مدیر بهینه‌سازی انرژی شرکت گاز خراسان رضوی گفت: مصرف گاز استان در سال ۹۹ در بخش خانگی نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش مصرف داشته‌ است.

افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز خراسانی‌ها نسبت به سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا افشون در خصوص میزان مصرف گاز در مشهد و خراسان رضوی در زمستان امسال اظهار کرد: در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار مشترک معادل ۵ درصد به شبکه مصرف ما اضافه شده‌اند. وقتی تعداد مشترکین افزایش پیدا می‌کند، مصرف بخش خانگی هم بالا می‌رود. خراسان رضوی ۱۰ درصد کل اشتراک کشور را به خود اختصاص داده و حدود ۸ تا ۱۰ کل کشور گاز مصرف می‌کند.

وی افزود: مصرف گاز استان در سال ۹۹ در بخش خانگی نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش مصرف داشته‌ است. تا اواخر آذر ماه نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته ۱۵ دصد افزایش مصرف داشتیم اما در هفته ابتدایی بهمن ماه به دلیل تبلیغات گسترده مصرف گاز نسبت به دی ماه کاهش داشته است.

مدیر بهینه‌سازی انرژی شرکت گاز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به افزایش تعداد مشترکین، مصرف گاز نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما با توجه به افزایش مصرف بخش خانگی، جهت حفظ شرایط پایدار بخش خانگی، محدودیت‌هایی در بخش تجاری و صنعت به وجود آورده‌ایم.

افشون در خصوص مدیریت مصرف سوخت نیروگاه‌های تولید برق خاطرنشان کرد: میزان مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت ثابت است و باید یک عدد ثابتی شود. وقتی در زمستان مصرف بخش خانگی افزایش می‌یابد، با توجه به اولویت بخش خانگی باید بخش قابل توجهی از آن مقدار ثابت را به بخش خانگی اختصاص داد. وقتی در روزهای سرد زمستان، مصرف بخش خانگی در ترازوی مصرف گاز سنگینی می‌کند، برای حفظ تعادل این ترازو، باید در طرف دیگر این ترازو محدودیتی اعمال شود تا پایدار بماند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال مصرف بخش خانگی خراسان رضوی در دی ماه ۷۵ تا ۸۰ درصد بوده است که با توجه به افزایش مصرف بخش خانگی، مصرف سوخت در بخش صنعت با محدودیت مواجه می‌شود. سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها بر عهده وزارت نفت است. وزارت نفت در فصل زمستان مصرف گاز نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد و در عوض سوخت مایع در اختیار آنان قرار می‌دهد. این بدان معنی است که وزارت نفت در نهایت سوخت نیروگاه‌های را تامین می‌کند تا مشکلی برای بخش صنعت به وجود نیاید.

مدیر بهینه‌سازی انرژی شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: این موضوع هر سال وجود دارد و اگر قرار بوده سوخت نیروگاه‌ها کاهش یابد، باید در سال‌های گذشته نیز با کمبود مواجه می‌شدند اما مشکل‌نیروگاه‌های برق فقط در سال جاری  مشخص شده که باید این موضوع ریشه‌یابی شود، چرا که افزایش مصرف گاز بخش خانگی در فصل زمستان یک امری طبیعی است.

افشون در خصوص نحوه برخورد با مشترکین و ادارات پر مصرف بیان کرد: در حال حاضر قانونی برای تعطیلی گاز مشترکین پر مصرف نداریم. در قانون قسمتی با همین مضمون وجود دارد که در صورت افزایش مصرف مشترکین گاز رسانی آنان قطع شود اما اجرای این قانون کمی سخت‌گیرانه است، چرا که اگر گاز یک واحد تولیدی را قطع کنیم، تولید کشور و استان با مشکل مواجه خواهدشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اما در ادارات دولتی قضیه متفاوت است و دستور و ابلاغ این موضوع هم آمده که در صورت عدم رعایت موارد مصرف صحیح، گاز رسانی ادارات تولیدی قطع شود. در ادارات دما باید از ۱۸ تا ۲۱ درجه افزایش پیدا نکند. در روزهای تعطیل موتورخانه‌های ادارات دولتی تعطیل شود و پس از پایان ساعت اداری نیز موتورخانه روشن نباشد. در غیر این صورت گاز آنان بدون هیچ ملاحظه‌ای قطع خواهد شد. حدود ۲۵ هزار بازدید جهت کنترل دما از تمام ادارات کل استان داشته‌ایم که حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ اداره دولتی اخطار دریافت کرده و سپس گاز آنان قطع شده است.

مدیر بهینه‌سازی انرژی شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص مشترکین پر مصرف خراسان رضوی عنوان کرد: برای تعیین یک مشترک پر مصرف، معیارهای متفاوتی از قبیل زیربنای خانه، تعداد افراد خانوار، شهرهای سردسیر و ... را باید لحاظ کرد. در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار مشترک داریم که با توجه طرح تشویقی مشترکین کم مصرف که ملاک مصرف ماهانه برای آنان کمتر از ۲۰۰ متر مکعب در نظر گرفته شده و مقایسه‌ای که با سال گذشته صورت گرفته، حدود ۳۰ تا ۳۵ مشترکین کم مصرف در خراسان رضوی داریم.

افشون یادآور شد: اگر مشترکینی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، ۱۵ درصد از گازبهای آنان رایگان محاسبه خواهد شد و اگر مشترکینی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته باشند، گازبهای آنان ۱۵ درصد گران‌تر محاسبه خواهد شد. همچنین وزارت نفت با هزینه دولت طرحی جهت اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌های بخش خانگی و تجاری در نظر گرفته است که برآورد کرده‌ایم در صورت اصلاح موتورخانه‌های مشترکین، ۱۰ درصد مصرف گاز آنان کاهش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: قسمت عمده زمستان طی شده و تا کنون مشکلی نداشته‌ایم. از مردم تقاضا دارم تا شرایط استاندارد استفاده از گاز را رعایت کنند تا در صورت برودت هوا شاهد مشکلاتی کمتر در افت فشار و یا قطعی گاز برخی از مشترکین داشته باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.