مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی، تهدیدی برای امنیت غذایی است چرا که پیش‌نیاز تولید، زمین حاصلخیز است و جایگزینی هم ندارد، به همین منظور تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز منطقه به کار گرفته‌ایم.

ساخت و سازهای غیر مجاز تهدیدی برای امنیت غذایی در کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، محمد شجعی عنوان کرد: یکی از مهمترین معضلات و مشکلاتی که در حال حاضر در بخش کشاورزی با آن مواجهیم ساخت‌ وسازهای غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

شجعی اظهار کرد: گسترش شهر کاشمر و اتصال آن به روستاها افزایش قیمت زمین‌های کشاورزی را به دنبال داشته است و همین افزایش قیمت زمین‌های کشاورزی، باعث شده که کشاورزان و یا مالکان زمین‌ها، به منظور سود اقتصادی بیشتر، به فکر فروش اراضی خود باشند و دلالان نیز از این فرصت استفاده کرده و زمین‌ها را می‌خرند و با یک حصارکشی اولیه زمین را به چندین برابر قیمت اولیه می‌فروشند.

وی ادامه داد: شهرستان کاشمر دومین یا سومین شهر استان است که تغییر کاربری‌ها در آن پررنگتر شده و این ساخت و سازهای غیر مجاز به یک معضل جدی تبدیل شده است به طوری که بیشترین ساخت‌ و سازهای غیر مجاز در منطقه حاشیه شهر و مناطقی است که شهر به روستا متصل شده است؛ همچنین ارزش افزوده‌ای که زمین‌های کشاورزی داشته باعث شده زمین‌ها خرد شده و این امر کشاورزی را از حالت اقتصادی به سمت کشاورزی معیشتی سوق داده و در نتیجه بهره‌وری را پایین می‌آورد.

از اوایل سال جاری عملا ساخت‌ و سازهای غیر مجاز نسبت به قبل کمتر شده است

شجعی تأکید کرد: با توجه به افزایش نظارت و کنترل اراضی از سوی جهاد کشاورزی، از اوایل جاری عملا ساخت‌ و سازهای غیر مجاز نسبت به قبل کمتر شده است و مبنا را بر این گذاشته‌ایم که پیشگیری بهتر از وقوع جرم است بنا بر این در زمینه ساخت‌ و سازهای غیر مجاز در همان مراحل اولیه تذکرات لازم را می‌دهیم تا فرد قبل از اینکه زیاد هزینه کند جلو این ساخت‌ و سازهای غیر مجاز گرفته شود و فرد کمتر متضرر شود.

وی همچنین افزود: تصویب قانون جدید که بر اساس آن کلیه امتیازات شرکت‌های خدمت‌رسانی شامل آب، برق، تلفن و گاز در صورتی واگذار می‌شود که فرد تأییدیه جهاد کشاورزی را هم گرفته باشد و گرفتن این امتیازها در ساخت و سازهای خارج از محدوده‌ شهرها و یا خارج از محدوده طرح هادی روستاها بدون تأییدیه جهاد کشاورزی امکان‌پذیر نیست نیز تأثیر چشمگیری در کاهش ساخت‌ و سازهای غیر مجاز داشته است.

وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی است و تغییر کاربری اراضی کشاورزی تولید را با مشکل مواجه می‌کند چرا که مهمترین عامل تولید، زمین حاصلخیز است و هیچ جایگزینی هم ندارد و برای اینکه این زمین‌های حاصلخیز را از دست ندهیم در مقابل هر گونه ساخت‌ و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی می‌ایستیم و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

شجعی توضیح داد: در رابطه با ساخت‌ و سازهای غیر مجاز، قبل از اینکه دیواری کشیده شده و یا تأسیساتی در داخل بنا نصب شود، بنا بر تبصره یک ماده ۱۰، جهاد کشاورزی به عنوان ضابط قضایی وارد عمل شده و جلو این ساخت‌ و سازها را می‌گیرد اما در رابطه با ساخت‌ و سازهای غیر مجازی که تکمیل شده‌اند این موارد بر عهده جهاد کشاورزی نیست و موضوع حقوقی می‌شود و برای آن پرونده‌ای تشکیل شده و این پرونده به دادگستری ارجاع داده می‌شود و قاضی برای آن حکم صادر می‌کند.

وی اظهار کرد: بعضی از ساخت‌ و سازها چون مشمول مرور زمان شده‌اند بنا بر تشخیص مرجع قضایی رأی بر تبرئه آن داده می‌شود و این ممکن است این سوء تفاهم را در بین مردم ایجاد کند که چرا با ساخت‌ و سازهایی که در مراحل اولیه است برخورد شده و تخریب می‌شود اما با ساختمان‌هایی که از قبل تکمیل شده‌اند برخوردی نمی‌شود و پاسخی که برای این ابهامات داریم این است که در زمینه ساختمانهای غیر مجازی که بنا به هر دلیلی از قبل تکمیل شده‌اند قضیه مربوط به تشخیص مراجع قضایی است و آنچه به جهاد کشاورزی مربوط است جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیر مجاز در مراحل اولیه است.

وی ادامه داد: چنانچه با موردی از ساخت‌ و سازهای غیر مجاز برخورد کنیم ابتدا به صورت شفاهی به فرد خاطی تذکر داده می‌شود و در صورت عدم توجه به صورت کتبی تذکر داده شده و بعد اگر ساخت‌ و ساز را متوقف نکرد جهاد کشاورزی به عنوان ضابط قضایی اقدام به قلع و قمع ساخت‌ و سازها می‌کند.

در کاشمر ۳۰ درصد مردم به صورت مستقیم و ۸۰ درصد نیز به صورت غیر مستقیم از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: در شهرستان کاشمر ۳۰ درصد مردم به صورت مستقیم به کشاورزی مشغول هستند و ۸۰ درصد مردم نیز به صورت غیر مستقیم از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند و می‌توان گفت شغل عمده مردم شهرستان کشاورزی است بنا بر این هر عاملی که کشاورزی منطقه را تهدید کند صد در صد تأثیرات منفی بر اشتغال مردم منطقه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: با تعاملات و همکاری‌هایی که با دادگستری، دادستان و نماینده داشته‌ایم و طبق بازدیدهای میدانی که از منطقه به عمل آمده تمام سعی و تلاش ما این است که بتوانیم به نحو درست وظایفمان را انجام دهیم تا در آینده در زمینه زمین و زمین حاصلخیز که پیش‌ نیاز تولید و به خصوص تولید کالاهای اساسی از جمله گندم و جو است در منطقه با مشکل مواجه نشویم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.