دبیر نخستین جایزه ملی ادبی مشهد گفت: آثار رسیده به این رویداد ادبی نسبت به سایر جشنواره هایی که تاکنون در حوزه ادبی در مشهد برگزار شده، از نظر کمی و کیفی رشد خوبی داشته است.

خراسان یکی از قطب های شعر کشور است

به گزارش قدس آنلاین، حسین لعل بذری عصر امروز در دومین نشست صمیمانه و تخصصی دبیران و داوران جایزه ملی _ ادبی مشهد با عنوان "مهمانی کلمات" که در فرهنگسرای ترافیک برگزار شد، با اشاره به بخش های مختلف این جایزه ادبی از جمله رمان، داستان، شعر، کتاب و روایت نگاری، اظهار کرد: تعداد آثاری که به این رخداد فرهنگی رسیده که نسبت به دوره های گذشته از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجه داشته است.
دبیر جایزه ادبی مشهد ادامه داد: هیات انتخاب در این رویداد ادبی فعالیت داشته است که در مرحله اول آثار رسیده را داوری کردند.

خراسان یکی از قطب های شعر کشور است

یکی از دبیران بخش شعر و کتاب نیز در ادامه این نشست این رویداد ادبی را منشای خیر در حوزه ادبیات دانست و بیان کرد: خراسان همواره مطرح بوده و یکی از قطب های ادبی کشور است.
محبوبه بزم آرا ادامه داد: علاوه بر اینکه داوران این جایزه ادبی چهره های مطرح ادبی هستند، شرکت کنندگان نیز از شاعران مطرح این حوزه هستند.
وی افزود: در کنار شرکت کنندگان با اسامی مطرح، یکسری از شرکت کنندگان نیز جدید بودند و به این ترتیب نام های جدیدی به حوزه ادبی کشور اضافه شده است.

جایزه ملی ادبی مشهد حرفه ای و ملی است

یکی دیگر از داوران جایزه ملی ادبی مشهد نیز با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد برخی از جشنواره ها فقط نام ملی بودن را یدک می کشند، اظهار کرد: جایزه ملی _ ادبی مشهد از ابتدا با بها دادن به همه نویسندگان و سنجش و هم خوانی مهلت دادن به داوران برای داوری از جمله ویژگی های مهم این رویداد ملی و ادبی محسوب می شود 
جواد گنجعلی گفت و گو با داوران در قالب فرصت های حضوری را یکی دیگر از ویژگی های جایره ملی ادبی مشهد دانست و افزود: آثار در بخش تک اثر داستان هایی را دارد که خود گواه وجود آثار قابل قبولی است.

ظرفیت برگزاری جایزه ملی _  ادبی در مشهد وجود داشته است

یکی از داوران بخش نهایی جایزه ملی ادبی مشهد با اشاره به اینکه در عصر حاضر از لحاظ سیاسی محسوب نشود اما در حوزه ادبیات و شعر جایگاه ویژه ای دارد، گفت: خراسان همیشه مرکز شعر محسوب می شد به طوری که بسیاری از شاعران در تاریخ ادبیات گذشته ایران دوست داشتند در خراسان باشند و شعرهای خود را بسرایند.
محمد کاظم کاظمی ادامه داد: این ضرورت همیشه احساس می شد که در مشهد یک رخداد فرهنگی، ادبی، ویژه و بزرگ کم برگزار شده، البته جشنواره هایی در مقاطعی از سال های گذشته برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت برگزاری جایزه ملی _  ادبی در مشهد وجود داشته است، اضافه کرد: آثار این جایزه ادبی به برخی از شاعران صاحب نام اختصاص داشت، علاوه بر این، آثار مربوط به شاعران جوان نیز از کیفیت قابل توجه و خوبی برخوردار بوده و نکته مثبتی است.
داور بخش نهایی جایزه ملی _ ادبی با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی سبب شده تا سطح عمومی دانش در حوزه شعر ارتقا یابد و چون سطح کارها بالا بود، داوری ها نیز بسیار سخت شده بود.

امروزه چاپ مجموعه شعر در بین اخبار بی اهمیت گم می شود

یکی دیگر از داوران جایزه ملی _ ادبی مشهد با بیان اینکه متاسفانه امروزه چاپ مجموعه شعر در بین اخبار بی اهمیت گم می شود، گفت: برگزاری چنین جایزه ادبی بسیار مهم است.
لیلا کردبچه با اشاره به اینکه در سال های اخیر در مقابل دریافت هزینه بالا هر محتوایی از شعر را چاپ می کنند، علاوه بر این یکسری از افراد که هیچ استعدادی در سرودن شعرهایی با محتوای مناسب ندارند به چاپ کتاب مشغول شده اند، ادامه داد: این موضوع سبب ایجاد بحران چاپ، مخاطب و شعر شده است.
وی افزود: بی اعتمادی شاعران به عرصه چاپ و نشر سبب شد تا تعداد شاعرانی که پیشکسوت هستند و آثار خوبی دارند به این جایزه ادبی کمتر شود.
داور بخش نهایی جایزه ملی _ ادبی تصریح کرد: سالم بودن جریان داوری موضوعی مهم و همیشگی است که در این رخداد فرهنگی وجود داشت، اما چون در بسیاری از جشنواره ها جریان داوری سالم پیش نمی رود. 
اثری با استانداردهای ادبی خراسان در بخش رمان نداریم
یکی دیگر از داوران بخش نهایی نیز گفت: تقریبا آثار مشهور در این جایره ادبی مطرح شد، اما تقریبا کار سخت شد، زیرا ما اثری که استاندارد ادبی خراسان در بخش رمان باشد در این رویداد ادبی نداریم.
سعید تشکری  با بیان اینکه رمان هایی که به این جایزه ادبی فرستاده شده بودند رنگ و بوی خراسانی نداشتند ، تاکید کرد: این جایزه در جایی اتفاق افتاده که در سال های گذشته نبوده و حتی نگران این هستم که این رخداد فرهنگی در سال آینده برگزار نشود.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.