طباطبایی نژاد درباره اکران فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره گفت: اگر شرایط اکران فیلم فراهم شود در سانس ویژه آن را نمایش خواهیم داد و مجوز را باید معاونت نظارت و ارزشیابی در اختیار ما قرار دهد.

با معدل بالای آثار جشنواره سال موفقی پیش روی سینمای ایران است/اکران «قاتل و وحشی» منوط به مجوز معاونت نظارت و ارزشیابی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نشست خبری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با ارائه آخرین جزییات از برپایی این رویداد با حضور سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی بعد از ظهر امروز یازدهم بهمن ماه در برج میلاد (سینمای رسانه) برگزار و به صورت برخط پخش شد.

در ابتدای این نشست، طباطبایی نژاد با اشاره روند برپایی جشنواره اظهار کرد: زمانی که تصمیم به برپایی جشنواره فجر گرفته شد و اعلام کردیم که در زمان خودش برگزار می‌شود بسیاری از استان‌ها در وضعیت قرمز بود. پیش بینی اولیه ما این بود که آثار صرفاً برای داوران به نمایش درخواهد آمد، اما با کاهش آمار درگیرشدگان به ویروس کرونا شرایط به سمت بهبودی رفت و امروز خوشبختانه سینماهای استان‌ها باز هستند و ما این امکان را داریم که جشنواره را در دو سطح منتقدان و اهالی رسانه و همچنین سینماهای مردمی برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: برهمین اساس ۷۰ سالن سینما در تهران و مجموع سی استان و در ۵ منطقه آزاد جشنواره به صورت کامل برگزار می‌شود.

تمام تلاشمان را کردیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط داشته باشیم

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: امسال در یک شرایط عادلانه همه علاقمندان در همه استان‌ها می‌توانند همه آثار را ببینند و در آرای مردمی هم مشارکت کنند و اطلاعات چگونگی رای گیری از طریق سایت جشنواره اعلام شده است. ما نیز تمام تلاشمان را کردیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط داشته باشیم و امیدوارم این اتفاق به شایستگی بیفتد.

وی درباره این که چرا در روزهای پایانی جشنواره آثاری که به نمایش درآمده اند، مجدداً اکران خواهند شد، گفت: ۱۶ اثر برای نمایش انتخاب شده‌اند و البته در ابتدا هم فیلم‌ها برای سیمرغ مورد داوری قرار می‌گیرند نه برای نمایش و بر همین اساس باید در هشت روز جشنواره برگزار می‌شد اما برنامه تغییر کرد و قرار شد کاندیدای بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره مجدداً به نمایش درآید اما در مجموع تعداد آثار به گونه‌ای نبود که همه ده روز پر شود.

طباطبایی نژاد درباره شرایط فروش بلیت عنوان کرد: همه تمهیدات لازم را دوستان ما در سمفا با همکاری سامانه‌های فروش انجام داده‌اند و تاکنون مشکلی هم نبوده است. فروش از دیروز آغاز شده و انشالله تا پایان هم به خوبی به کار خود ادامه خواهد داد و تمهیدات شرایط فنی نیز انجام شده است. همچنین بخش آرای مردمی هم خواهیم داشت و تمام کسانی که وارد سامانه می‌شوند کدی برای آنها ارسال می‌شود که براساس آن می‌توانند به فیلم‌ها رای بدهند.

به همدلی و کار مجموعه داوران و همدلی آنها شهادت می دهم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به انتقاداتی پیرامون ترکیب داوری گفت: ترکیب هیئت داوران مستند از پیشکسوتان و موفق‌ترین چهره‌های مستند هستند و بر همین اساس انتخاب شدند. همچنین در هیئت داوران داستانی یک ترکیب قبراق، همدل، کوشا و جوان در کنار هم قرار گرفتند و اگر تیم داوری گروهی غیر از آنچه اکنون هستند، بود، شاید این تعداد فیلم نمی‌توانست داوری شود. شهادت می‌دهم مجموعه داوران ما که ترکیبی از داوران پیشکسوت و جوان بودند کارشان را بسیار خوب انجام دادند.

در ادامه مسعود نجفی نیز به ترکیب مجریان نشست‌ها اشاره کرد که به ترتیب از روز اول تا چهارم حمیدرضا مدقق، محمدرضا مقدسیان، محمود گبرلو، علیرضا غفاری و روزهای چهارم تا هشتم مقدسیان، مدقق، غفاری و گبرلو نشست‌ها را پوشش می‌دهند. همچنین این نشست‌ها راس ساعت ۱۶ و ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد.

«قاتل و وحشی» همچنان در انتظار مجوز اکران

طباطبایی نژاد درباره اکران فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره گفت: اگر شرایط اکران فیلم فراهم شود در سانس ویژه آن را نمایش خواهیم داد و امکان مجوز را باید معاونت نظارت در اختیار ما قرار دهد.

وی در ادامه درباره کیفیت آثار و تنوع ژانر فیلم های حاضر در جشنواره امسال عنوان کرد: تقریباً نزدیک به نیمی از آثار حاضر در سودای سمیرغ فیلم اولی هستند که البته برخی از آنها سالیان بسیار کار کردند مانند حمیدرضا آذرنگ و ... . امسال فیلمسازان خلاق و جوانی به سینمای ایران اضافه خواهند شد.

کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است

وی در ادامه افزود: کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است و سال موفقی پیش روی سینمای ایران خواهد بود و این ۱۶ فیلم از قابلیت‌های خوبی برخوردارند و امیدوارم مخاطبان ما از تماشای آثار راضی باشند و آنها هم به این نتیجه برسند که انتخاب‌ها درست بوده است و من به آنچه که انتخاب شده امیدوارم.

طباطبایی نژاد درباره حامی مالی جشنواره گفت: شهرداری تهران تنها حامی مالی جشنواره است و طبق هزینه‌هایی که طی سال جاری بالغ بر دوسه برابر بیشتر شده، است تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه جشنواره را برگزار کنیم. هزینه‌هایی مربوط به جوایز و نمایش فیلم‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنیم جشنواره این دوره را که در سه سطح برگزار می‌شود، در شرایط مطلوبی اجرا کنیم و ریز هزینه‌ها را بعد از پایان جشنواره منتشر خواهیم کرد.

پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره

وی درباره رعایت پروتکل‌ها در سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره گفت:  شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده که ضریب سی درصد اشغال، فاصله‌گذاری تماشاگران و سانس‌ها، تهویه هوا بین سانس‌ها و ... موارد مختلف رعایت خواهد شد. در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان خارج شده و امکان خیلی خوبی برای رعایت فاصله به صورت فیزیکال اتفاق افتاده است.

دبیر جشنواره درباره نمایش آثار در پلتفرم‌های نمایش آنلاین گفت: من با خیلی از تهیه کنندگان صحبت کردم و می دانستم نمایش آنلاین را نمی پذیرند. ضمن این که امکان سرقت وجود داشت و من به شخصه قبول نمی کردم در فضای مجازی این آثار به سرقت برود. البته سیستم‌های جدیدی آمده که با عینک در پلتفرم‌های ویژه می‌توان فیلم را دید که هنوز وارد کشور ما نشده است. البته در مستند و فیلم کوتاه تمایل به سرقت کمتر است اما در فیلم داستانی بلافاصله این اتفاق می‌افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نمایش همه آثار در جشنواره گفت: نمایش ۵۷ فیلم در جشنواره اصولا امکان ندارد و این موضوع وارد نیست اما این که منتقدان فیلم‌ها را ببینند مسیری است که می تواند انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست. ما از ابتدا اعلام کردیم که فیلم‌ها امسال داوری می‌شوند و اگر امکان نمایش داشتیم نامزدها را اکران کنیم. به عبارتی دیگر قرار ما از ابتدا این بود که امکان دارد هیچ فیلمی نمایش نداشته باشد. فیلم‌های نامزدشده از سوی داوران ۱۶ فیلم بود و نمی‌شد این تعداد را افزایش داد. این صحبت شد که تعداد آثار افزایش یابد که ما در سانس‌بندی با توجه به لزوم تعطیلی سالن سینما قبل از ساعت هشت شب و منع پذیرایی و تجمع، این امکان وجود نداشت.

امیدواریم جشنواره فجر رونق را به سینماها برگرداند

وی درباره ترافیک اکران در سال آتی گفت: جشنواره مشکل اکران را بیشتر نمی‌کند و این که سینماهای ما فیلم ندارند یکی از معضلات ماست و امیدواریم جشنواره فجر رونقی را برگرداند که صاحبان آثارعلاقه‌مند باشند که فیلم هایشان را برای عرضه بدهند. ضمن این که اکران آنلاین را هم داریم و جشنواره می‌تواند فضای پررونق اکران را ایجاد کند.

وی درباره نقش خانه سینما در داوری بخش آرای مردمی گفت: خانه سینما در این بخش مشارکت خواهد داشت اما این کار توسط خانه سینما به سیاق سابق صورت نمی‌گیرد و سامانه سمفا به صورت الکترونیکی این کار را انجام خواهد داد و آرای مردمی قابل ردیابی است و نیازی به مدل سال‌های قبل نداریم ضمن آن که راستی‌آزمایی در این زمینه کار ساده‌ای است. اما خانه سینما می‌تواند بر این روند نظارت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.