معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با احداث مسیر ۶ کیلومتری امتداد شرقی بولوار مصلی تا بولوار حر بار ترافیکی بلوار حر، تقاطع عباس‌پور و شهرک مصطفی خمینی(ره) گشایش خواهد شد و مسیر مستقیم دیگری برای تشرف زائران به حرم مطهر رضوی از صد متری و جاده سرخس فراهم خواهد کرد.

ایجاد مسیر مستقیم به حرم رضوی از بلوار صد متری مشهد و جاده سرخس

به گزارش قدس آنلاین، خلیل‌الله کاظمی امروز در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی احداث مسیر امتداد شرقی بلوار مصلی تا بلوار حر و احداث پل غیر همسطح امتداد شرقی بلوار مصلی با ریل راه‌آهن اظهار کرد: تصمیم به اجرای این فرایند در ۸ ماه گذشته کلید خورد. در این مدت مجوزات قانونی برای قرارگرفتن در طرح تفصیلی، کمیسیون ماده ۵ و مصوبات قانونی آن انجام شد. هماهنگی و تعامل مثبتی با مالکین این فضا از جمله آستان قدس رضوی، قند شیرین، چین‌چین و بخش خصوصی شکل گرفت. در این مدت مناقصه طرح انجام و نقشه‌های آن نیز انتخاب شد. اگر پیگیری‌های شخص شهردار وجود نداشت، پیش‌بینی دو تا سه ساله‌ای برای تثبیت این موضوع داشتیم.

وی در خصوص ویژگی‌های این محور خاطرنشان کرد: با احداث این محور مسیر مستقیمی از بلوار مصلی به حرم مطهر رضوی ایجاد خواهد شد. تنها محوری که مسیر مستقیمی به حرم رضوی دارد بلوار امام رضا(ع) است که اکثر زائران از آن بلوار به حرم مطهر مشرف می‌شوند. با احداث این تقاطع که در اردیبهشت یا خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید مسیر مستقیمی از صدمتری و جاده سرخس برای تشرف زائران به حرم مطهر خواهیم داشت.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: طول این محور حدود ۶ کیلومتر و عرض آن ۴.۵ متر است. در این مسیر، یک باند فضای سبز به عرض ۳.۵ متر و یک باند مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ۴ متری در نظر گرفتیم که در همین پروژه عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد.  

کاظمی افزود: پیش از این که این پروژه را کلنگ‌زنی کنیم همکاران در این نقطه حدود دو کیلومتر ریل راه‌آهن را جابه‌جا کردند. به دلیل اینکه امکان جابجایی سیستم فشار قوی وجود ندارد، مجبور بودیم ریل راه‌آهن را جابه‌جا کنیم تا زیرگذر پل را از یک قسمت جابه‌جا شده عبور دهیم. یک پروسه زمانی دو ماهه برای جابه‌جایی ریل راه‌آهن تعریف کردیم که در اوایل اسفند ماه انجام خواهد شد تا در تعطیلات نوروزی مشکلاتی برای جابه‌جایی مسافران نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در همین نقطه به دلیل تقاطعی که با ریل راه‌آهن داریم، زیرگذری به طول ۷۰۰ متر احداث خواهیم کرد. این نقطه تا بلوار حر حدود ۳.۵ کیلومتر طول دارد. برآورد ما برای انجام این مسیر تا بلوار مصلی ۷۲ میلیارد و احداث زیرگذر ۶۲ میلیارد است که مجموعا حدود ۱۵۰ میلیارد تومان با شرکت بتن ماشین آستان قدس رضوی قرارداد منعقد کرده‌ایم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: همچنین یک دسترسی برای جاده محمدآباد در نظر گرفته‌ایم. در انتهای جاده محمدآباد که مجموعه هوانیروز را داریم، علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده نتوانستیم آن محور را تعریض‌تر کنیم. همشهریان ما در شهرک مصطفی خمینی به دلیل عرض کم معبر ناراضی بودند. اتصالی که از نقطه به جاده محمدآباد انجام خواهد شد ۴۵۰ متر طول دارد و جاده محمدآباد را هم به بلوار مصلی متصل کرده و ترافیک را در شهرک مصطفی خمینی کاهش خواهد داد.

کاظمی یادآور شد: در این مجموعه نزدیک به ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ خانوار در دو شهرک پانیذ و شیرین ساکن هستند. متاسفانه به دلیل عدم دسترسی شهروندان این دو شهرک فقط از یک معبر ۲.۵ متری از زیر ریل‌ راه‌آهن تردد دارند. با انجام این پروژه دسترسی شهروندان شهرک پانیذ و شیرین به محور بلوار مصلی نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: دو شهرک شهید رجایی و شهید باهنر بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند. همچنین  زائران شهرستان سرخس از آن جاده وارد مشهد می‌شوند. با احداث این پروژه بار ترافیکی بلوار حر و تقاطع عباس‌پور به این محور منتقل خواهد شد. و گشایش ترافیکی قابل توجهی در بلوار حر خواهیم داشت.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد عنوان کرد: همچنین میان شهرک شهید رجایی و شهید باهنر ۳۸ هتکار زمین را تملک کرده‌ایم که دپوی خط ۴ قطار شهری،  پایانه مسافربری شرق مشهد، سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی مشهد در آن منطقه قرار دارد. امیدوارم در یک برنامه‌ریزی ۸ ماهه این دو پروژه را به پایان برسانیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.