در نخستین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، «رمانتیسم عماد و طوبی» و «بی همه چیز» به نمایش درخواهند آمد.

افتتاح «فجر ۳۹»؛ از یک کمدی خوش آب‌ورنگ تا صف طویل ستاره‌های سینما در یک فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از امروز ۱۲ بهمن ماه کار خود را آغاز می‌کند، مهمترین رویداد سینمایی سال که همواره مورد توجه و علاقه اهالی سینما و مخاطبان بوده و هست و در حالی  آخرین سال از دهه سوم عمر خود را به پایان می‌برد که بی‌شک متفاوت‌ترین سال آن هم خواهد بود.

شرایط حاکم بر جامعه و شیوع کرونا این جشنواره را با تجربه طولانی‌اش در میدان تازه‌ای از آزمون و خطا قرار داده و باید منتظر ماند و دید فستیوالی که همیشه یکی از پرحاشیه ترین رویدادهای سینمایی بوده و هرسال با گلایه‌ها و دلخوری عده‌ای و رضایت خاطر عده‌ای دیگر به پایان رسیده امسال چه داستان‌هایی را رقم خواهد زد.   

نگاهی کوتاه به روند حضور و انتخاب فیلم‌ها در جشنواره

سی و نهمین جشنواره فجر با ثبت نام ۱۱۰ اثر متقاضی در این دوره کار خود را کلید زد که از این تعداد تنها فیلم‌هایی که منطبق بر آئین‌نامه و مقررات جشنواره بودند برای ورود به مرحله بعدی انتخاب شدند که از مجموع آثار تنها ۶۲ فیلم برای رقابت با یکدیگر به جشنواره راه پیدا کردند و در گام بعد و با حذف هیئت انتخاب و داوری هفت تن از اهالی سینما در نهایت از مجموع این ۶۲ فیلم، ۱۶ فیلم واجد شرایط حضور در بخش مسابقه و نمایش شدند؛ این درحالی است که همه این ۱۶ فیلم در بخش یا بخش هایی کاندیدای سیمرغ هستند.

برج میلاد که سال‌ها نام کاخ رسانه در ایام جشنواره را با خود به همراه داشته امسال پس از وقفه‌ای سه ساله باز میزبان اهالی رسانه خواهد بود و در کنار آن نیز پردیس ملت جمعی دیگر از اهالی مطبوعات، رسانه و منتقدان را با خود همراه خواهد داشت و هر دوی این مجموعه‌ها طی روز با نمایش دو فیلم به کار خود ادامه خواهند داد. همچنین جلسات نقد و بررسی و پرسش و پاسخ اهالی رسانه‌ها با عوامل فیلم‌ها با پایان نمایش آثار به ترتیب در ساعت‌های ۱۶ و ۲۰ در برج میلاد برگزار خواهد شد.


آغازی بدون افتتاحیه

شکسته شدن سنت برپایی هرساله افتتاحیه جشنواره به امسال و شیوع کرونا بازنمی گردد. سال گذشته طبق تصمیم داروغه زاده، دبیر وقت جشنواره مراسم افتتاحیه برگزار نشد و امسال بار دیگر برای هرچه کمتر کردن گردهمایی‌ها، این سنت همیشگی مجدداً حذف شده است.

روز نخست؛ از یک کمدی خوش آب و رنگ تا صف طویل ستاره‌های سینما در یک فیلم

«رمانتیسم عماد و طوبی» اولین فیلمی است که چراغ جشنواره سی و نهم را روشن خواهد کرد. فیلمی که چهره اولش قطعاً علی انصاریان است. فوتبالیست قدیمی که چند سالی است به جرگه بازیگران سینما و تلویزیون پیوسته، اما به دلیل درگیری با بیماری کرونا جایش امروز در کنار عوامل فیلم در سالن نمایش خالی است.

این فیلم دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده پس از «ایتالیا ایتالیا» است. فضای هر دو فیلم نزدیک بهم و رنگ و بویی فانتزی و کمدی دارد. نقطه اشتراک هردو اثر صباغ زاده فیلمنامه اقتباسی آن است. «ایتالیا ایتالیا» از داستان کوتاه «یک موضوع موقت» اثر جومپا لاهیری، نویسنده مشهور هندی‌تبار اقتباس شده بود و فیلم جدیدش یعنی «رمانتیسم عماد و طوبی» نیز اقتباسی آزاد از کتابی نوشته آلن دوباتن است که توسط کاوه صباغ زاده به نگارش درآمده است. 

صباغ زاده از نخستین تجربه سینمایی‌اش یعنی «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره فجر و جشن منتقدین و البته جشنواره‌های خارجی تجربه خوبی دارد و مورد تحسین قرار گرفته است. باید دید او با عماد و طوبی چطور دل داوران و مخاطبانش را به دست خواهد آورد.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.

حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی‌عباس‌ میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام ولی‌پور از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

آیا «بی همه چیز» تجربه موفق «سد معبر» را تکرار می‌کند؟

سانس دوم امروز با «بی همه چیز» محسن قرایی آغاز خواهد شد. محسن قرایی را با «خسته نباشید» و البته فیلم موفق «سد معبر» می‌شناسیم و نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی را هم برعهده داشته است. او امسال باز هم با دست پر بازگشته و قریحه فیلمسازیش و فهرست بازیگران این فیلم خبر از یک اثر کنجکاوی‌برانگیز و قابل تامل می‌دهد.

این فیلم از جمله تولیدات پربازیگر و با لوکیشن‌های متعدد امسال سینماست که در تهران، کُندر و گرمسار جلوی دوربین رفته و فیلمنامه آن توسط محسن قرایی و محمد داودی به نگارش درآمده و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم است.

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رویا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی و محمدمهدی بخشی بازیگرانی هستند که در «بی همه چیز» نقش آفرینی خواهند کرد.

روز نخست جشنواره با نمایش این دو فیلم به کار خود پایان می دهد و به نظر می‌رسد با توجه به لیست فیلم‌های حاضر در این دوره تماشای آثار خوب و باکیفیت بیش از سایر دوره‌ها نمود داشته باشد و کمتر شاهد فیلم‌های ضعیف باشیم، گرچه نمی‌توان از فیلم‌های شایسته و قابل قبولی که پشت درهای بسته باقی ماندند و نتوانستند به این دوره راه پیدا کنند، چشم پوشی کرد.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.