مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۵ درصد سطح خراسان رضوی حادثه خیز است، گفت: همدلی همه مسؤولان و همراهی نهادها و دغدغه‌مندان می تواند به گسترش فرهنگ ایمنی پایدار با ارتقای سطح تاب‌آوری جامعه منجر شود.

۶۵ درصد سطح خراسان رضوی حادثه‌خیز است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن نجات در دیدار با دکتر سیدمجتبی احمدی، مدیرعامل و معاونان امداد و نجات، آموزش و جوانان و هلال احمر خراسان رضوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، اظهار کرد: نگاه استاندار فعلی جناب دکتر معتمدیان، عملیات محور و بلندمدت است و از این فرصت باید برای افزایش سطح تاب‌آوری عمومی بهره برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد سطح استان حادثه‌خیز است، گفت: تقریبا همه مخاطرات اصلی کشور را در خراسان رضوی شاهد بودیم که در این راستا برای گسترش فرهنگ عمومی و آگاهی و آمادگی در این عرصه می‌بایست اهتمام داشت.

وی با بیان اینکه باید با بهینه‌سازی تعامل میان دستگاه‌های درگیر در مخاطران و بحران‌ها در پی تقویت آمادگی خودمان باشیم، اعلام کرد: سفرهای شهرستانی را با مسئولان مدیریت بحران در مناطق مختلف خراسان رضوی پیش‌بینی کرده و مانورهای ساعت صفر را در نقاط مختلف برنامه‌ریزی کرده و برای ارزیابی شرایط اجرایی می‌کنیم.

نجات بیان کرد: حضور هلال احمر در سوانح مختلف خراسان رضوی به‌خصوص در سال‌های اخیر مبتنی بر دانایی بوده است و ما ناگزیر از تعمیم این نگرش در این عرصه هستیم و هلال احمر هم زحمات زیادی در این عرصه متحمل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: ضرورت تعامل بیشتر بین بخشی و توجه به حوزه آموزش در عرصه‌های امدادی در خراسان رضوی بسیار جدی و حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: مدیریت کیفیت جامع را در فرآیند مدیریت بحران در خراسان رضوی می‌بایست مدنظر داشته و پیگیری کنیم.

به گفته نجات، لزوم تقویت ارتباط رادیویی و بیسیم با همراهی هلال احمر و سایر نهادهای مرتبط محسوس است است، ضمن اینکه مانورهای امدادی و جلسات هماهنگی به خصوص در شهرستان‌ها باید جدی گرفته شده و اجرایی شود.

همچنین مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: بحران در کشور ما خیلی اوقات صرفا با نگاه لجستیکی همراه بوده و مدیریت بحران بانگاه اشباع همراه شده و نیازمند فرهنگسازی است از سال ۸۳ که اولین قانون مدیریت بحران کشور به تصویب رسیده تاکنون همچنان رویکرد کاملی در این عرصه وجود ندارد در عین حال اینکه بسیج فعلی اگر شرایط جنگی در کشور ایجاد نمی‌شد شاید بیشتر جنبه بسیج ملی آمادگی در شرایط سخت را می‌یافت.

به گفته سیدمجتبی احمدی، توجه به مدیریت ریسک در کشور ما جدی است و شهرداری‌ها نقش مؤثری در هنگامه حوادث دارند که خوشبختانه در تهران و مشهد اتفاقات خوبی در این عرصه افتاده است.

وی با اشاره به تأثیر طرح دوام و برنامه‌ریزان آن مانند مهندس اکبری در دوره‌های پیش، گفت: تجربه‌های مؤثر امدادرسانی در حوادث و در شهرهای بزرگ می‌بایست مورد توجه و تدوین قرار گیرد.

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی افزود: مدیریت بحران در کشور نیازمند سازمان مدیریت بحران مقتدر و دارای جایگاه فراسازمانی است چرا که نزدیک کردن نهادها به خصوص در بحران‌ها ضرورت دارد.

احمدی افزود: طبق ارزیابی ژاپنی‌ها درباره حوادث در ایران که بعد از زلزله بم منتشر شد از آنجا که خیلی از حوادث در کشور ما هر ۱۰ سال اتفاق می افتد ما فرصت فراموشی زیادی داریم که این نسیان و غفلت خطرناک است.

وی یادآوری کرد: با توجه به تجربیات ارزشمند آقای نجات در هلال احمر و حسن اعتماد استاندار این انتصاب امیدوار کننده است و موضوعات مدنظر می‌تواند با پیگیری ایشان به نتایج مغتنمی برسد.

مدیرعامل هلال احمرخراسان رضوی خاطرنشان کرد:در مانورها نیازمند دانش اولیه و سپس بررسی فرآیندها هستیم تا با عدم حضور یک نفر کل فرآیند مدیریت ریسک و مخاطرات در مدیریت بحران لطمه نبیند.

احمدی با اشاره به ضرورت ارتباط بیشتر با جوامع علمی و متخصصان تأکید کرد: دانش در خدمت مدیریت بحران باید قرار بگیرد تا شاهد اقدامات عالمانه در میدان عمل در حوادث باشیم.

گفتنی است؛ با تکریم حجت اله شایانفر، حکم انتصاب محسن نجات، مدیرعامل سابق هلال احمر خراسان شمالی به‌عنوان مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان رضوی از پنجم بهمن ماه جاری به امضای استاندار رسید.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.