۴۲ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گذشت، شاید به جرات بتوان گفت یکی از دستاوردهای بزرگ این انقلاب توجه به بخش مغفول معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از چند ثروت ملی بزرگ کشور بود.

بخش معدن و صنایع معدنی در آغاز دهه پنجم انقلاب چه کرد؟/۵میلیارد دلار سرمایه گذاری و ۸میلیارد دلار صادرات درسال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین این بخش که در چند سال اخیر توانسته نگاه‌های بیشتری را به لطف عنایت ویژه مقام معظم رهبری به بخش معدن به خود جلب کند به همان اندازه هم توسعه و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در آن مورد توجه قرار گرفته است و با این حال چشم‌انداز این بخش اقتصادی بسیار روشن‌تر از گذشته است. بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان لوکوموتیو و پیشران اقتصادی پیشرفتهای خوبی داشت آنقدر که ترامپ تحریم‌های ظالمانه خود را بعد از نفت متوجه این بخش بالنده اقتصادی کرد، این در حالی است که توسعه معادن و صنایع معدنی در برهه حساسی به سر می‌برد و تاثیر تحریم‌ها بر آن می‌تواند و می‌توانست به قیمت سال‌ها عقب‌ماندگی آن تمام شود اما تلاش مسئولین و مدیران شرکتها و کارخانجات عظیم صنایع معدنی با وفاق و همدلی توانستند تاثیر تحریم را در این حوزه به حداقل برسانند.

در این میان قدس‌آنلاین به سراغ خداداد غریب‌پور رئیس پیشین سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) به حکم اینکه دو سال سکان این سازمان توسعه‌ای را برعهده داشت رفت. او ۱۷ آذرماه امسال این سازمان را ترک کرد. 
در یک سال گذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی چه اقدامات شاخصی صورت گرفته است؟
تا زمان حضور من در ایمیدرو، طرح‌های خوبی مانند آلومینیوم جنوب، طرح‌های گندله‌سازی فولاد خراسان و کنسانتره مبارکه در معدن سنگان، طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس در کرمان را داشتیم که در مجموع ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی را شامل می‌شد. همچنین با اجرای طرح‌های احداث کارخانه‌های مختلف، تولید فولاد ایران به زودی به ۳۲ میلیون تن خواهد رسید، بالای ۷۰ هزار تن آلومینیوم وارد مدار تولید خواهد شد. با این توصیف، در کل تولید در بخش معدن به رغم شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه امریکا از جمله فولاد رشد خوبی داشته و راضی‌کننده است. در حوزه اکتشاف نیز شناسایی معادن و کانسارهای جدید نزدیک به ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور رسیده است و از این لحاظ اکتشافات تفصیلی دوران پررونقی داشت. در این مدت سرمایه صندوق بیمه فعالیتهای معدنی طبق برنامه افزایش یافت طوری که ارزش بیمه‌نامه‌های صندوق بیمه معدن،‌ امسال به ۱۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.
در این مدت که کشور بیشترین نیاز را به ارز داشت توجه خاصی به حوزه معدن و صنایع معدنی شد، در عمل این حوزه چقدر توانست به تامین ارز کشور کمک کند؟
خوشبختانه در سال ۹۸ بالای ۸ میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع  معدنی صادرات داشتیم و با یک مدل تولیدی-تجاری که در ایمیدرو طراحی شد، با وجود تحریم‌های متعدد ظالمانه و فلج‌کننده، صنایع مهم فولاد، آلومینیوم و مس نه مشکل تولید و فروش پیدا کردند نه تامین مواد اولیه و بخش معدن با حضور خوب شرکتها به نقطه قوت ما تبدیل شد به طوری که در سال ۹۸ فروش مس دو برابر شد و در فولاد نیز رشد صادرات را شاهد بودیم.
صنایع بزرگ و شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی با درک صحیحی از شرایط کشور به ایمیدرو کمک کردند، این همدلی چگونه شکل گرفت؟
ایمیدرو به عنوان متولی توسعه معادن و صنایع معدنی در کنار شرکتهای بزرگ بود به نحوی که شاهد افزایش سرمایه‌های خوبی در معادن چادرملو، گل گهر، شرکت ملی مس، هلدینگ توسعه معادن و فلزات بودیم. من معتقدم هدف مشترک توسعه، باعث همدلی و همزبانی و موفقیت شد و با نگاه ایمیدرو در کنار همت بلند مدیران شرکتها، بر توسعه متمرکز شدیم. 
در حقیقت بهترین نتیجه و دستاورد مدت مدیریت خود را همین وفاق و همدلی بین شرکتها و ایمیدرو می‌دانم. اتمام بیش از ۵ میلیارددلار پروژه بود، رسیدن اکتشافات به ۶۴۰ هزار کیلومتر مربع و افزایش عملکرد صندوق بیمه، طراحی و اجرای روش تجاری-تولیدی که باعث رشد صادرات و تولید در بخش‌های مختلف شد. همچنین با ارتباط خوبی که با دانشگاه‌های مختلف صنعتی کشور برقرار کردیم پروژه‌ها، نیازمحور شد و دانشگاه‌ها برای رفع نیاز صنایع پژوهش می‌کردند نه تحقیق برای تحقیق. در این رابطه ارتباط سیستماتیکی بین دانشگاه‌ها و صنایع شکل گرفت و دانشگاه‌ها با اشتیاق به سمت صنایع می‌آمدند که نیازهای صنعتی‌شان را رفع کنند. در کنار همه اینها در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی فعالیت خوبی را شروع کردیم اگرچه سرمایه مغفولی در کشور بود اما پیشرفتهای آغازینش خوب بود و به نحوی که راه‌اندازی بازارچه‌های محلی سنگ‌‎های قیمتی و نیمه‌قیمتی با راه‌اندازی بازارچه‌های مشهد، اصفهان و تهران و بعد از آن کرمان و قم نوید اتفاقات خوبی در این حوزه را می‌دهد.

در حوزه معدن به شرکتهای دانش‌بنیان چقدر در این مدت توجه شد؟
ما با راه‌اندازی جشنواره اینوماین ایده‌های منتخب را هدایت کردیم، ایمیدرو مرکز ایمینو را با هدف حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان تشکیل دادبه نحوی که حدود ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه کار می‌کنند. همچنین تشکیل مرکز انقلاب صنعتی چهارم و کافه معدن مجموعه اقدام‌هایی بود که در حوزه اقتصاد دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی شکل گرفت.
در احیای معادن کوچک اقداماتی انجام گرفته؟
در حوزه احیای معادن کوچک و متوسط در شرکت تهیه و تولید تشکیل شد که عملکرد خوبی در این حوزه داشتند و البته کرونا بر این حوزه تا حدودی تاثیر گذاشت با یان حال اهداف این بخش محقق شد. 
کدام بخش آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت؟
معادن و صنایع معدنی ما در حوزه ساخت داخل و دانش فنی واقعا نیاز به کار دارد، از کنسانتره تا انتهای زنجیره تولید محصول فلزی اعم از مس، سرب و روی و ... باید به ساخت داخل و دانش فنی در حوزه اکتشاف و استخراج معادن و صنایع معدنی باید توجه بیشتری داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.