چند روزی است که مرغ در بسیاری از واحدهای فروش خراسان شمالی موجود نیست و این کمبود موجب بروز مشکلات و نگرانی‌های زیادی برای مردم شده است.

مرغ در خراسان شمالی کیمیا شد

به گفته مسئولان، نیاز گوشت مرغ روزانه استان ۵۵ تن است که مرغداران خراسان شمالی ظرفیت تولید ۴۵ تن را دارند؛ با وجود این تعدادی از مرغداری‌های استان مرغ تولیدی خود را به سایر استان‌ها صادر می‌کنند.

واحدهای مرغ‌فروشی در استان، این روزها گوشت مرغ برای فروش نداشته‌اند و یا اگر گوشت مرغ دریافت کرده‌اند، در ساعات اولیه به پایان رسیده است. کمبود گوشت مرغ در خراسان شمالی از این‌ رو دارای اهمیت است که مردم این استان به لحاظ پایین بودن سرانه درآمد خانوار، توانایی کمی در خرید و تأمین گوشت قرمز دارند.

یکی از مرغ‌فروشان در بجنورد می‌گوید: بیشتر کسبه مستأجر هستند و امسال با شیوع کرونا، بسیار متضرر شده‌اند و در این شرایط نگران کاهش درآمد و پرداخت اجاره‌بها هستند.

وحیدی می‌افزاید: در برخی از روزها، اصلاً مرغی دریافت نکرده‌ام و بر این اساس درآمدی نداشته‌ام. متأسفانه مدتی است بازار مرغ نابسامان شده و دخالت‌های دولت برای ساماندهی تاکنون نتیجه‌ای نداشته و با کمبود مرغ مواجه هستیم.

مرغ تولیدی پاسخگوی نیاز استان نیست

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان بجنورد نیز می‌گوید: میزان مصرف روزانه مرغ در استان حدود ۵۰ تن است که ۳۰ تن آن در بجنورد و حومه مصرف می‌شود.

قاسم‌زاده اظهار می‌دارد: در روز پنجشنبه گذشته تنها یک تن مرغ گرم و ۴تن مرغ منجمد توزیع شد و در روز جمعه نیز تنها ۲تن مرغ در بجنورد توزیع شده که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مردم نبود.وی ادامه می‌دهد: روز شنبه ۱۳ تن مرغ در بازار بجنورد توزیع شد که کمتر از نیاز بازار بود و به دلیل نبود مرغ در روزهای گذشته و افزایش تقاضای مردم، به سرعت تمام شد.قاسم‌زاده می‌گوید: جوجه‌های تولیدی استان هنوز به سن کشتار نرسیده بودند بنابراین کشتار انجام نشد، اما در چند روز آینده این مشکل برطرف و حتی مرغ مازاد نیز وارد بازار می‌شود.

مدیریت در تنظیم بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه تولیدات مرغ جوابگوی استان نیست، می‌گوید: امسال در سه مرحله افزایش قیمت مرغ داشتیم که در استان به خوبی نظارت و کنترل شده و این استان در زمینه تنظیم بازار یکی از بهترین استان‌ها بوده است.عبدالله یوسفی با بیان اینکه هفته‌ای ۲۱۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی داریم، اظهار می‌دارد: به همه مرغداری‌ها ١٠٠ درصد نهاده‌ها داده شده است و آن‌ها باید مرغ خود را در بازار عرضه کنند که در صورت عدم عرضه به ناچار با هماهنگی دستگاه قضایی مرغ را به کشتارگاه می‌بریم.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: دو روز پیش ۱۰ تن مرغ منجمد در بازار استان توزیع شد که این مقدار از محل ذخایر راهبردی پشتیبانی امور دام استان برای تثبیت و تنظیم بازار مرغ در بازار در نظر گرفته شده بود.

حسن وحیدی ادامه می‌دهد: در هفته آینده نیز ۲۰ تن دیگر وارد بازار استان خواهد شد. قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۵ هزار تومان است که از این مقدار، چهار تن در مرکز استان و مابقی به تناسب جمعیت به شهرستان‌ها اختصاص داده شده است.در همین رابطه استاندار خراسان شمالی چندی پیش در نشست ستاد تنظیم بازار استان با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی مدیران برای نظام توزیع مرغ در خراسان شمالی، سازمان جهاد کشاورزی را متولی اصلی مدیریت گوشت مرغ عنوان کرد و گفت: باید مجموعه منظمی در این سازمان برای کنترل قیمت مرغ در استان وجود داشته باشد.شجاعی با ابراز گلایه از سازمان جهاد کشاورزی به دلیل عدم تسلط بر فرایند جوجه‌ریزی در طول سال گفت: مدیریت باید به گونه‌ای باشد که نیاز مرغ استان تأمین و از خروج آن جلوگیری شود؛ چرا که نهاده‌های دولتی در اختیار مرغداران خراسان شمالی قرار می‌گیرد اما نیاز مرغ استان تأمین نمی‌شود.

وی همچنین در نشست با فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: به هیچ عنوان در روزهای پایانی سال و منتهی به سال جدید به کسی اجازه نمی‌دهیم بخواهد شرایط بازار و نظم آن را بر هم بزند.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی حاضر در این نشست افزود: مدیران موظف هستند به دغدغه‌ها و مشکلاتی که فرمانداران در حوزه شهرستانی خود مطرح می‌کنند پاسخگو باشند.

وی تأکید کرد: اگر کمبودی در بازار است باید سریع مرتفع شود و این کمبودها نباید دلیل عدم انجام کار از سوی مدیران متولی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.