رئیس کمیته امنیت مجلس گفت: به نظر می رسد اظهارات مکرون بازی جدیدی است که اروپایی ها شروع کرده اند از این رو وزارت خارجه باید مقتدرانه مانع باج خواهی و زیاده خواهی طرفین برجام باشد.

وزارت خارجه مانع از باج خواهی پاریس و ریاض در برجام شود

قدس آنلاین: ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده پیش از بازگشت آمریکا به برجام ایران باید حسن نیت خود را ثابت کند، گفت: آن طرفی که باید حسن نیت خود را ثابت کند و اعتماد از دست رفته را به کشور ایران برگرداند کند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند، دنیا شاهد و ناظر بوده و می‌دانند چه کسی پایبند بود و چه کسانی عهدشکن بوده و نقض پیمان کرده‌اند.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: ایران اسلامی بر اساس مبانی دینی و اعتقادی که بر سیاست داخلی و خارجیش حاکم است اساسا پیمان شکنی و عهد شکنی را نمی‌پذیرد و همیشه از این اتهام منزه بوده است، ما به دنیا درس وفاداری به پیمان‌ها را داده‌ایم در حالی که بسیاری از متون توافقات را قبول نداشتیم و برای منافع ملی سودمند نمی‌دانستیم اما چون نظام اسلامی متعهد است و در اصول ما نقض عهد پذیرفته نیست از این رو تا آخرین لحظه بر تعهدات ایستاده‌ایم.

وی ادامه داد: آنچه در  میدان عمل شاهد بودیم این بود که آمریکا و اروپا به عهد خود وفا نکردند، تکلیف اروپایی‌ها مشخص است، معمولا از کدخدای خود یعنی آمریکا اذن می‌گیرند که به طور طبیعی چنین اختیاری به آنها داده نمی‌شود این در حالی است که ما اعتقاد داریم اگر سیاست‌های مستقلی پیش می‌گرفتند به این شرایط نمی‌افتادند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در جایگاهی نیست که برای ایران و نظام سیاسی اسلامی شروط و  شروط تعیین کند.

عزیزی در این باره که فرانسوی‌ها گفته‌اند باید عربستان در توافق برجام حضور پیدا کند، بیان کرد: عربستان محلی از اعراب ندارد و در جایگاهی نیست که در توافق برجام ورود کند، به نظر می رسد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نتوانسته‌اند هنوز از تحولات آمریکا و مشکلات حاکم بر اروپا درس درست بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه غربی‌ها اول مشکلات داخلی خود را حل کنند سپس برای سایر کشور ها خط و نشان بکشند، گفت: بهتر است آمریکا افتضاح سیاسی خود را جبران کنند و اگر قرار است کاری کند اعتماد از دست رفته مردم خود را احیا کنند.

رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی کشور مقتدرانه بر اصول و منافع ملی کشور ایستادگی کند و مانع هر گونه اظهارنظر های بی‌مورد شود، اگر قرار باشد کشور، ملت و دولتی خط و نشان بکشد یا شرط تعیین کند اول آنها نیستند بلکه ایران می‌تواند چنین کند چرا که با همه ضرر ها و مشکلات به تعهدات پایبند بوده است به نظر می‌رسد اظهارات مکرون بازی جدیدی است که اروپایی ها شروع کرده‌اند از این رو وزارت خارجه باید مقتدرانه مانع باج خواهی و زیاده خواهی طرفین برجام باشد.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.