در میانه هیاهوهای سیاسی و رسانه‌ای که به دور از فضای علمی و پزشکی در ماجرای واردات واکسن کرونا از برخی کشورها به راه افتاد، می‌خواستیم به سراغ فردی برویم که نسبت به این موضوع اطلاع کامل و دقیقی داشته باشد و بر اساس گزاره‌های علمی از حقایق ماجرا بگوید.

هیچ‌کس داده‌های فایزر را ندیده است

مدرک پسادکترای بیولوژی از یک دانشگاه معتبر خارجی، عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ و فرهنگستان علوم پزشکی و سخنرانی و ارائه علمی در چند جلسه تخصصی مرتبط با موضوع کرونا، دلایلی بود که نشان می‌داد فرد مورد نظر خودمان را پیدا کرده‌ایم. با هماهنگی‌های انجام شده، هرچند گفت‌وگوی مفصلی با او انجام شد و پرسش‌های ما را با خوشرویی پاسخ داد، اما در پایان اجازه انتشار نام خود را نداد. او می‌گفت دوستان دیگر متخصص در فضای روشنگری و رسانه‌ای موضوع را تبیین می‌کنند و من می‌خواهم به تبیین در فضای نخبگان بپردازم. هرچند گفتن نام او می‌توانست به انتشار این گفت‌وگو کمک کند اما اصول اخلاقی و حرفه‌ای اجازه انتشار نام او را به ما نداد؛ حال باید دید چه فضایی پیرامون این موضوع ایجاد شده است که برخی با وجود آنکه از پشت پرده‌های خارج از فضای تخصصی واکسن کرونا به خوبی خبردار هستند، اما تمایلی به مطرح شدن نام خود ندارند.

آقای دکتر! مخالفت‌ها با واکسن‌هایی مانند فایزر در حالی است که ما می‌بینیم به‌طور مثال در سرزمین‌های اشغالی به صورت گسترده در حال استفاده است. منطق این مخالفت‌ها چیست؟

ببینید نتانیاهو رفت پیش رئیس فایزر - که یهودی است و بسیار به اسرائیل ارادت دارد - او گفت من در هر شرایطی این بسته را از فایزر می‌خواهم و رئیس فایزر هم در پاسخ اصطلاحاً گفت: اگر به هر کسی این واکسن را ندهم اما به تو خواهم داد. شما می‌دانید الان بیشترین واکسیناسیون در دنیا در اسرائیل انجام شده؛ یعنی ۲۰درصد جمعیت خود را تا همین چند روز پیش واکسینه کرده است. تقریباً تمام افراد ۶۰ سال به بالا در اسرائیل واکسیناسیونشان تمام شده است. نتانیاهو این کار را انجام داده ولی او از یک نفر که عشق و علاقه و امید و همه چیزش اسرائیل بوده، واکسن را گرفته است؛ حالا ما هم بخواهیم برویم از فایزر واکسن بگیریم چنین حالتی را برای او داریم؟!

آیا در داخل و یا خارج یا از میان این آقایانی که نامه داده‌اند، کسی هست بداند این ویال واکسن (vvm) را که به شما دادند بتوانید تشخیص دهید MRN دیگری در آن هست یا نه؟ افرادی هستند که هیچ اطلاعاتی ندارند ولی می‌آیند از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند که بله الان همه واکسن می‌زنند و اگر ما واکسن نزنیم کادر درمانمان می‌میرند، مردم می‌میرند و بچه‌ها می‌میرند! حالا شما بروید و به آن‌ها بگویید من یک واکسن آوردم و شما فقط به من بگویید ادجوانت‌های (ترکیبات شیمیایی یا بیولوژیک که سبب تحریک غیراختصاصی سیستم ایمنی می‌شوند) این واکسن چیست؟ و یا آن RNA یا DNA را به من بگویید sequence چه چیزی است؟ آیا این آقایان می‌توانند جواب و تشخیص دهند و آیا اصلاً اطلاعاتی از این موضوعات دارند؟ آیا ما امکاناتی در کشور داریم که این را آزمایش کنیم؟ شما که نامه می‌نویسید، اگر چنین امکانی را داریم دست‌کم آدمی که می‌تواند این کار را انجام دهد به من نشان دهید.

این‌ها شرکت‌های جهانی و شناخته‌شده هستند؛ می‌توانیم با توجه به اعتبار و شناخته شدنشان به آن‌ها اعتماد کنیم.

شرکت مدرنا در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده، بقیه شرکت‌ها مثل فایزر، مرک (Merck) و جانسون، شرکت‌های ۸۰-۷۰ ساله هستند و سابقه‌های طولانی دارند. آیا می‌دانید شرکت مدرنا بخشی از وزرات دفاع آمریکاست؟ ظاهرشان شرکت خصوصی است ولی این شرکت برای وزارت دفاع است. من از ۱۰ سال پیش این موضوعات را می‌گویم؛ خسته شدم از بس گفتم ما باید در این موضوعات ورود کنیم و جنگ بعدی ما جنگ تانک و اسلحه و موشک نیست؛ جنگ این است که اگر یک بیماری در کشور منتشر کنند، نه حالت آفندی داریم و نه پدافندی؛ هیچ‌کدام را بلد نیستیم. وزارت دفاع ما بیش از همه مقصر است، وزارت دفاع ما باید جلوتر از همه در تشخیص این موضوع باشد.

کرونا تمام می‌شود ولی من همین الان به شما اطلاع می‌دهم چهار سال دیگر مثل همین بیماری و خیلی پیچیده‌تر می‌آید و کشورهایی که آماده هستند همان اول می‌توانند جلو آن را بگیرند و کشورهایی مثل ما که آینده‌نگری ندارند، دوباره به‌شدت با آن بیماری درگیر می‌شوند.

این یک مسئله تخصصی و علمی است که باید جامعه پزشکی و علمی به نتیجه برسد. چرا عده‌ای به دنبال فضاسازی و تشویش علیه منع ورود واکسن از دو کشور خاص هستند؟ به نظرتان ما باید وارد یک فضای مطالبه‌گری و روشنگری در این موضوع شویم؟

من ۱۲ سال در اروپا و آمریکا درس خواندم و این‌ها را از خودشان یاد گرفتم. این رسالت شما در ایجاد یک فضای مطالبه رسالت بسیار بزرگی است. رهبر انقلاب این مسئله را ابتدا در سطح نخبگانی مطرح کردند و به دولت گفتند، ولی گوش نکردند. رهبر انقلاب دیدند اگر در این زمینه مقداری دیر اقدام کنند، این‌ها واکسن را می‌آوردند و شروع به تزریق می‌کنند. زمانی مثلاً دارویی برای یک مریضی در ایران است که ۲هزار نفر یا ۵هزار نفر این بیماری را دارند، حالا این دارو اگر غلط هم باشد عواقب آن برای همان ۵هزار بیمار است که آن را مصرف کرده‌اند، ولی زمانی واکسنی است که می‌خواهیم بیاوریم و به تمام افراد تزریق کنیم؛ بنابراین اگر کوچک‌ترین عواقبی داشته باشد، خیلی‌ها مقصر شناخته می‌شوند. مطمئن باشید واردکننده این واکسن، آن روزی که شما بخواهید بازخواست کنید مثل خیلی‌ها آن طرف آب است و به ما می‌خندد! حالا چه کسانی از این مسئله حساسیت نسبت به ورود واکسن ناراحت شدند؟ همان کسانی که از این موضوع منفعت داشتند. آیا شما می‌دانید واردات این واکسن چه سود تریلیاردی دارد؟ آن‌ها مسلماً ناراحت هستند و یک عده هم بدون اطلاع وارد این جریان رسانه‌ای شده‌اند.

یعنی اقداماتی مانند نامه‌ای که منتشر شد را نیز در این پازل تعریف می‌کنید؟

نه، من این را نمی‌گویم. ممکن است این‌ها همفکر نباشند، ولی هم هدف هستند؛ یعنی واردات واکسن عده‌ای را در این کشور میلیاردر می‌کرده، حالا آن‌ها در این کار مانده‌اند. یک عده هم آن‌هایی هستند که با رهبری زاویه دارند و اگر رهبری بگویند روز است آن‌ها می‌گویند نه شب است و اگر بگویند الان شب است، می‌گویند نه روز است. اصلاً کاری به این ندارند که ایشان درست می‌گویند یا غلط؛ آن‌ها برنامه‌شان جداست. آن‌ها الان به هر صورت در این مسئله هم هدف هستند، یعنی همه این‌ها در یک ماشین سوار شده‌اند. در این میان مافیای دارو و به صورت کلی مافیای بهداشت هم هستند؛ شما بدانید مافیای سلامت در کشور ما خیلی پیچیده است. 

شما در این موضوع چند گروه را ترسیم کردید؛ بیشتر برایمان توضیح دهید تا مسئله روشن شود.

من می‌گویم منشأ این صحبت‌ها چند گروه هستند. یک گروه واردکننده‌ها؛ آن‌ها کاری ندارند چه چیزی وارد می‌کنند، بلکه دنبال منفعت خودشان هستند. برای آن‌ها مهم نیست چه کسی گفته است؛ آن‌ها حتی اگر نتوانند قانونی وارد کنند، به صورت قاچاق وارد می‌کنند. ولی اگر بتوانند به صورت قانونی وارد کنند به سودهای بیشتری می‌رسند. یک گروه هم عالم هستند ولی علم را ناقص می‌دانند، بنابراین می‌گویند این واکسن را همه جا دارند می‌زنند و ما هم باید واکسن را بزنیم. چند روز پیش در جلسه‌ای که داشتم دو نفر از استادان دانشگاه آمدند، وقتی کارهای ریز و دقیق را ارائه دادم آن‌هاگفتند آقای دکتر همه چیزهایی که شما می‌گویید درست است ولی چون آمریکا این واکسن را می‌زند ما هم باید بزنیم!

گروه سوم آن‌هایی هستند که با نظام زاویه دارند، آن‌ها هر کاری نظام انجام بدهد می‌گویند خوب نیست. یک گروه هستند با رهبری زاویه دارند، بنابراین هر چیزی رهبری بگویند می‌گویند نه. این‌ها الان همه به اصطلاح در یک تاکسی سوار هستند.

ما اطلاع داریم در فضای تخصصی و نخبگانی به مطرح کردن این مباحث می‌پردازید و برای روشن شدن موضوع تلاش دارید. بازخوردها و موضوعاتی که مطرح می‌شود چیست؟

من برای کسی که می‌گوید این کاره هستم وقتی دلیل آورده‌ام؛ گفت بله. حدود یک ساعت صحبت کردم، در آن یک ساعت کار دقیقی که برای آن چهار شبانه روز بی‌خوابی کشیده بودم همه را گفتم، او هیچ زاویه‌ای نیز با نظام ندارد و تنها یک محقق است؛ به من گفت: آقای دکتر این صحبت‌های شما همه درست است ولی چون آمریکا واکسن را می‌زند ما هم باید بزنیم.

یک گروهی در ایران توطئه را توهم می‌دانند، نظام سلطه را توهم می‌دانند. من می‌گویم اگر آن چیزی که فایزر به اسرائیل می‌فرستد با چیزی که برای ایران می‌فرستد با هم فرق کند شما که استاد دانشگاه هستید می‌توانید تشخیص بدهید در این واکسن چه چیزی هست؟ او گفت: نه؛ گفتم: پس ما با چه اعتمادی برویم وارد کنیم؟ او در پاسخ می‌گوید: ببخشید آقای دکتر شما توهم هم دارید! این شخص بدی نیست، فکر نکنید شخص بدی است ولی احساس می‌کند این توهم است. همین آقا و همین خانمی که این حرف‌ها را می‌گویند باید واکسن فایزر را بزنند و بعد دو سال کبدشان سمی شود و بعد باور کنند بله چنین چیزی است.

ما خیلی چیزها را نمی‌دانیم. هیچ‌کس داده‌های فایزر را ندیده است؛ این چیزی که به FDA )یک گواهی‌نامه بین‌المللی است که از طریق سازمان غذای و داروی آمریکا برای تولیدکنندگان محصولات غذایی، دارویی و پزشکی سرتاسر جهان صادر می‌شود) دادند را من دارم، شاید تنها کسی در ایران باشم که این اطلاعات را دارم، حتی خلاصه مذاکرات را هم دارم که چند رأی دادند و چند رأی مثبت و چند رأی منفی و ممتنع داشته است. گاه بچه‌های علمی‌مان آدم‌های بدی نیستند ولی آن بصیرت لازم را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.