حجت الاسلام ماندگاری گفت: زندگانی با برکت حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق سبک زندگی دینی، الهی و توحیدی است و ایشان بی‌تردید مربی و معلم بشریت هستند.

سبک زندگی فاطمی را به معنای واقعی در جامعه پیاده کنیم

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری همزمان با ایام ولادت حضرت  فاطمه(س)، این بانوی بزرگواررا مصداق آیات الهی و نمونه اعلی انسان کامل دانست و به خبرنگار قدس آنلاین گفت: حضرت زهرا(س) همه کمالات الگوهای متنوع و متعدد انسانی و قرآنی را یکجا و در اعلی ترین حد ممکن دارند. ایشان به بالاترین نمره بندگی خدا رسیده اند و به همین دلیل در قله سروری زنان عالم قرار دارند.

این  کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند در آیات قرآن برخی از انسان های بزرگ را تکریم کرده است و  حضرت زهرای مرضیه(س) نیز از جمله افرادی هستند که خداوند در سه آیه مباهله، تطهیر و دَهر و در دو سوره کوثر و قدر وجود نازنین ایشان را تکریم نموده است تصریح کرد: فاطمه زهرا(س) اسوه حسنه است و همگان باید از ایشان الگو گیرند چرا که دختر پیامبر(ص) را خدا به ما معرفی کرده و سفارش شده که وی، سیدة العالمین از اولین و آخرین است و برای انسان های کمال طلب، الگو می باشند.

*سبک زندگی الهی

ماندگاری با اشاره به اینکه  زندگانی با برکت حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق سبک زندگی دینی، الهی و توحیدی است تاکید کرد: ایشان بی‌تردید مربی و معلم بشریت هستند. خداوند در آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ این خانواده، پاک‌ترین، عالی‌ترین و باکمال‌ترین خانواده  و نمونه برتر یک خانواده الهی و آسمانی است. در این خانواده محور فاطمه زهرا(س) است، لذا خداوند متعال در حدیث شریف کساء همه را با محوریت حضرت فاطمه معرفی می‌کند: «هُم فَاطِمَةُ وَأَبُوها وَبَعلُهَا وَبَنوهَا». معلمی که آقا رسول‌الله (ص) درباره ایشان می‌فرماید: «فداها أبوها»، مربی‌ای که شوهرش امیرالمؤمنین (ع) مدح‌خوان او می‌شود، مربی‌ای که فرزندان او «سَیِّدانِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» هستند. وی افزود: ایشان در خانه‌ای کوچک و با کمترین امکانات، بیشترین بهره‌برداری در خانواده را به‌نمایش گذاشتند و همیشه در آرامش بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رضایت و غضب حضرت زهرا(س) ملاک رضایت و غضب خداوند است، افزود: بهترین ویژگی حضرت زهرا را از زبان خود حضرت که روایت از پدر نازنینشان رسول الله(ص) برای ما نقل کرده اند و خودشان بهترین عمل کننده به این روایت بودند مد نظر داشتن خداوند در همه امور دنیا و آخرت بود. حضرت زهرا جمله ای دارند که بهترین مخاطبش زنان هستند و اگر این ویژگی را پیدا کنند که ویژگی فاطمه گونه است زیباترین مجاهدت و برد را در زندگی شان کردند. ایشان از قول پیغمبر(ص) برای ما نقل کردند که هر کس در زندگیش در شرایط سختی که دارد فقط با خدا معامله کند و برای خدا عبادت کند. عبادت هم فقط نماز و روزه نیست مثلا هر کار خیری اگر با نیت الهی انجام شود نوعی عبادت است. خانم ها هم می توانند برای همه زحماتی که در خانه و برای خانواده متحمل می شودند فقط با خدا معامله معامله کنند. این گونه همه سختی هایشان تبدیل به عبادت حق و اجر اخروی می شود. پس اولا باید کارهایمان را تبدیل به عبادت کنیم و ثانیا فقط با خدا معامله کنیم.

*شور و شعور فاطمی

ماندگاری با اشاره به اینکه زندگی پیشوایان معصوم(ع)  دارای محورهای کلی و جزئی است که به آن سیره اهل بیت(ع) می گویند تاکید کرد: الگوبرداری از سیره اهل بیت(ع) مثل نقشه قالیبافی است. نقشه قالیبافی یک نمای کلی دارد و یک چهارخانه های بسیار ریز، که تارهای قالی را بر اساس آن جزئیات می بافند. و اگر فقط به کلیات آن اکتفا کنیم و از جزئیات غافل شویم به بیراهه رفته ایم.

 این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما نسبت به اهل بیت(ع)  نگاه کلی مان خیلی خوب است. اهل بیت(ع) گوینده لااله الا الله و محمد رسول الله(ص) هستند ما هم هستیم. اهل بیت(ع) اهل نماز و روزه و حج و خمس و زکات هستند ما هم هستیم. اما آیا در جزئیات نماز، روزه، ارتباط با خانواده و همسر و... مثل حضرت زهرا(س) هستیم!؟ البته عالمان و صالحان و شهدای ما در مسائل کلی و جزئی الگوبرداری کرده اند. ولی بیشتر ما فقط در محورهای کلی پیرو حضرت فاطمه زهرا(س) هستیم و در محورهای جزئی خیلی کمتراز سیره ایشان استفاده کردایم؛ لذا وقتی از دور به جامعه ما نگاه می شود همه می گویند: این جامعه فاطمی است ولی وقتی از نزدیک نگاه می کنند می بیند فاصله بین زندگی ما و اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) زیاد است. علتش این است که رابطه ما با اهل بیت(ع) بیشتر محبتی و عاطفی است. بیشتر بر اساس شور ارتباط داریم و شعار می دهیم. نمی گویم شعور و معرفت نیست بلکه درجه اش خیلی کمتر است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر بر اساس حس کمال طلبی فطری انسان و باور به انسان کامل بودن حضرت زهرا(س) به سراغ ایشان برویم و ارتباطمان معرفتی شود نه تنها در کلیات بلکه در تک تک رفتارهای جزئی مان هم از اهل بیت الگوبرداری می کنیم خاطر نشان کرد: با به تمام معنا پیرو واقعی حضرت زهرا(س) باشیم و سبک زندگی فاطمی را به طور کامل و همه جانبه در جامعه پیاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.