در حالی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی اعلام کرد فقط مدارس ابتدایی در پایه اول و دوم به همراه هنرستان‌های کاردانش اجازه فعالیت آموزشی آن هم به صورت محدود و اختیاری را دارند، بررسی‌های میدانی قدس نشان می‌دهد برخلاف این گفته، برخی دبیرستان‌های غیرانتفاعی هم فعالیت آموزشی خود را از سرگرفته‌اند که شامل این گروه‌ها نمی‌شوند.

بازگشایی غیرقانونی برخی مدارس شهر مشهد

آموزش حضوری نه برای همه

با گزارش کمیته آموزش وزارت آموزش و پرورش و تمهیدات اتخاذ شده،  برخی مدارس از اول بهمن ماه در شهرهای زرد و آبی به صورت حضور اختیاری بازگشایی شد. براساس این گزارش، کادر اداری و اجرایی مدارس مذکور به جز مناطق قرمز، از ابتدای بهمن ماه در مدارس حضور پیدا کردند.برهمین اساس در شهرهای زرد و آبی هم تمام مدارس ابتدایی در پایه‌های اول و دوم شروع به فعالیت کرده و در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان هر کلاس بیش از ۱۰ نفر بود، مقرر شد دانش‌آموزان با مدیریت شورای مدرسه در روزهای هفته توزیع ‌شوند تا همه از آموزش حضوری بهره‌مند شوند.همچنین در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن کمتر از ۵۰ نفر است، تمام مقاطع تحصیلی آن فعال و باید در هر کلاس بیش از 10 نفر حضور نداشته باشد. این‌ها همه به صورت اختیاری است و خانواده‌ای نباید برای حضور فرزندان در کلاس درس با اجباری روبه‌رو شود. مدیریت این موضوع و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها برای زمان حضور فرزندانشان در مدارس، بر عهده مدیران مراکز آموزشی است.

دبیرستانی که دانش‌آموزان را به مدرسه کشاند

اطلاعاتی به دست ما رسید که حاکی از آن بود که برخی دبیرستان‌های غیرانتفاعی در مشهد بازگشایی شده و دانش‌آموزان هم به مدرسه فراخوانده شده‌اند و این ماجرا می‌تواند برای سلامتی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها خطر آفرین باشد، از همین رو برای روشن شدن ماجرا و اینکه آیا دستوری برای بازگشایی تمامی دبیرستان‌ها صادر شده است، با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت وگو کردیم.

خدابنده ضمن ارائه عملکرد بازرسان که متشکل از کارشناسان بهداشت و درمان و علوم پزشکی و کارشناسان آموزش و پرورش هستند،اظهار کرد:با توجه به تغییر وضعیت مشهد و چند شهر دیگر  استان از نظر شیوع ویروس کرونا، هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص نحوه تداوم آموزش حضوری در مدارس مشمول بازگشایی، براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیم ستاد استانی انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت ادامه روند آموزش حضوری، روش‌های دیگر مانند شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی همچنان برقرار است و خللی در ارائه این نوع آموزش به وجود نخواهد آمد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد : زحمات و تلاش‌های همکاران ما در طول دوران شیوع ویروس کرونا چند برابر شده است، با این حال برگزاری حضوری کلاس‌های درس در نهایت آرامش و با اطمینان خاطر دادن به خانواده‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دغدغه دستگاه تعلیم و تربیت استان است؛ چرا که بخشی از دانش‌آموزان استان به دلیل وجود نداشتن زیرساخت‌های لازم، به آموزش‌های مجازی باکیفیت دسترسی ندارند.

قرار نبود جز کاردانش دبیرستانی باز باشد!

خدابنده تصریح کرد: پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بر این شد که در مناطق زرد و آبی مدارس ابتدایی(پایه اول و دوم) و هنرستان‌های کاردانش بازگشایی و آموزش حضوری دریافت کنند. در مقابل دانش‌آموزان مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر در مناطقی که وضعیت آن‌ها آبی اعلام شده با تدابیر خاص امکان حضور در کلاس‌های درس را دارند. با این اوصاف بیش از ۶۰درصد دانش‌آموزان استان که مشمول این مصوبه می‌شدند، در کلاس‌های حضوری شرکت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در واکنش به بازگشایی برخی دبیرستان‌هایی که کاردانش نیستند و طبق اعلام وی فعالیت آن‌ها خلاف قانون و ممنوع محسوب می‌شود، بیان کرد: کارشناسان ما طبق برنامه پیش‌بینی شده در مدارس حضور پیدا خواهند کرد و تخلفات احتمالی را رصد می‌کنند. در یک ماه اخیر با توجه به سیر نزولی کرونا ما مشکلی در این خصوص نداشتیم.

وی در پاسخ به این مقوله که آیا آماری از ابتلای دانش‌آموزان و کادر آموزشی استان به کرونا وجود دارد، عنوان کرد: آمار مربوط به  ابتلای دانش‌آموزان و معلمان از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیل در کلاس‌های درس حضوری شرکت نمی‌کنند، می‌توانند از آموزش‌های غیرحضوری در شبکه شاد و یا برنامه‌های آموزشی سیمای استانی و ملی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در کلاس‌های درس دارای بیش از ١٠ دانش‌آموز، با مدیریت شورای مدرسه دانش‌آموزان گروه‌بندی و در ایام هفته توزیع خواهند شد تا همه دانش‌آموزان بتوانند از آموزش‌های حضوری بهره‌مند شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی گفت: با توجه به وضعیت آبی شهر مشهد در هفته گذشته، تنها ۶١درصد مدارس امکان برگزاری کلاس‌های درس حضوری را داشتند، بنابراین ١٩١هزار دانش‌آموز مشهدی امکان حضور در کلاس‌های درس خود را دارند.

در سطح استان نیز 6هزار و ٧۵٠ مدرسه قابلیت بازگشایی را داشتند که بر این اساس و در مجموع امکان حضور ۴٣٠هزار دانش‌آموز در مدارس فراهم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.