عباسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته با ۱۵۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸نماینده حاضر در جلسه علنی با اولویت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی موافقت کردند.

حالا نوبت رفتن به اتاق شیشه‌ای است

شفافیت آرا به عنوان یک مطالبه مردمی یکی از مسائل مهمی بود که مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود به آن پرداخت و رئیس مجلس شورای اسلامی هم به طور جدی پیگیر آن بود، حال انتظار می‌رود رأی موافق به تصویب این طرح و عملیاتی شدن این موضوع منتهی شود. 

شفافیت لازمه یک مجلس انقلابی

جعفر قادری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره اهمیت کلید زدن و تصویب چنین طرحی به خبرنگار قدس گفت: یکی از مواردی که پس از چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید به شدت مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، این است که  کلیات نظام جمهوری اسلامی باید به سمت شفافیت پیش برود، به این معنا که اگر قرار است حرکتی در زمینه شفافیت آغاز شود، این موضوع باید از مجلس کلید زده شده و به ارکان نظام تسری یابد.

وی دراین باره افزود: یک مجلس توانمند نیازمند حضور نمایندگان با جرئت و جسارتی است که با مردم در بیان و گفتار وعملکرد خود هیچ تناقضی نداشته باشند، نمایندگانی که با صراحت، جرئت بیان نظرات و اعلام نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را داشته باشند. شفافیت لازمه یک مجلس انقلابی است، مردم اعتماد خود را به نماینده‌ای که در کمیسیون و صحن دو حرف متفاوت می‌زنند، از دست می‌دهند.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت با بیان اینکه نماینده شجاع با شفافیت از نظر خود دفاع می‌کند، خاطر نشان کرد: حتی اگر برای نماینده معذوریتی پیش بیاید اعم از سیاسی یا جناحی، هیچ موضوعی نباید جای قولی که وکیل مردم به آن‌ها داده را بگیرد و نماینده را تحت تأثیر قرار دهد از این جهت هیچ معذوریتی برای دو رنگی برای نمایندگان باقی نمی ماند و هیچ نماینده‌ای نباید آرای متناقضی داشته باشد، بلکه زیبنده نماینده مجلسی که عنوان انقلابی و اسلامی دارد، دفاع جسورانه از نظر ودیدگاه خود است.

جعفر قادری درباره ویژگی‌های طرح عنوان کرد: در طرح پیشنهادی مجلس عنوان شده که در مواردی که نیاز نباشد نمایندگان می‌توانند تقاضا کنند که رأی ندهند یا اینکه نیازی به رأی نمایندگان وجود نداشته باشد، اما در سایر موضوعات درخصوص طرح ها و لوایح مختلفی که در مجلس مطرح می‌شود، اشکالی ندارد که رأی و نظر نمایندگان توسط قانون قابل مطالعه و شناسایی باشد و مردم از عملکرد نمایندگان اطلاع و اشراف کامل داشته باشند، این موضوع کمک می‌کند سایر ارکان نظام هم به سمت شفاف سازی حرکت کند. قطعاً اگر همه در مسئولیت‌های مختلف فعالیت شفافی داشته باشند ودوگانگی در میان نباشد، بسیاری از چالش‌های جامعه حل و فصل می‌شود و بسیاری از هزینه‌هایی که به انقلاب و نظام تحمیل می‌شود از بین می‌رود. جعفر قادری در پایان افزود: دوگانگی‌های مسئولان خسارات بسیاری به کلیت نظام و انقلاب اسلامی وارد کرده است و این موضوع منجر شده افرادی در صحنه قدرت باقی بمانند که اهل نقش بازی کردن باشند، نه افراد دلسوز و متخصص، بنابراین از هم اکنون باید به شکل دیگری عمل کنیم و شفافیت را سرلوحه همه فعالیت‌های خود قرار دهیم. 

اهمیت حضور نمایندگان در اتاق شیشه ای

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی نیز دراین باره گفت: یکی از مؤلفه‌های ارزیابی رفتار نمایندگان و تعهد به مردم که مسئول پیگیری مطالبات مردم در مجلس هستند، حضور نمایندگان در اتاق شیشه‌ای است؛ به این معنا که مردم رفتار و کردار نمایندگان خود را از نزدیک ارزیابی کنند. زمانی اتاق شیشه‌ای ایجاد می‌شود که آرا و گفتار نمایندگان شفاف باشد؛ یعنی بین گفته‌های نمایندگان در حوزه انتخاباتی و کمیسیون‌ها تفاوتی وجود نداشته باشد و مردم عملکرد نمایندگان خود را باور داشته باشند.

وی درادامه خاطر نشان کرد: با شفافیت آرای نمایندگان افکارعمومی به مجلس اعتماد می‌کند، ضمن اینکه این موضوع منجر به عملکرد شفاف مسئولان و نمایندگان می‌شود؛ بنابراین هر گونه پنهان کاری یا لابی گری‌های سیاسی از بین می‌رود. کنعانی مقدم در پایان تصریح کرد: نمایندگان با شفافیت می‌توانند دین خود را به مردم ادا کنند و با شفافیت است که در پیچ وخم‌های لابی‌های سیاسی یا اقتصادی از کنار مطالبات مردم به سادگی عبور نمی‌کنند؛ بنابراین به دلیل وعده‌ای که به مردم دادند انتظار می‌رود مجلس دراین موضوع کمترین کوتاهی به خرج ندهد تا شاهد عملکردی انقلابی از یک مجلس انقلابی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.