کرمان- استان کرمان مانند سایر شهرهای کشور در بهمن ماه ۵۷ شاهد وقایعی بود که شنیدن این خاطرات خالی از لطف نیست.

کرمان ۵۷ چگونه گذشت؟ خودداری کارمندان از همکاری با دولت بختیار

قدس آنلاین-گروه استان ها: بعد از اعلام خروج شاه از کشور مردم به پاخاسته کرمان که از اتفاقات خوش سیاسی آن روزها به هیجان آمده بودند، در اولین گام برای برچیدن نمادهای طاغوت، اقدام به سرنگون ساختن مجسمه‌های شاه و پدرش رضاشاه از میادین کرمان کردند و سه مجسمه محمدرضا پهلوی و رضاخان را از سر ستون‌های واقع در میادین ژاندارمری(شهدای نیروی انتظامی)، میدان باغ ملی(چهارراه ولی‌عصر) و چهار راه تهماسب‌آباد(سمّیه) بر چیدند و بر بلندی آن ستون‌ها پرچم الله‌اکبر نصب کردند.

داستان پائین کشیدن مجسمه ها  

در این رابطه محمد پارسا از نحوه پایین کشیدن یکی از مجسمه‌های شهر کرمان می‌گوید: «یک خاطره از پایین کشیدن مجسمه‌ رضاخان در میدان ژاندارمری(شهدای نیروی انتظامی) که روی ستونی بود به یاد دارم. جوان‌های پر جنب و جوش هر روز به یک سمت شهر می‌رفتند. یک روز تظاهرات را از باغ ملی به طرف میدان ژاندارمری بردند. ما همراه تظاهرات به سوی آن میدان رفتیم؛ در همان حال یک کامیون را از قبل آماده کرده بودند، وقتی جمعیت به میدان ژاندارمری رسید، سیم بکسل و  ابزارهای لازم را  آماده بود.

اول تعدادی از خانم‌ها که با جمعیت  بودند، می‌گفتند: تیر اندازی می‌کنند و می‌کشند فعلاً دست نگه دارید. ولی جوان‌ها توجهی به این حرف‌ها نداشتند، چند جوان پر شور از ستون بالا رفتند، از آن بالا شروع به الله‌اکبر گفتن کردند  و بعد هم سیم‌ها را به روی مجسمه انداخته و با کامیون کشیدند، ولی مجسمه کاملاً از جایش کنده نشد. اما پس از تلاشی دیگر کاملاً از جایش کنده و به زمین فرو افتاد؛ یادم هست آن مجسمه رضا شاه بود. مجسمه شاه در میدان باغ ملی بود.»

از همکاری با دولت معذوریم

در آن شرایط که مردم به زدودن آثار طاغوت از سطح شهرها می‌پرداختند، در ادارات و سازمان‌های که ادامه فعالیت آن‌ها ضرورت داشت و خاتمه دادن به تحصن و اعتصاب از سوی  کارکنان و کارمندان به معنای همکاری با رژیم و بازگشت به وضعیت پیشین نبود.

بسیاری از این ادارات و سازمان‌ها از پذیرفتن رؤسای انتصابی دولت غیرقانونی بختیار خودداری کرده  و مانع از حضور آنان در محل کار شدند و حتی از به رسمیت شناختن وزرای جدید هم سر باز زدند. چنانکه در ۲۶ دی ماه کارکنان سازمان منطقه‌ای بهداری و بهزیستی کرمان با انتشار اعلامیه‌ای خطاب به دکتر رزم‌آرا  وزیر جدید این وزارتخانه اعلام کردند: «ما تأکید می‌کنیم که هیچ‌گونه عداوت شخصی با شما نداریم لیکن به حکم وظیفه شرعی و به دستور مرجع عالی قدر جهان تشیع امام خمینی متأسفانه از همکاری با شما معذوریم.»

روزشمار وقایه بهمن ۵۷

۷بهمن جامعه زرتشتیان کرمان طی اطلاعیه‌ای اعلام داشتند به مناسبت مبارزات حق‌طلبانه مردم کرمان جشن سده امسال برگزار نمی‌شود و وجوه برگزاری این جشن صرف زرتشتیان نیازمند می‌شود.

۹ بهمن نیز در اجتماع مردم، استادان و دانشجویان دانشگاه کرمان کتاب‌های مضر را به آتش کشیدند و مردم سالگرد چهلمین روز شهادت حمید نامجو را برگزار کردند.

۱۰ بهمن سرهنگ معتمدی رییس شهربانی کرمان مقارن ساعت یک و نیم بعد از ظهر هنگامی که با راننده و محافظ خود از شهربانی عازم خانه‌اش بود در خیابان صمصام توسط دو نفر موتورسوار از اعضای گروه مبارز اسلامی «منصورون» اعدام انقلابی شد.

در این حادثه استوار رخشانی محافظ و درجه‌دار برنا، راننده وی بر اثر اصابت گلوله کشته شدند و سرهنگ معتمدی که از ناحیه ریه با دو گلوله به شدت آسیب دیده بود به بیمارستان منتقل و در بیمارستان درگذشت.

۱۲بهمن امام خمینی(ره) پس از ۱۵ سال دوری از وطن به ایران بازگشتند، مردم کرمان بازگشت ایشان را جشن گرفتند.

۱۴ بهمن به دنبال مضروب شدن سرپرست روزنامه کیهان و مسئول خبرگزاری پارس در کرمان، ‌خبرنگاران مطبوعات، کارکنان اطلاعات و جهانگردی، رادیو و تلویزیون و خبرگزاری پارس در کرمان این اعمال را محکوم کرده و اعتصاب غذای سه روزه‌ای را آغاز کردند.

۱۹بهمن هزاران تن از مردم کرمان پس از راهپیمایی‌ با اجتماع در مسجد امام پشتیبانی خود را از دولت مهندس بازرگان اعلام کردند و در شهرستان‌های استان نیز به همین مناسبت راهپیمایی گسترده‌ای انجام گرفت.

۲۱ بهمن در کرمان و اغلب شهرهای استان، مردم برای ساقط کردن رژیم پهلوی تظاهرات عظیمی برگزار و درگیری نیروهای وفادار به شاه و مردم شدت گرفت.

۲۲ بهمن تظاهرات مردم کرمان و شهرستان‌های تابعه استان به اوج خود رسید و درگیری بین نظامیان شاه و مردم شدت گرفت و به لطف الهی در این روز تصویر انقلاب بر روی صفحه تلویزیون نقش بست و به این ترتیب رژیم شاهنشاهی پهلوی سقوط کرد.

۲۳بهمن بیش از ۱۵۰ هزار نفر از مردم و روحانیان کرمان در یک راهپیمایی عظیم شرکت کردند و پیروزی انقلاب را جشن گرفتند.

در این روز آیت‌الله صالحی‌کرمانی در پیامی خطاب به مردم کرمان ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم را از هرگونه آشوب،‌ بی‌نظمی و تخریب اماکن عمومی و سازمان‌های دولتی برحذر داشت.

در شهرستان‌های سراسر استان کرمان مردم و عشایر با راهپیمایی‌هایی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.

مردم مبارز کرمان به سربازخانه سرآسیاب رفتند و ضمن گفتن تبریک پیروزی انقلاب به برادران سرباز بین آنها گل و شیرینی تقسیم کردند.

انتظامات شهر کرمان به دست جوانان کمیته انقلاب اسلامی در کرمان اداره شد.

در شب بیست و سوم بهمن مردم کرمان در حالی که پیروزی انقلاب را جشن گرفته بودند ‌با مراجعه به کلانتری‌ها، بین افسران و افراد نظامی گل و شیرینی پخش کردند.

۲۴بهمن نیز ستاد عملیات انقلاب اسلامی در کرمان تشکیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.