسد و در بلندمدت به راه‌آهن عراق و ازآنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل شود.

راه‌آهن کرمانشاه-خسروی حلقه اتصال به اروپا؛ راه زائران عراق و سوریه هموار می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: راه‌آهن غرب کشور با طولی بالغ‌بر ۵۲۵ کیلومتر حلقه اتصال کریدور شرق به غرب کشور است؛ با احداث این طرح امکان برقراری ارتباط ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا و دریای مدیترانه از طریق خاک کشور ایران (کریدور شرق به غرب) فراهم می‌شود.

در اواخر سال ۹۷ کرمانشاه به راه‌آهن سراسری متصل شد و حالا بسیاری از کارشناسان و تجار معتقدند اگر این خط ریلی به سمت مرز خسروی ادامه پیدا کند، دسترسی مناسبی به بازارهای جهانی از طریق سوریه، لبنان و دریای مدیترانه مهیا خواهد شد.

دروازه تجارت

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در این رابطه بر لزوم تداوم راه‌آهن کرمانشاه تا خسروی و پس‌ازآن عراق تأکید داشته و می‌گوید: این تنها خط ریلی است که می‌تواند برای دسترسی به قسمت میانی عراق و ازآنجا به سوریه و لبنان که اهداف اصلی هستند، ایجاد شود.

کیوان کاشفی اظهار می‌کند: هم‌اکنون تنها خط ریلی که از ایران به عراق متصل است و به‌تازگی نیز ایجادشده از طریق خرمشهر است که به جنوب عراق و بصره دسترسی ایجاد می‌کند و با راه‌آهنی که از خسروی به عراق برود خصوصاً به لحاظ طول مسیر متفاوت است.

او با اشاره به پیوستن عراق به کنوانسیون بین‌المللی «تیر» و پذیرفتن موازین حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌المللی از سوی این کشور، اتصال راه‌آهن کرمانشاه به عراق را برای بهبود حمل‌ونقل از ایران به کشورهای دیگر ضروری دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد طرف عراقی نیز از این موضوع استقبال کند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه اتصال کرمانشاه به راه‌آهن سراسری سال‌ها در استان به‌عنوان یک مطالبه جدی مطرح بود، افزود: پیش‌ازاین دو سه استاندار پیگیر بودند تا درنهایت اواخر سال ۱۳۹۷ قطار به کرمانشاه رسید.

او با اشاره به دو هدف کوتاه و بلندمدت که برای پروژه راه‌آهن کرمانشاه ترسیم‌شده، ادامه داد: بعد کوتاه‌مدت آن صرفاً رسیدن تا کرمانشاه و بعد بلندمدت نیز امتداد تا عراق و پس‌ازآن به سوریه، لبنان و درنهایت دریای مدیترانه است.

رئیس اتاق کرمانشاه مسیر بلندمدت در نظر گرفته‌شده برای راه‌آهن کرمانشاه را یکی از خطوط اصلی جاده تجاری ابریشم دانست که در صورت تحقق می‌تواند احیاگر این مسیر مهم باشد.

کاشفی بابیان اینکه هنوز از ظرفیت فعلی راه‌آهن که تا کرمانشاه رسیده نیز بهره‌برداری مطلوبی نداشتیم، یادآور شد: اینکه قطار هفته‌ای دو یا سه مرتبه آن‌هم صرفاً برای جابجایی مسافر مورداستفاده قرار بگیرد مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت حمل بار راه‌آهن کرمانشاه تأکید کرد و ایجاد سه ایستگاه خشک باری را برای این منظور ضروری دانست.

تأمین اعتبار سد را راه‌آهن

در همین راستا معاون عمرانی استانداری کرمانشاه بابیان اینکه برای پیشبرد پروژه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داری اظهار کرد: در حال حاضر عمده تمرکز در این مسیر، تکمیل راه‌آهن کرمانشاه-اسلام آباد غرب است که زیرسازی آن ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهرداد سالاری اذعان کرد: در حال حاضر تمرکز بر رساندن راه‌آهن به مرز خسروی است تا بتوانیم ازآنجا به خانقین و از خانقین به سوریه و بندر لاذقیه متصل شویم و با این کار کرمانشاه می‌تواند به شبکه بین‌المللی ریلی هم متصل شود.

وی از رسیدن قطار به مرز خسروی تا سه سال دیگر در صورت تأمین اعتبار خبر داد و گفت: درمجموع  پیشرفت فیزیکی در زیرسازی مسیر راه‌آهن کرمانشاه-خسروی ۲۰ است.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه یادآور شد: اگر تأمین اعتبار به‌موقع صورت گیرد، مسیر کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب تا یک سال دیگر و مسیر کرمانشاه - خسروی تا سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد که درخواست افزایش آن تا ۷۰۰ میلیارد تومان را مطرح کرده و موافقت آن را گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم با تخصیص این اعتبار که تا پایان تیرماه برای جذب آن فرصت است، پروژه را طبق برنامه پیش ببریم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آینده هم ۸۵۰ میلیارد اعتبار برای این پروژه لحاظ شده، اما تا زمان تصویب لایحه بودجه در مجلس هیچ‌چیز قطعی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.